Web Analytics
Jump to content

Riff

en_person

Recommended Posts

Hei. Er ganske ny på el-gitar (nettopp kjøpt). Har spilt akustisk siden sommerferien omtrent. Lurte på om noen kunne gi meg noen tips om digge, men likevel ikke så vanskelig riff eller noe...

Kan for eksempel deep purple sin smoke on the water (intro), men den er veldig enkel. Sidene med tabs er vanskelige å forstå pluss at du hvis du prøver å spille det som står får du ikke angitt noe tempo i og med at det står tall, ikke noter.

Altså, leter etter noe digg å spille, noe med litt fart i (rock f.eks.)... Takker for svar:):D;)

Hei. :)

Mange kule rocke riff ute å går. :wink:

Et tips fra meg er Black Sabbath - Paranoid er tøff til feks band. Også masse fett AC/DC. Highway to hell er fengende og veldig enkel, samme med You shook me all night long. Håper det var til hjelp! :D

Også Guns And Roses - Sweet Child O'Mine

:wink:

vet ikke om jeg ville ha prøvd meg på Sweet Child O`mine med en gang, begynn med enkle ting, Black Sabbath - Iron Man er rimelig enkel

Mener at noe Metallica skal være overkommelig med nok øving.

Vi har jo riff som Enter Sandman, Jump in the Fire, Master of Puppets (dog ikke hele) og For Whom the Bell Tolls (riffene der er beintøffe).

Også Smells Like Teen Spirit er jo en evig klassiker.

Dette er et kult riff, syntes nå jeg. Det går i drop D, dvs du stemmer ned den laveste E strengen til en D.

E-----------------------------------------

B-----------------------------------------

G-----------------------------------------

D-----------------------------------------  x så mange ganger du vil.

A--5-4-3-0----------------------0-3-4-

D-----------6-5-3-0-3-0-5-6-7--------

Tusen tak for alle tipsene. Men problemet er at jeg ikke klarer å få musikk ut av de dere tallene der.. Blir bare pling plong litt her og litt der. Skal begynne på kurs etter jul, men vil gjerne lære meg noe før det...

Håper noen har noen gode råd, læringsprogram på nettet eller noe. Er taknemlig hvis noen f.eks. kunne skrevet et trick eller noe. Har en følelse av at alle kan et eller annet digg, showoff, noe som imponerer litt, men det kan altså ikke eg. Det jeg kan er stort sett enkle grep.