Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

4 chord osv...


Gitargud1

Anbefalte innlegg

Hei, jeg bare lurer på når engelske gitarlærere sier at jeg skal spille "the four chord" og "the five chord" osv.. hva mener de med det? Den fjerde tonen i skalaen?

Noen som kan forklare dette eller eventuelt linke til noen bra sider om dette? :)

-Gitargud1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tipper det er det samme som treklangen grunntone - kvart (4. tone) - kvint (5. tone) som også utgjør typisk de tre grepene som er mest brukt innen vanlig vestlig musikk.

Og, ja, det er skalatoner, ikke halvtonetrinn, man snakker om.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som han sier over meg. Her har du en oversikt, dersom du ikke har helt kontroll på skalaene:)

I II III IV V VI VII

A Bm C#m D E F#m G#dim

Bb Cm Dm Eb F Gm Adim

B C#m D#m E F# G#m A#dim

C Dm Em F G Am Bdim

C# D#m Fm F# G# A#m Cdim

D Em F#m G A Bm C#dim

Eb Fm Gm Ab Bb Cm Ddim

E F#m G#m A B C#m D#dim

F Gm Am Bb C Dm Edim

F# G#m A#m B C# D# Fdim

G Am Bm C D Em F#dim

Ab Bbm Cm Db Eb Fm Gdim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, slik tolker jeg det.

Du kan gjerne søke på nettet etter "kvintsirkelen". Det er nemlig slik at halvtonene henger sammen på den måten at en grunntonearts kvart (4. Tone) får nevnte grunntone som kvint (5. Tone) når nevnte kvart brukes som grunntone.

Enkelt eksempel (vanlig durskala)l: A sin kvart er D. D sin kvint er A. D sin kvart er G. G sin kvint er D. G sin kvart er C. C sin kvint er G. C sin kvart er F. F sin kvint er C ... osv ... (jeg slutter her fordi etter F beveger vi oss over i -iss og slikt, og det har jeg ikke i hodet. Men det blir raskt klart som blekk når man etterhvert spiller barregrep og powerchords. ;)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Du har noe som heter intervaller. Kvarter og kvinter er intervaller. Det samme med prim, ters, sekund, osv (men de er ikke så viktig i ditt sprøsmål). Kvart betyr fire, så når han engelske fyren sier at du skal ta den 4 akkorder, så er det akkurat som han sier at du skal da en kvart fra den tonen du var på. Så da er det bare å telle. Viktig å telle med den tonen du er på, men det så jeg du gjorde allerede. Kvint er fem, og samme leksa der. Det var noen som nevnte kvintsirkelen her og den er veldig smart å bruke. Kvint betyr jo fem, så når du ser på kvintsirkelen, så kan du fr.eks ta utgangspunktet i C, som står øverst. Følger du med klokka så teller den kvint, altså til en G (fem toner), og den står rett ved siden av C'en. Går du andre veien så teller den en kvart (fire toner). Så hvis du bruker den, så kan du hele tiden vite hva slags akkorder du bruker i en sang. Går sangen i D så er det bare å se på de to tonene ved siden av D'en i kvintsirkelen. Så i den sangen kan du bruke G og A.

(Håper det hjalp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.