Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skala på John Mayer?


Anbefalte innlegg

Okei.. Mulig han spiller i em. Men for meg høres det helt greit ut å spille i Gm! Låta går jo i G og.

Låta går i G-dur, og som sagt er Em paralelltoneart. Akkordsammensetting gjør at Em pentaton passer bra med noen "ekstra toner".... Hvordan du får en Gm skala til å passe her, er utenfor min forstand, men som sagt er teori en svak side hos meg, men ørene mine forteller meg stort sett hva som er riktig og galt.

Se på videoen her. Når han spiller solo, ligger han stort sett i 12. posisjon som utgangspunkt med venstrehånda selv om han naturligvis bruker en "utvidet" figur for å si det på den måten.

http://www.youtube.com/watch?v=Oi3TLDS7hm8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei.. Mulig han spiller i em. Men for meg høres det helt greit ut å spille i Gm! Låta går jo i G og.

Det er liksom 3 toner i en G-mollskala som skjærer fullstendig med tonene i G-dur. (A#, D# og F). Men hvis du unnlater disse, så vil det jo gå an, men da heter det ikke G-mollskala.

Edit : jeg hører på ordvalget ditt at du ikke er helt stødig i teori, så jeg anbefaler deg å lese deg opp litt på dette før du kommer med "velmenende" råd til andre.

Endret av davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Blues i E" pleide vi kalle det der i gamle dager.

Tja, nå går Gravity i G-dur, så det blir på en måte feil og si "Blues i E". Gravity er liksom ikke en 12-takters blues. Men hvis vi skal være resultatorienterte, så kan vi si "Blues i E", for resultatet blir jo det samma. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, nå går Gravity i G-dur, så det blir på en måte feil og si "Blues i E". Gravity er liksom ikke en 12-takters blues. Men hvis vi skal være resultatorienterte, så kan vi si "Blues i E", for resultatet blir jo det samma. :)

Ikke helt for "blåtonene" i pentaton E (12. pos.) vil bli helt feil. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du har nok rett. Virker mer Em. Har ikke sett på hva han gjør tidligere, bare prøvd å spille over akkordene (Spiller nå i Em da jeg er enig i at det høres bedre ut). Men, du kan daikke nekte for at det fuker å spille i Gm og? Fpr en litt mer skjærende blues lyd eller noe.

Edit: Hehe.. HAr ikke tatt på meg å være stødig på teori. Dette er kun for moro skyld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du har nok rett. Virker mer Em. Har ikke sett på hva han gjør tidligere, bare prøvd å spille over akkordene (Spiller nå i Em da jeg er enig i at det høres bedre ut). Men, du kan daikke nekte for at det fuker å spille i Gm og?

Jo, jeg nekter for det. Jeg ga deg en begrunnelse tidligere i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.