Web Analytics
Jump to content

Skala på John Mayer?

Recommended Posts

Det er meningsløst å tenke skalaer på en sånn sang, alt går sakte og rolig for seg, det du må fokusere på er å lære deg tonene og frasene med øret, nydelig og følsomt gitarspill på den låta.

Men skal du absolutt ha en skala å forholde deg til her, så er Em pentatonisk stikkordet ;)

Det er meningsløst å tenke skalaer på en sånn sang, alt går sakte og rolig for seg, det du må fokusere på er å lære deg tonene og frasene med øret, nydelig og følsomt gitarspill på den låta.

Men skal du absolutt ha en skala å forholde deg til her, så er Em pentatonisk stikkordet ;)

Selvfølgelig er det ikke meningsløst å tenke skala. Det er aldri meningsløst å tenke skala,

og hvis en absolutt skal tenke skala vil jeg heller si "G-dur pentaton" OG Gm pentaton (dog auto-pilot-harve-løs-på-alle-mollblues-riff-jeg-kan i Em-pentaton (som i og for seg består av de samme tonene vi finner i G-dur pentaton) også funker tålig greit).

Jo jeg synes det er meningsløst å tenke skala her, det som burde fokuseres på er frasering og følsomhet i en sånn sang.

Selvsagt kan man vel øve skala som en ren øvelse, emn det funker ikke for meg her.

Jo jeg synes det er meningsløst å tenke skala her, det som burde fokuseres på er frasering og følsomhet i en sånn sang.

Selvsagt kan man vel øve skala som en ren øvelse, emn det funker ikke for meg her.

Hjelper vel ikke å spille følsomt visst man spiller en tone som ikke passer over akkordene? :P

• 1 month later...

Det blir brukt mye pentaton "figur" i 12. posisjon her. (Beklager men kan ikke fagterminologien og teorien.)

Det er Em-pentaton, som er en forenklet/nedstrippa "versjon" av en E-moll-skala, som igjen er parallelltonearten til G-dur. Så dette vil fungere veldig fint. (Som du helt sikkert hører).

Det er Em-pentaton, som er en forenklet/nedstrippa "versjon" av en E-moll-skala, som igjen er parallelltonearten til G-dur. Så dette vil fungere veldig fint. (Som du helt sikkert hører).

Ja, jeg hører det. Jeg vet bare ikke hva det heter! :D At Em er paralelltonearten til G, visste jeg dog... ;)