Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Sette humbucker i en standard Telecaster


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurte på om det er mye jobb å sette i humbucker i bridgeen på en telecaster som egentlig har singlecoil der. Kan en amatør klare det? Er det noe spesielt man trenger? Burde man få en som har peiling på det til å gjøre det, isåfall hvor kan man få sånt gjort bra?

Håper noen kan hjelpe med tips og kanskje linker til sider hvor man kan få hjelp til såne ting.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei!

Jeg lurte på om det er mye jobb å sette i humbucker i bridgeen på en telecaster som egentlig har singlecoil der. Kan en amatør klare det? Er det noe spesielt man trenger? Burde man få en som har peiling på det til å gjøre det, isåfall hvor kan man få sånt gjort bra?

Håper noen kan hjelpe med tips og kanskje linker til sider hvor man kan få hjelp til såne ting.

:)

1. Først må du bytte stol (selvfølgelig)

2. Så må du frese i kroppen slik at humbucker får plass helst med overfres og mal, men kan evt bruke hammer og huggjern i beste Eddie van halen stil, blir kanskje ikke så fint men det funker.

3. Lodde på ny humbucker, masse fine koblingsskjemaer på nettet.

4. Bytte volumpotmeter til 250 Ohm, tror jeg? er andre her som kan det.

Har du søkt litt på google? sikkert mange sider som omhandler temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha en vanlig humbucker i bridge må du jo bytte hele broen da. Men hvis du skal ha en rail pickup i samme format som den eksisterende tele-pickupen er det ikke store jobben. Bare litt lodding.

Var på fest i helgen der gitaristen hadde en slik montert i bridge på stratocasteren sin:

165660.jpg

Burde jo fungere bra, det. Det låt ihvertfall bra.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste ikke det fantes humbuckere som var så små som singlecoiler, hehe. Men da virker det som et bra alternativ da. Ellers virker det som det er lurest å sende inn gitaren til noen som kan ordne det for meg. Hvor (I Oslo området) kan man gjøre sånt egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste ikke det fantes humbuckere som var så små som singlecoiler, hehe. Men da virker det som et bra alternativ da. Ellers virker det som det er lurest å sende inn gitaren til noen som kan ordne det for meg. Hvor (I Oslo området) kan man gjøre sånt egentlig?

Sjekk AVH Guitar Repair som er medlem på forumet her. Han har annonse på sidene her også.

http://avhguitar.110mb.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste ikke det fantes humbuckere som var så små som singlecoiler, hehe. Men da virker det som et bra alternativ da.

Ja, jo. Nå låter jo dette ganske forskjellig fra «skikkelige» humbuckere. For min del funker det ikke i det hele tatt (hadde Hot Rails i Straten en stund), men det kan nå hende du liker det :) Sjekk ut lydklipp på Duncan sine nettsider!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det blir ikke like feit lyd som vanlige buckere? Kan vel kanskje ikke regne med det...

Men vil fortsatt ha twangen som det er i en tele, men jeg vil ha mere trøkk som fra humbuckere. Vil da sånne små humbuckere passe meg? Vil "twangen" i telecasteren bli borte om man har skikkelige humbuckere i den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg ser hvertfall ikke for meg "telecaster sounden/twangen" med buckies i hvertfall.. Men noen mener jo at det er telesounden snakk omtonedøve idioter :lol: .

Prøv deg litt frem, gå i ei musikksjappe der de garantert har en tele med noen buckies så kan du jo sammeligne B)

edit: tyrkleif ffs

Endret av Andr3as
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey. Sliter litt med å finne telecastere som har humbucker bare i bridgen fra før av, men er vel bare å lete. Det virker også som sånne små humbuckere kunne passe meg også om jeg ikke får tak i en med humbuckere i. Skal jo fortsatt være "twangy" om man har en tele liksom (les. min mening)! Right?

Takk for bra hjelp :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.