Web Analytics
Jump to content

Modifisering av Bassman Amp

Recommended Posts

Hei,

Er det noen her i Norge som gjør modifiseringer på Bassman Amp topper?

Jeg har en 67 Bassman Amp topp som jeg ønsker å få modet til å vrenge tidligere på lavere volum og mer.

Jeg har vært i kontakt med Tommy Folkesson i Sverige som kan gjøre en slik modifisering, men ønsker å se etter mulighetene i Norge for å slippe turen/posten til Sverige.

Folkessons mod gir en ny gain kontroll og en masterkontroll.

(For the record så skal den brukes som en gitar forsterker.)

Noen som vet noe?

Edited by RocknRoller

Hei,

Er det noen her i Norge som gjør modifiseringer på Bassman Amp topper?

Jeg har en 67 Bassman Amp topp som jeg ønsker å få modet til å vrenge tidligere på lavere volum og mer.

Jeg har vært i kontakt med Tommy Folkesson i Sverige som kan gjøre en slik modifisering, men ønsker å se etter mulighetene i Norge for å slippe turen/posten til Sverige.

Folkessons mod gir en ny gain kontroll og en masterkontroll.

(For the record så skal den brukes som en gitar forsterker.)

Noen som vet noe?

ernst nærø på carl berner i oslo?

http://musikkweb.no/marked/viewprofile.php?id=7459

gtrzn

Man kan jo da diskutere om det er riktig å modde en slik flott vintage amp. Jeg kan med en gang si at den vil synke i verdi.

Modding av slike amper var det vi gjorde på 80-tallet, da vi ikke visste bedre :blush:

Men om du har bestemt deg så skulle det være moro å vite eksakt hvilken modell du har. For noen Bassman modeller har større muligheter enn andre.Noen av de har nemlig et preamprør som ikke er i bruk. Hvis din modell er slik kan du etter min mening få preampvreng på nivå med Marshall JCM-800. Jeg tenker da på om det er model AA864, AA165, AB165 eller noe annet.

Jeg mener alle de jeg nevnte her har den muligheten.

Det du i alle fall ikke må finne på er å borre i chassis eller gjøre noe som ikke kan settes tilbake til orginal stand.

Jeg modda selv min Bassman 100 på 80-tallet. Den fikk JCM-800 og Mesa Boogie MK III preamper. Fungerer bra den dag idag men vil aldri kunne settes tilbake til orginal stand. Så den får jeg ikke mye for nå!

Takk for svar!

@gitarzan: Takk, da skal jeg nok muligens sende han en mail og høre :)

@Troll : Tommy Folkesson bygger om hele preampen, og gir en ny egen gain kontrol og ny master kontroll. Så det litt mer som må gjøres en å endre det som tidligere er der.

@Aphelion : Beklager, jeg vil gjøre dette med en BF 50w. Men takk for tilbudet:)

@Hank Annicke Noe: Jeg bryr meg ikke så mye om den vil synke i verdi egentlig da det ikke er en samlerverdi jeg har kjøpt den for :) Toppen er en 67 BF Bassman Amp med AB165 circuit. Er det blasfemi å tukle med en sånn en? :blush:

Jeg har ikke mottatt toppen og prøvd den enda, da jeg nylig kjøpte den fra statene, og har ikke testet ut om den gir meg tilstrekkelig den vrengen jeg er ute etter. Må også finne meg et kabinett.

Alt i alt er jeg egentlig bare ute etter å prøve noe nytt, og fler av mine influenser musikkmessig og lydmessig bruker slike amper( bl.a Mikes Ness fra Social Distortion ) Hovedsaklig er deres moddet for å vrenge på lavere volum.

Kommer til teste ut litt før jeg gjør en mod på den. Det er visst en mulighet å også jumpe kanalene for mer vreng, stemmer det?

