Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Modifisering av Bassman Amp


Anbefalte innlegg

Jepp, den "stock" gjennom en 4x12 er verdens feteste clean lyd og tar jo pedaler som en drøm. Så det er store sjanser for at du vil brenne evig i helvete for den modden. Bortsett fra det er det bare å kjøre på.

He he. Skulle tro disse ampene skulle vært mye sjeldnere og i hvertfall mye mer kostbare så høyt de verdsettes og prises av noen. Det er jo drøssevis av dem til rundt 5000 spenn :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er vel an amp med amrikansk trafo. finnes en million av disse. er vel værre å modde en tilsvarende amp med originalt trafo for eurpeiske markedet?

om du liker social distortion er det vel satellite amps som gjelder?

gtrzn

Ja dette er en USA amp.

Mike Ness fra Social D har kun spilt på fender Bassman og Marshall kabinetter. Det er jo han som har main guitar lyden. Men det er korrekt at Johnny 2 bags spiller på satelite topper ;)

Endret av RocknRoller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he. Skulle tro disse ampene skulle vært mye sjeldnere og i hvertfall mye mer kostbare så høyt de verdsettes og prises av noen. Det er jo drøssevis av dem til rundt 5000 spenn :lol:

Shhhhhh, ikke si det høyt.

De fleste vil ha Combo når det gjelder Fender. I tillegg ble det laget masse av disse så de er nok ikke spes collectable, men de låter fett som bare faen. Fender clean i en liten topp. Det er klart skal du ha vreng ut av toppen blir volumet deretter, da hadde jeg heller kjørt på litt forskjellige pedaler og moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt i alt er jeg egentlig bare ute etter å prøve noe nytt, og fler av mine influenser musikkmessig og lydmessig bruker slike amper( bl.a Mikes Ness fra Social Distortion ) Hovedsaklig er deres moddet for å vrenge på lavere volum.

Nja, en liten runde på interwebben for oss som er litt mer enn middels opptatt av amp modding sier at Billy Zoom strippet kortet på ampene til Ness og bygde dem opp på nytt. Det er jo strengt talt litt mer en en "mod" og ikke akkurat gjort i en fei. Ryktene sier at Bass kanalen er bygd opp tweed bassman/JTM45 aktig mens resten av ampen er bygd som en 6G6-B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he. Skulle tro disse ampene skulle vært mye sjeldnere og i hvertfall mye mer kostbare så høyt de verdsettes og prises av noen. Det er jo drøssevis av dem til rundt 5000 spenn :lol:

Helt riktig, og når 95% av dem er moddet i stykker så ble plutselig din amp verdt en formue.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, en liten runde på interwebben for oss som er litt mer enn middels opptatt av amp modding sier at Billy Zoom strippet kortet på ampene til Ness og bygde dem opp på nytt. Det er jo strengt talt litt mer en en "mod" og ikke akkurat gjort i en fei. Ryktene sier at Bass kanalen er bygd opp tweed bassman/JTM45 aktig mens resten av ampen er bygd som en 6G6-B.

Ja, det stemmer at Billy Zoom er mannen som moddet Mike sine, i hvertfall i første runde. Kom over en tråd i et Gretsch forum hvor BZ forteller dette:

I charge $250 for the Ness Mess. It's not something for DIY. It involves removing and stripping the eyelet board, building an entirely new Bass channel circuit, replacing some pots, and also improving the Normal channel and phase inverter. I can do it in under two hours, but I've done well over a hundred, including half a dozen for Mike.

BZ

I utgangspunktet gjorde de modden for å kunne øve på lavere volum i følge hva han skriver er annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant no bilder og han stripper hele kortet og bygger det opp på nytt. Det var en som hadde snakket med /13 som sa at bass kanaler var som en marshall og Billy sa på Gretsch forumet at normal kanalen og resten er som en 6G6-B. Det er jo genialt ha ha ha for det er akkurat sånn ampen min og den jeg bygde for Marsa er, bare at de har switching mellom kanalene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier fortsatt 'mod shiten ut av den'. La normal-kanalen være som den er og gjør basskanalen om til en vreng-kanal. Ja vel, ampen din er vintage, men jeg syns ikke Bassman-topper har den helt store statusen som samleobjekt. Til det finnes det altfor mange av de, og er, som poengtert, ganske lett å få tak i til en rimelig penge. Her til lands kan man se SF gå for 5-7k, BF noe over dette, alt avhengig av kosmetisk og teknisk stand. Blondinene har ikke vært nevnt, men disse går vel for noe mer.... Om den moddes på mest skånsom måte så er det heller ikke umulig at det på et senere tidspunkt er mulig å sette den tilbake i tilnærmet original stand.

Der kom Bassman-GASsen tilbake. Synd jeg ikke har plass til slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jumpe kanalene ja, og det har en effekt, selv om det ikke vil gi deg kaskader av mer vreng. En sen 60-talls bassman hadde jeg ikke hatt noen skrupler for å modde. Disse er forholdsvis enkle få tak i og er 'relativt' lave i pris. Som nevnt så kan Ernst Nærø gjøre slikt, det samme kan Bjørneboe...., kommer ikke på fornavnet hans, men det var ikke Jens i hvert fall.

Mener han heter Hans Bjørnebo, holder til på Slemmestad... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant no bilder og han stripper hele kortet og bygger det opp på nytt. Det var en som hadde snakket med /13 som sa at bass kanaler var som en marshall og Billy sa på Gretsch forumet at normal kanalen og resten er som en 6G6-B. Det er jo genialt ha ha ha for det er akkurat sånn ampen min og den jeg bygde for Marsa er, bare at de har switching mellom kanalene.

Har du bygget om en Bassman på denne måten tidligere mener du? Tar du eventuelt i mot oppdrag? Har ikke behov for mer enn en kanal men vil gjerne ha en gainkontroll og en masterkontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke om Tore "T-amp" Slåttsveen tar imot jobber, men han tror jeg er en luring når det kommer til å beefe opp Fender-amper. Jeg vurderte å få Slåttsveen til å "hot-rodde" exportmodellen min og jeg mener å huske at han snakket om å sette inn en gainsteg til.... Det skal ikke være verdens mest kompliserte jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.