Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Westerngitar til rimelig peng


Dolven

Anbefalte innlegg

Finnes med cutaway også (CW i produktnavnet). Koster en tusenlapp mer veiledende (5495), så da får du tak i den til under 5000kr, ja. :-) Kanadisk produsert med heltre lokk i ceder. Mucho guitarras for penga!

Hvorfor er cutaway dyrere? Blir det ikke brukt mindre tre osv i en gitar med cutaway?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er cutaway dyrere? Blir det ikke brukt mindre tre osv i en gitar med cutaway?

Treverk er veldig liten del av kostnaden på en slik gitar. Dessuten brukes det like store trestykker når en slik gitar produseres (men noe i lokket og bunnen må kastes).

Sargen på en cutaway-gitar må lages i en ekstra prosess på en ekstra maskin, og det lages færre av disse gitarene samt at det tar lengre tid, så det er klart produsenten vil tjene inn pengene i et eller annet ledd.

Skal du ha en Yamaha ville jeg mye heller kjøpt en FG700MS enn F310. Heltre lokk, og låter mye bedre for pengene. Har ikke cutaway, elektronikk og er ikke burst, men et mye bedre kjøp. Får også kjøpt den for godt under 2000 kroner, så da er vi jo på budsjettet ditt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med poor guy utgaven av Hummingbird (les: Epiphone)?

Ser ut som en, låter nesten litt som en, men spiller alt for lavt og "dødt" til å forsvare størrelsen på den gitaren. En 3/4 Martin eller Taylor er adskillig mer høylytt og selvsagt penere i tonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, kan være noe i det, MEN husk budsjettet (3000 maks) :o

____

GAu

Joda, men poenget mitt var altså at du finner gitarer i prisklassen som låter bedre enn den epi'en, som liksom ikke holder det den lover med tanke på hva man forventer. Men nå varierer det sikkert hvor gode de epi'ene er også, så det er jo bare å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til å bli en Yamaha APX500 med piezomikrofon. Gitaren hadde en pen tone sammenlignet med andre gitarer i prisklassen, og er noe tynnere enn en vanlig westerngitar. Dette er en gitar jeg likte godt, som var god og rimelig enkel å spille på og som rett og slett hadde min type lyd. Altså den lyden jeg er ute etter i en akkustisk gitar. Den slår ikke drømmegitaren til 30.000 men var det beste i mitt budsjett.

Endret av Dolven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til å bli en Yamaha APX500 med piezomikrofon. Gitaren hadde en pen tone sammenlignet med andre gitarer i prisklassen, og er noe tynnere enn en vanlig westerngitar. Dette er en gitar jeg likte godt, som var god og rimelig enkel å spille på og som rett og slett hadde min type lyd. Altså den lyden jeg er ute etter i en akkustisk gitar. Den slår ikke drømmegitaren til 30.000 men var det beste i mitt budsjett.

Foretrekker du denne fremfor Cpx 500 (samme pris, bedre akustisk lyd). Eller prøvde du ikke den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk ikke de hadde CPX500 inne. Veit ikke om dem har hatt det heller. Jeg prøvde den ikke, men jeg falt pladask for APX en ... den var perfekt, og hvis de har CPX skal jeg ta en titt. Er det forresten mik på CPX også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Vi snakker her om en kasse til tre tusen. Kjøp en du liker, ferdig arbeid.

For å sammenligne med noe annet- hvis du har tenkt å handle en pose spagetti, hvor mange butikker, merker og typer er du villig til å oppsøke før du finner en pakke du er helt sikker på er den aller, aller beste kvaliteten i forhold til din smak, og hva du vil betale for den?

De aller fleste gitarer i denne prisklassen er helt OK, og kvalitetsforskjellen er minimal. Det er litt bortkastet arbeid å teste ut et tosifret antall gitarer med minimal forskjell i pris og kvalitet. Kjøp en, og bruk tiden på å øve. Forskjellen på sluttlyden blir større da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med castor i at man skal følge magefølelsen og ikke overtenke en gitar til 3000kr, men i og med at spillbarhet, type, specs, merke, pris etc er likt på de gitarene og det er en modell butikken du tenkte å handle i pleier å ha inne er det ikke noen vits i å ikke sette av 3 minutter til å sammenligne dem. Jeg personlig faller alltid ned på CPX, særlig på 500-serien som har laminert lokk,, men det er ikke jeg som skal ha ny gitar. Objektivt sett er de like gode, men CPX låter større og mer detaljert akustisk. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Vi snakker her om en kasse til tre tusen. Kjøp en du liker, ferdig arbeid.

For å sammenligne med noe annet- hvis du har tenkt å handle en pose spagetti, hvor mange butikker, merker og typer er du villig til å oppsøke før du finner en pakke du er helt sikker på er den aller, aller beste kvaliteten i forhold til din smak, og hva du vil betale for den?

De aller fleste gitarer i denne prisklassen er helt OK, og kvalitetsforskjellen er minimal. Det er litt bortkastet arbeid å teste ut et tosifret antall gitarer med minimal forskjell i pris og kvalitet. Kjøp en, og bruk tiden på å øve. Forskjellen på sluttlyden blir større da.

Jeg testet ut mange gitarer i min prisklasse og fant overraskende stor forskjell i kvaliteten. En av dem, husker ikke hvilken, var det som om halsen holdt på å falle av. Men jeg har tenkt å gå for en APX500, be de kjøre en setup på den og bam ... satser på at det blir awesome første akkustiske gitar ... eller skikkelige akkustiske gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.