Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Monsterfuzz, eller noe der omkring.....


Anbefalte innlegg

Er så smått igang med mitt nye prosjekt: Monsterfuzz....., av noe slag.

Etter å ha laget en del stompbox-pedaler det siste året,

mye pga. sykdom og dertil sykemelding fra jobben i fjor, måtte jeg ha noe å gjøre.

Etter denne produksjonen savner jeg den vrengpedalen som

virkelig setter alt annet til side. Så jeg prøver meg jeg!

Da jeg holdt på med Tubescreamer, RAT, og MXR Dist+ osv. fikk jeg en ide om å kombinere

dette med et Marshall tone stack etter disse. Dette fungerte forsåvidt bra, men jeg savnet så

mye den direkte feelingen av ekte ampvreng. Så jeg leker med å plassere et

Marshall tonestack bak og ser hva det blir :)

Denne boksen får en oppbygging veldig lik en røramp´s oppbygging: tre kanaler - to med masse vreng

og en for mest clean.

Det meste av delene og boksen ligger her, og jeg laget kretskortet i dag.

Prosjektet ble lett stoppet av at mitt siste 0,8mm bor knakk i to under borring.

Får fortsette i morra.

Dette er er prosjekt jeg virkelig har tro på, for lyden er allerede testet ut i kjelleren.

Derfor har jeg en pekepinn på hva dette ender med

Hilsen Dag

Igjen: fuck IPad og den tastatur!!!!

Endret av Hank Annicke Noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke noe morsomt! Jeg må velge type FET´s som skal brukes, og har sjekket mange typer på forskjellige spenninger.

Andre jeg har brukt har funket bra på driftsspenning 18V.

Nå har jeg funnet noen FET´s hvor arbeidspunktet er ideelt med 9V driftsspenning. Åh, ja det er jo det alle stompboxer går på, så så langt veldig bra, men jeg har ikke fått sjekket lyden (som er det viktigste).

Det jeg lurer på er om en slik type stomp box (9V) vil låte bra for overboosta gitarer med pickups som gir "omtrent 110V" ut aleine, eller de med aktive picuper (som også kan drive ei utelampe, eller lade en EL-bil). Eller skal jeg gi f..n i hva andre mener og lage noe som passer mine gitarer?

Jobber videre jeg, så ser vi hva som skjer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo gjøre det slik som du liker best, ettersom det er du som skal bruke den! :P

Hvordan vil du sette grunnlag for forsterkningen/lyden da? OpAmps, dioder, transistorer?

Uansett, høres spennede ut! Gleder meg til å se/høre resultatet :)

Litt keen på å bygge meg en liten pedal eller amp fra scratch snart også, men så mye som det er på markedet nå så er det vanskelig å få noe "eget".. =p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt liv i den første delen i kveld. Ellers har jeg tidligere vært ute og spist middag med gode kolleger.

Dæven...... for en gain! Dette er ingen vits!!! Når det skuffer som Metallica på Gain 9'o-clock er det alt for mye guffe.

Jeg må antagelig bytte FET's som har midre forsterking, men helgen er lang ;-)

Klangen i vrengen er imidlertid akkurat slik jeg mente den burde være, nemlig fet ampvreng på boks!

Jeg har testet denne på alt fra 9 til 18 Volt og jeg må si at den siste prikken over I-en i harmonisk sammenheng ender på 18V.

Altså ikke standard pedalboard.

I morgen skal tone-stacket på slutten også prøves ut, så får vi se om tanker og virkelighet er forenlig.

--> Har en god feeling nå --<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har å fått temma den hva angår gain! Har også satt på tonestack etter vrengdelen, men foreløpig er dette et Bassman '59/JTM45 tonestack.

Dette er litt "snillere" enn hva jeg har prøvd tidligere (JMP/JCM800).

Hva jeg hører nå er veldig lovende, men jeg gjorde et forsøk tidligere i kveld på et opptak, som en smaksprøve, men resultatet var elendig!

Her jeg sitter nå har jeg tilgjengelig en Fender Super Champ med orginal 10" høyttaler. Denne låter bra nok til min testing i en avstand av

ca. 1,5m, men med forsøk via en Shure Beta 57 og en MacBook låt dette bare papirflabb fra ampen.

Derfor lar jeg klokt nok være å legge ut noe opptak i denne omgang. Skal se om jeg kan komme opp med noen bilder i morgen, og utover uka er jo min

Bassman med 212 kab tilgkengelig igjen, så får vi se om det låter bedre da ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ja, disse har ligget en stund, men nå har jeg fått somlet meg til å poste dem.

Bilder fra bygget. Denne er som sagt ment å ha tre kanaler så det er den ene hi-gain kanalen som nærmer seg ferdig her.

Den er forøvrig nå ferdig, men jeg har ikke rukket å ta nye bilder.

Det siste bildet tok jeg med for å vise hvordan jeg jobber.... lagvis ;)

Under dette vrengprosjektet ligger en to-kanals rørbasert mic-preamp med kompressor for studiobruk, som bare trenger kasse til poweret.

Egen konstruksjon det også.

post-7643-0-62066400-1297968039_thumb.jp

post-7643-0-74856300-1297968057_thumb.jp

post-7643-0-04632000-1297968076_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Prosjektet er langt ifra dødt! Så her er en oppdatering.

Vrengkanalene er nå under full kontroll og jeg synes de låter utrolig bra! men nå er det jo min smak som kommer fram også :)

Clean-kanalen er jeg derimot ikke 100% happy med. Denne må være helt clean, den klarer ikke simulere røret her!

Men da kan jo en av vreng-kanalene være en av de som sprekker litt opp, for det funker faktisk.

Har lagt ved et par bilder, men lydprøve må jeg vente med til den er såpass at jeg kan ta den med i studio på jobben.

post-7643-0-94190200-1299076580_thumb.jp

post-7643-0-59764200-1299076612_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ja, så har jeg endelig fått laga et lydklipp også.

Spillinga er vel heller kjedelig, tatt på slutten av en bandøving, men dette er ment som en rein lydtest.

Jeg brukte en Telecaster her, med single-coil bridge pickup.

Jeg lagde også et opptak med en Strat med stackpickup, noe som gir mer metal-sound,

men dette opptaket gikk åt skogen, så hvis det er noen interresse får jeg heller gjøre det på nytt.

Ellers er opptaket gjort i studio med en Fender Bassman 6G6B, 2x12 Celestion G12H, samme setting på denne hele veien.

Mikk foran høyttaler er Shure Beta 57A, rom mikk (3 meter fra) er en Hansen kondensatormikk.

Disse er panorert litt til hver sin side.

Vær vennlig å høre gjennom hele, for det er mange forskjellige gain og EQ settings underveis.

Da er spørsmålet: skal jeg fullføre prosjektet eller kaste den og bruke boksen til noe mer fornuftig?

test1.mp3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.