Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bærbart studio?


HMH

Anbefalte innlegg

Hallo :)

Hadde først tenkt at jeg skulle kjøpe en laptop, lydkort og noen mikrofoner for og lage et lite studio. Men så tok jeg og lasta ned bare en demoversjon av reason for og sjekke ut hvordan

det programmet var. Det var helt overdrevent mye knapper og styr syns jeg. Ble litt frustrert.. Tror ikke jeg kommer til og ha tålmodighet til og lære meg det programmet. Regner med at andre programmer som cubase eller pro tools er minst like vanskelig.

Så da tenkte jeg at jeg ikke kjøper noen laptop eller lydkort men heller satser på en bærbar opptaker. Der var det mye forskjellig. Zoom h4n så veldig bra ut. Men så leste jeg at det

vistnok ikke ble så bra lyd hvis man kobla til ekstern mikk. Planen er og kjøpe en sm57 og en kondensator mikk. Hadde vært kult og bare hatt en enkel boks som jeg kan koble til en mikk og samtidig ha mulighet til og mixe opptakene.

Er det noen som har noen tips til en sånn boks? Virker som om det er veldig mange forskjellige typer.

På forhånd takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av bærbare opptakere er h4n en av de bedre. Det finnes andre som er enklere i bruk, men denne er bra lydmessig og har mange muligheter. Har ikke testa den selv men lest endel tester/omtaler. Men dette er bare en opptaker, skal du mikse lydfilene du tar opp med denne må du ha en eller annen type DAW (studioprogram) på pc'n. Bruker selv Cubase, men det finnes nok enklere programmer. Det er også noen som er gratis, bl.a. audacity, kristal...og er det reaper som finnes i en gratisversjon? Sikkert noen her som har testa flere typer programmer enn meg som kan komme med noen innspill til hva som er billig/gratis og enkelt til å starte med for å komme i gang :)

Alternativt kan du gå for en Boss BR-600 eller noe, det er en alt i ett løsning. Mulighetene her er dog litt begrenset i forhold til å ha et studioprogram på pc'n, og litt mer knotete å mikse fordi du har et lite display så det blir mye trykking frem og tilbake. Må regne med å lese en del i manualen på en slik en også :)

Endret av basstom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv Kristal - gratis, og meget enkelt å bruke.

Jeg skrev en liten snutt om det tidligere:

Bare for å understreke det, den tråden er ment å demonstrere hvor rimelig en innspilling kan gjøres, ikke mine evner som gitarist :D

Zoom dingser o.l. er sikkert glimrende til sitt bruk, men ingenting slår fleksibiliteten til grei software kombinert med et flerkanals lydkort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan i noen grad mixe de maksimalt 4 sporene på en zoom (2 av sporene kommer fra de inne-byggede mikrofonene, to fra ekstern mikrofon e.l.) men dette er primært en bærbar opptaker som recorder 2 spor + en stereo mic. Opptaket kan du overføre til en pc, da ting lagres på et minnekort. Du kan også bruke opptakeren som et lydkort ved innspilling på en pc - men med begge disse måtene å gjøre ting på er du jo tilbake til å måtte bruke en eller annen form for innspillings-software på pc'en igjen.

Som et lydstudio, med muligheter for mange samtidige spor, effekt og gitarforsterker simulering, nedmiksing, dynamikk-kontroll osv, osv er et flerspors lydkort egentlig det enkleste først som sist. Da kan du spille inn et og et spor, legge på flere spor mens du hører på de eksisterende sporene osv. Lydkortet har gjerne balanserte innganger som er direkte kompatible med ulike mikrofoner, linje signal fra gitar/bass, synther osv

Som en (meget) portabel opptaker for ting som ikke krever all verdens etterarbeide og kanskje ikke den helt ekstreme opptakskvaliteten i utgangspunktet, er jo zoom enheten meget lettvinn og grei. Det er f.eks en ekstremt enkel måte å gjøre et stereo-opptak av et arrangement på en scene e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en zoom h2. Det er noe redigeringsmuligheter på den også, men jeg har ikke engang satt meg inn i det.

Poenget med denne posten er at disse små dingsene tar opp forbausende bra audiospor, langt over min forventning i det minste. Jobber man litt med plassering, og og med at 4-erern har inngang til eksterne mikrofoner, tror jeg helt klart at det er mulig å få til veldig bra opptak med disse boksene.

Vil man ha en mikseenhet som er så enkel å bruke at det "nesten ikke er knapper", kan man da heller ikke forvente stort av sluttresultatet.

Foreslår reaper, Kristal eller også audacity på PC.

Har man ikke noe ønske om å jobbe med PC i det hele tatt, finnes det jo flere slike digitale opptaks-studioer man kan kjøpe brukt for en billig penge. Brukervennligheten og mulighetene er da deretter, men da unngår man PCen.

Skjermstørrelse og antall "knapper" man kan ha på en PC gjør faktisk at dedikerte bokser ikke kan måle seg med datamaskinen i brukergrensesnitt/vennlighet, men jeg ser jo at det kan kreve noe jobb.

Det er fullt mulig å bruke et dataprogram uten å ha inngående kunnskap om hva alle knappene utfører. Finne det man har bruk for, og gi blaffen i resten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

PM sendt til HMH.

Oppsettet mitt, Macbook pro, m-audio fasttrack, SM57x2 eller guitarrig. Alt kjøres gjennom Reaper, som man får kjøpt for 40 usd. Dritbillig, dritbra!

Dette er et ok oppsett, dog dyrt om en skal kjøpe alt samtidig. Etter min mening bedre å kjøpe en all-in-one recorder som koster under halvparten av mac'en alene.

Jeg driver å oppdaterer til pro tools/mac selv, men det har gått over flere år med delte innkjøpt og sakte oppdateringer.

Stein i glasshus: 
[x] kastet
[ ] ikke kastet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig skriver jeg mest dette for å hekte meg på tråden, men jeg føler det mye som trådstarter.

Jeg har lekt meg litt med Energy XT (i en spesialversjon) som fulgte med et lite USB lydkort fra Behringer. I tillegg har jeg en av de minste mikserne til Behringer (denne er jeg godt fornøyd med).

Men jeg opplever at det er litt lite intuitivt å spille inn noe og litt pain in the a** å komme i gang. Når jeg ser hva f.eks. Jarle Bernhoft får til med en Boss RC-3 Loop Station i real time, så tenker jeg at SÅ enkelt som det tydeligvis er å betjene en loop station burde det være å spille inn musikk. Men av en eller annen grunn blir det alltid mye knot.I tillegg har jeg ikke noe dedikert rom for innspilling, så det er mye styr å sette opp mikser, skru på PC, få kontakt med lydkortet, finne alle kabler, justere nivå på mikker og slikt etc etc.

Det er sikkert greit for dem som bruker opplegget ofte, men jeg føler nesten at jeg må gjennom samme læringskurven hver gang...

Er Kristal så enkelt og intuitivt at det bare er tut og kjør?

Uansett så er opplegget med bærbart studio besnærende. Det å ha alt samlet og bare smekke det opp hadde vært fint. Noen som f.eks. har laget en koffert med alt i eller noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.