Gå til innhold
LarsHøvik

Adapter, eller omformer...

Anbefalte innlegg

Lurer på om en amerikansk amp på 110 må moddes om, eller om man kan kjøpe en omformer eller den slags, på f.eks Clas Ohlson?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man kan som regel kjøpe en omformer, men man skal også være klar over at omformerne ofte er ganske dyre. Tror ikke jeg har sett 220V AC til 110V AC på Clas Ohlson.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den sorten får du ikke på Clas nei. Søk på nettet: power converter 220 - 110 V e.l. så finner du. De er ikke så alt for dyre noen av dem, men pass på at du får en som har høy nok wattsyrke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og da er det ikke wattstyrken på ampen den må dekke, men strømforbruket til ampen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enkelte forsterkere er klare for både 110 og 220V, da er det en grei jobb å koble om. Sjekk det før du evt. går til innkjøp av en dyr og tung transformator.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når utgangsspenningen er gitt og konstant så er maks effekt (watt) og maks strøm (ampere) to sider av samme sak.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men tippar Gunnar siktar til levert effekt kontra effektforbruk. Ein 100w rørtopp drar nok ikkje 100w frå veggen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg mener å ha sett at omformeren bør være på minst tre ganger wattstyrken på ampen. Altså på en 100w amp, bør omformeren være på minst 300w. Stemmer ikke det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

By the way:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når utgangsspenningen er gitt og konstant så er maks effekt (watt) og maks strøm (ampere) to sider av samme sak.

Dette må du forklare meg.. I min verden er effekt et resultat av strøm og spenning, utgangspenningen på en amp er ikke konstant likespenning og effektiviteten er ikke akkurat 100%. Men hvis du mener å si at p= u x i er jo det sant, men ikke særlig klargjørende i denne sammenheng kanskje?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stikkordet her er nok "power consumption" og som nevnt er den ikke akkurat identisk med utgangseffekten på forsterkeren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.