Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skala på John Mayer?


Anbefalte innlegg

Det er meningsløst å tenke skalaer på en sånn sang, alt går sakte og rolig for seg, det du må fokusere på er å lære deg tonene og frasene med øret, nydelig og følsomt gitarspill på den låta.

Men skal du absolutt ha en skala å forholde deg til her, så er Em pentatonisk stikkordet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meningsløst å tenke skalaer på en sånn sang, alt går sakte og rolig for seg, det du må fokusere på er å lære deg tonene og frasene med øret, nydelig og følsomt gitarspill på den låta.

Men skal du absolutt ha en skala å forholde deg til her, så er Em pentatonisk stikkordet ;)

Selvfølgelig er det ikke meningsløst å tenke skala. Det er aldri meningsløst å tenke skala,

og hvis en absolutt skal tenke skala vil jeg heller si "G-dur pentaton" OG Gm pentaton (dog auto-pilot-harve-løs-på-alle-mollblues-riff-jeg-kan i Em-pentaton (som i og for seg består av de samme tonene vi finner i G-dur pentaton) også funker tålig greit).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jeg synes det er meningsløst å tenke skala her, det som burde fokuseres på er frasering og følsomhet i en sånn sang.

Selvsagt kan man vel øve skala som en ren øvelse, emn det funker ikke for meg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jeg synes det er meningsløst å tenke skala her, det som burde fokuseres på er frasering og følsomhet i en sånn sang.

Selvsagt kan man vel øve skala som en ren øvelse, emn det funker ikke for meg her.

Hjelper vel ikke å spille følsomt visst man spiller en tone som ikke passer over akkordene? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det blir brukt mye pentaton "figur" i 12. posisjon her. (Beklager men kan ikke fagterminologien og teorien.)

Det er Em-pentaton, som er en forenklet/nedstrippa "versjon" av en E-moll-skala, som igjen er parallelltonearten til G-dur. Så dette vil fungere veldig fint. (Som du helt sikkert hører).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Em-pentaton, som er en forenklet/nedstrippa "versjon" av en E-moll-skala, som igjen er parallelltonearten til G-dur. Så dette vil fungere veldig fint. (Som du helt sikkert hører).

Ja, jeg hører det. Jeg vet bare ikke hva det heter! :D At Em er paralelltonearten til G, visste jeg dog... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.