Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny bass ( trenger hjelp)


Kronfisen

Anbefalte innlegg

Hallo. Jeg er på utkikk etter ny bass. Jeg har spilt bass i ca 2 år å trenger ny. Jeg spiller/hører for det

meste på Metalcore, Death metal og Thrash Metal. Det går i alt fra Metallica til Parkway drive.

Jeg spiller i band ( ikke veldig seriøst) og er muligheter for eventuelle giggs og små konserter.

Bassen må takle å bli stemt ned en god del. Jeg er villig til å betale fra

7000-9000 kr.

Noen som har peiling?

Om noen har noen forsterker tips som matcher beskrivelsene hadde det også vært fint.

Endret av Kronfisen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst du ser bassistene i metalllica f.eks så har de brukt alt fra hypermoderne, rådyre og hi-fi Alembic basser til gamle Fender P basser, så jeg vil anbefale deg å gå til nærmeste musikkbutikk og finne noe DU liker og synes høres bra ut.

Selv har jeg brukt Fendere, G%L'er, diverse annet i blant annet Power Metal og Melodisk Death Metal, og har kommet til konklusjonen at det beste du kan skaffe deg for en hvilken somhelst sjanger, er den bassen du synes er best å spille på. (men jeez som det har kostet meg PENGER! :P )

Du har spilt i 2 år, så jeg antar du har bygd deg opp noen preferanser ang hva du liker, så gi oss litt mer info om du foretrekker tykke eller tynne halser, hvilken type lyd det er du er ute etter osv. så kan vi kanskje hjelpe deg å gjøre søket litt mindre avansert.

Og ikke for å være pirket, men det heter Metalcore, Death Metal og Thrash Metal ;)

Forsterker, Tja, IMO så er noe av det beste du kan få tak i TC Electronic sine forsterkere, derav TC Electronic BG500 comboen som ikke koster allverden, men høres ganske så perfekt ut, men igjen, så er det det med prefferanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for raskt svar :D når det gjelder lyd foretrekker jeg primært en dyp lyd med mye bass i, noe du kjenner i mellomgulvet uten at det blir for gjørmete :P Har ikke spilt på så mange basser at jeg har et vidt spekter av preferanser, men er på tide å bytte ut nybegynner-bassen. det viktigste med necken er at den ikke er for tung og dermed ubalansert, noe som gjør at den blir litt lite ergonomisk. Har sett litt på blant annet

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=27997324

Gibson thunderbird

http://basgitaar.com/product/B_C_Rich_Paolo_Gregoletto_Signature_Warlock_Electric_Bass_Guitar_White

ikke tenk så mye på at de er brukt eller fra utlandet, bassene som er poenget akkurat nå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, Var ikke mye å gå etter her.

Thunderbirder er kroniske stupere da, og det er mer formen på kroppen som egentlig avgjør om halsen er ubalansert. Jeg har f.eks en Iceman nå som lider litt av det samme, men det har aldri vært ett problem for meg, så det er ikke så viktig.

Ibanez er gode greier og funker somregel meget greit til det aller meste, men de har veldig tynn hals, noe som enkelte ikke liker. Men det er solide basser som kommer til å utleve deg om de behandles bra, hehe. Personlig så hadde nok jeg gått for Sharlee D'angelo signaturen selv om jeg skulle hatt en Ibanez.

Jeg har egentlig lyst å be deg sjekke Spector Euro, Har eid 3 stykker og det er absolutt fortrefflige basser med god lyd og ett "metal" utseendet, Brukes blant annet av Alex webster fra Cannibal Corpse (Han har signaturmodell og greier) men skal du kjøpe en slik en innen dine prisrammer så må du nesten handle fra Ebay.

Ellers:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=28273433 En god, gammel og trygg klassiker.. Har vært gjennom det meste, tåler det meste og gjør alltid jobben sin, og ett definitivt bedre valg en en Thunderbird når det gjelder både klarhet i lyd og neckdive, om Jeg skal være helt ærlig så har jeg litt lyst på den der selv, hehe.

Det gøyeste er jo helt klart å prøve rundt, Kjøper du brukt fra utlandet så får du somregel igjen det du ga for den når/om du selger det videre :)

Har du noen eksempler på hvilken lyd du liker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at bassen må tåle å bli stemt ned en del. Hvor mye er det snakk om? Er det kanskje like greit å kjøpe en femstrenger?

Enig med Martin når det gjelder amp, gitt. TC Electronic BG500 2x10-comboen koster ca 7000, spiller høyt og klart, og låter grisefett. Den kan jeg varmt anbefale. Hvor holder du til i landet, forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musicman Stingray så meget interessant ut. Bor i utkanten av Bergen. men jeg har litt mangler når det kommer til pickups ogsånn, noen som kan gi meg en kort leksjon? hva er viktig å se etter? et merke man absolutt burde styre unna, eller går det meste på preferanser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si kjøp Stingrayen om du synes den så intressant ut, jeg tror ikke du blir skuffet, hehe.

Ettersom jeg ikke gidder å skrive alt nå, så får du bare se på denne linken ang. pickuper: http://www.playbassonline.com/pickup.html :)

Men la oss si det sånn, KJøper du en bass til over 7000kr så trenger du ikke å tenke noe særlig på om pickupene er dårlig, det er de ikke (Og Vertfall ikke på Stingrayen) Personlig så bruker jeg Sadowsky pickuper, men det er fordi jeg har satt sammen bassen min selv og derfor kan velge fra helt øverste hylle :P Seymour Duncan er og et bra merke, men som sagt så er det ikke noe du trenger å tenke over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stingrayen er et godt kjøp, den. Vil bare gjenta at det kan være lurt å vurdere en 5-strenger om du skal stemme mye ned. Om du skal stemme ned en vanlig firestrenger noe særlig mer enn en heltone må du sette på tykkere strenger enn vanlig for å unngå at det blir altfor slapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uendelig takknemlig for svar :D skal ta med dette i ettertanke før jeg kjøper. har fått åpnet øynene for 5-strengers, og skal surfe litt rundt og se om jeg finner noe som kan falle i smak, men først skal jeg på bandøving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil stemme mykje ned, kan du kjøpe ein Dingwall Combustion...

Dingwall-bassane har 34" G-streng og 37" H-streng. På grunn av gunstig canadisk dollar har dei justert prisen på desse bassane ned frå rundt $1350 CAD til rundt 1200. Mykje bass for pengane.

Eller, om du kan strekkje deg til 11 000,- kan du få kjøpe Bongoen min... :P Link i signaturen.

Endret av ErlendDL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Jeg har en Peavey Valveking røramp. men plutselig virker ingen knapper, hverken volum eller tone kontroller. Men det er fortsatt lyd i den? Hva er feil? noen tips fra dere mottaes med takk. mvh Jan .  
    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.