Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

dårlig vreng-lyd


Anbefalte innlegg

Ingen som stikker seg ut?

Hm, har brukt Danelectro Daddy-O, Ibanez TS-9, Catalinbread DLS, Xotic AC booster, Xotic BB plus, T-Rex Mudhoney, Boss SD-1, Barber Direct Drive SS og en Mojohand Huckleberry Fuzz til vreng...

Bruker primært AC boosteren nå, samt Huckleberryen til fuzz. :)

Mudhoney låt ikke verst, Direct Drive og DLS låter bra. TS'en og SD-1 låt temmelig nasalt i mine ører.. Daddy-O'en husker jeg ikke hvordan låt engang..

Hadde også en NOC3 Pure Drive på lån en stund, den låt kjempebra. Nå har jeg 12at7 rør i V1 posisjon så ampen har mindre gain og tar pedaler bedre.

Endret av KristianF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Bruker Orange Tiny Terror som amp, og for å skape vreng, bruker jeg distortionpedallen MI Audio Crunch Box Distortion. Nå i det siste har jeg blitt mer opptatt av lyd, og jeg får ikke den vreng lyden som jeg vil ha.. En litt crispy tone. Hos meg blir det en litt ekkel, messy vrenglyd. kan fungere på solo, men på litt tykkere akkorder osv, er lyden fæl.

Noen vil nok fort tenke at det bare er å skru ned gainen på Tinyterroren, men har prøvd, med dårlig uttelling.

Rørene er gamle, noen effekti i å skifte de?

Ellers har jeg hørt at for amper med styring av gain/drive på selve ampen, ikke bør brukes ilag med en distortionpedal, altså det jeg gjør. Tror dere det kan være en idé å bruke overdrivepedal istedenfor?

1. Hvis du har originale eller gamle rør, bytt dem!! Originale rør er som oftest av veldig dårlig kvalitet. Ampprodusenter reklamerer ofte med at rørene er laget av det og det anerkjente merket, men dette stemmer sjelden. De er ofte lagd på lisens, akkurat som de var i min Fender Bassman. De var "under pari" kvalitetsmessig, men etter bytte låter ampen helt konge.

2. Kjøp en kvalitets boosterpedal (f.eks. Xotic RC Booster som jeg synes er en utrolig bra pedal) for å skape litt brekkvreng som er himmelsk for fete akkorder.

3. Kjøp evt. en kvalitetsbooster/ overdrive for solospilling (i tillegg til booster'n i pkt. 1)

Jeg ville ikke brukt gain/ drive på ampen. Kjør helt clean eller på grensen til litt brekkvreng. La boosteren gjøre resten. Men, ikke spar cash på pedalene. Kjøp kvalitet. Det er stort sett den eneste måten å få bra lyd på. Stock Boss og lignende er ikke at spesielt bra alternativ, men du får dem modda, bl.a. av Robert Keeley, og da fungerer de fleste av de greit.

Lykke til! Bra amp du har, så ikke gi opp :)

Xotic

Keeley effects

PS! Som du ser av signaturen min så har jeg nevnte effekter. Jeg er ikke ansatt for å promotere dem, men har bra erfaring med dem etter år med "prøv og feil" så derfor anbefaler jeg disse. Mulig at andre har helt andre erfaringer med dem, og foretrekker helt andre produsenter. Det finnes mange gode pedaler der ute, men de koster litt. Kvalitet er dyrt...

Endret av Byljer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.