Bottom line er vel at selv om den skulle ha tilstrekkelig vreng orginalt vil jeg at den skal vrenge på lavere volum. En ting er å kunne øve med bandet på et høyt nok volum til at den vrenger, en annen ting er å spille live med den og ikke får bestemme volumet på backline.

Det skal ikke borres i chassis da input'ene fra bass instrument kanalen blir brukt til de nye knottene.

Tanken er å bruke den med et 1960a/b kabinett eller 1960a/bx kabinett( må vel rewire's til 4Ohm) alt ettersom hva jeg finner tilgjengelig brukt og til hvilken pris. 425a/b er jo også et alternativ. Er det noen som har innspill på hva som skulle fungere best? Erfaringer?

Du kan jumpe kanalene ja, og det har en effekt, selv om det ikke vil gi deg kaskader av mer vreng. En sen 60-talls bassman hadde jeg ikke hatt noen skrupler for å modde. Disse er forholdsvis enkle få tak i og er 'relativt' lave i pris. Som nevnt så kan Ernst Nærø gjøre slikt, det samme kan Bjørneboe...., kommer ikke på fornavnet hans, men det var ikke Jens i hvert fall.

Jeg er enig med Hank.. Behold den original, og skaff deg vreng fra en pedal.. Om det er mega-distorsion du er ute etter er vel dette feil amp i utgangspunktet. Få den hjem, og lån noen overdrive/distorsion pedaler og ta en avgjørelse etter dette.. :)

@Truckstop Chuckie : Har sendt Ernst en mail, så får jeg seg hva han kan tilby:) Prisen på toppen var fin og det er ikke akkurat vanskelig å finne seg en på eBay f.eks. Til den prisen er jeg ikke veldig bekymret for tap av verdi. Den kan kanskje aldri selges som en orginal amp lenger nei, men blir jeg fornøyd er nok dette en keeper uansett ;)

@ Neros : Det er absolutt ikke pedalvreng jeg er ute etter, he he, kun om det er en boost/line driver som fører til mer preamp vreng. Hadde det ikke vært for at jeg ville prøve dette med Bassman'en hadde jeg beholdt EVH stacket mitt. Jeg er egentlig bare ute etter prøve å fange litt av samme sounden til et par artister jeg liker. Ikke på et barnslig *jeg vil høre ut som dem* vis, men fordi jeg liker sound'et og vil prøve ut litt selv. Det er langt fra mega-distortion jeg er ute etter i hvertfall:)

@Audun. Den vrenger vel ikke tidligere med en attenuator, men man kan senke signalet videre til kabinettet? Det kan være et alternativ det ja, OM ampen vrenger nok uten mod, spørsmålet er hvor mye tone det skulle stjele, eller om det farger av på tonen. Uansett er det godt å slippe et mellomledd og en ekstra dings om jeg modder toppen.

@Audun. Den vrenger vel ikke tidligere med en attenuator, men man kan senke signalet videre til kabinettet? Det kan være et alternativ det ja, OM ampen vrenger nok uten mod, spørsmålet er hvor mye tone det skulle stjele, eller om det farger av på tonen. Uansett er det godt å slippe et mellomledd og en ekstra dings om jeg modder toppen.

Den vil vrenge mer på lavere volum i og med at utgangsrørene blir hardere belastet, og dermed også tilsvarende mer når du skrur opp, vil jeg tro.Det vil jo komme litt an på om det er pre-ampvreng eller utgangsvreng du er ute etter da.

Toppen er en 67 BF Bassman Amp med AB165 circuit. Er det blasfemi å tukle med en sånn en? :blush:

Jepp, den "stock" gjennom en 4x12 er verdens feteste clean lyd og tar jo pedaler som en drøm. Så det er store sjanser for at du vil brenne evig i helvete for den modden. Bortsett fra det er det bare å kjøre på.

dette er vel an amp med amrikansk trafo. finnes en million av disse. er vel værre å modde en tilsvarende amp med originalt trafo for eurpeiske markedet?

om du liker social distortion er det vel satellite amps som gjelder?

gtrzn