Web Analytics
Jump to content

Anbefalninger av kassegitar?

anders_s

Recommended Posts

Heisann, jeg er helt ny med gitar, og har kun prøvd et par ganger. Syntes det virker veldig artig, og vil nå invistere til en enkel kasse gitar for _nybegynnere_.

Har dere noen anbefalninger, som ikke er veldig dyre?

På forhånd takk!

-anders-

Har sett litt rundt på Sound1, og de har en nybegynner pakke med Walden N350, der det bl.a følger med THX-audio U7000C - komplett 16 kanals trådløs mikrofonsystem, ekstra strenger, gitarstativ og gitarstemmer.

er dette noe å anbefale for nybegynnere? :)

-anders-

Har du noen gitarbutikker i nærheten av der du bor? ville anbefalt at du gikk og prøvde noen gitarer der. Uansett hva folk her på nett måtte si så er det til syvende og sist du som skal spille på den. Viktig at du er fornøyd. Om ikke det er den perfekte gitaren for deg så må du ihvertfall like lyden og hvordan den ser ut, det er inspirerende for øvingen.

Men kjøp en med STÅL strenger ikke nylon.. Hvis du ikke bare skal spille klassisk musikk da..

Ikke helt enig her. Kan du si litt om hvorfor du mener det? Er ikke _bare_ klassisk musikk som spilles på nylon.

Stål er tyngre å spille på. Det gjør vondt i fingrene lengre enn hvis en begynner på nylon. Hvorfor bør man begynne på det hvis man kan velge noe annet? Er ofte bedre med en myk begynnelse...

Du kan for ekspempel kjøpe deg en fender med stålstrenger til rundt 2000 kr. Stålstrenger gir veldig mye bedre lyd enn nylonstrenger, jeg for min del begynte å lære på en med nylon (merket ingen forskjell på det med holdingen på strengene, men men). Husk at det er ikke alltid like lurt å kjøpe det aller billigste.

Hvordan lyden passer kommer jo helt an på hvordan type musikk du spiller. Med stålstrenger får man skarpere og høyere lyd, med nylonstrenger noe lavere og uskarpere lyd. Nylon passer best til klassisk, men hvis du vil ha fler muligheter, og en lyd du sannsynligvis vil like bedre anbefaler jeg stålstrenger.

Jeg syns du burde kjøpe en el-gitar, fordi da blir man mer motivert til å øve, fordi det er ekstra morsomt å spille på el-gitar. Du behøver ikke kjøpe en veldig dyr en hvis du ikke er sikker på om du skal fortsette eller ikke. Du får mange pakker til gode priser. Squier, Marshall, Louder osv. Dette er ikek veldig gode gitarer og forsterkere, men er en god start.

En kassegitar er også greit å ha, men selv om jeg, og også mange andre, har startet med bare en kassegitar anbefaler jeg el-gitar! Det er da man virkelig føler at man blir bedre.