Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

To små spørsmål om et Fender høyttalerkabinett


Huffda

Anbefalte innlegg

Nå skal jeg avsløre min uvitenhet om høyttalere. :P

Lite spørsmål. Så lite at jeg nesten ikke gidder opprette egen tråd for det engang. :P

Noen som har mekket på et Fender Bassman 2x15" kabinett noen gang? Den sorten med høyttalerne rett over hverandre? Eller om noen her vet om det skal være sånn glavalignende greie inni kabinettet eller ikke? Er egentlig ikke sikker på hva det heter eller hvorfor det er der, men har sett det i noen høyttalerkabinetter.

Og når jeg først er i gang med dumme spørsmål; Skal det være bassreflekshull(?) på dette kabinettet? Eller er det noe som noen som har laget dette selv en gang i tiden på mitt kabinett?

Grunnen til at jeg spør er at jeg har et slikt kabinett som jeg overtok en gang i tiden uten høyttalere i. Har nå fått tak i orginale høyttalere, men er usikker på om det skal være sånn "glava" og bassreflekser i dette kabinettet. Har lyst å ha det i så orginal stand som mulig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv et Fender 212 Bassman kabinett.

I dette er det "Glava" orginalt for å dempe refleksjoner inne i kassa.

Jeg tror derfor det da har vært det i 2x15 kassene også.

Av de Bassman-kassene jeg har sett, har ingen hatt bassport eller bassreflekshull.

De kassene jeg har vært borte i er fra tidlig 60-tall til midt på 70-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva som går an å bruke som demping inni kassa? Regner med Glava kanskje ikke er så egnet. Eller finnes det stoffer som er beregnet til dette?

Det eksisterer ymse mer eller mindre spesialfremstilte materialer for å dempe høyttalerkasser, men sannheten er at Glava er helt glimrende. Ikke så mye å spekulere på egentlig. Hvis du vil bruke tid og penger på saken kan du prøve en kombinasjon av skumplast og plastfiber dempematte/"ull" men til et gitarkabinett som er konstruert mest utfra praktiske hensyn og ikke det rent lydmessige i utgangspunktet, vil jeg vel si det er bortkastet tid og penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vanlig" glava i kabinetter med bassrefleks-porter i har jeg litt dårlig erfaring med. Hadde selv et par for mange år siden. 18" kasser som var portet. Sto i kjellerstua, som jeg også brukte som soverom. La etterhvert merke til at det begynte å klø på kroppen når jeg la meg i senga, og skjønte ikke helt hvorfor. Det var ikke før jeg tilfeldigvis fikk sollys direkte inn i rommet en dag mens jeg spillte, at jeg så hva som flakset ut av bassportene ^_^ . Jeg kan love deg at det støver noe forferdelig. I tette kasser spiller det vel ingen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, alle sammen!

Skal vurdere litt ennå. Har ikke fått høyttalerne ennå, de er på tur fra USA. Noen som vet hvor det selges demping for bruk i høyttalere? Vi har forresten stående noen gamle Peavy 18" bunner til et PA-anlegg på øvingslokalet. Gjennom bassportene på disse ser det akkurat ut som glava som ligger i bunnen av kassene. Jeg tror ikke disse har vært åpnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dynabel.no selger både Akustilux (matte spesielt egnet for bass-refleks kabinetter) og Acousto-Q ("ull" best egnet for lukkede kasser) samt profilert skum, men som tidligere nevnt er det egentlig enklere å få til et godt resultat med tradisjonell glava isolasjon for hus fra din nærmeste byggevarekjede. Tro meg, jeg har eksperimentert en hel del med tilgjengelige dempematerialer i ulike kassetyper og jeg bruker fortsatt minst 50% rockwool eller glava i alle kasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.