Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny gitar - men hva slags?


khauge

Anbefalte innlegg

Hørtes ut som gode argumenter. Jeg MÅ ikke ha det beste, men er opptatt av å få noe som er bra (Dvs at en godt utstyrt Ford er helt ok;-). Hørtes ut som en 5K løsning vil være veldig greit for meg. Da hørtes det ut som at jeg får en bra gitar med fin lyd - og så vil man jo alltid ønske seg noe "litt" bedre, men ett sted setter både fornuften og lommeboka stopp.

Tror jeg tar en lytte/teste runde nå og se hva ørene og fingrene liker best.

Blir moro!

Takk for gode råd!

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut. Et par små tips på slutten, uansett hva du ender opp med. Som nybegynner, be om at de setter opp gitaren med lav strengehøyde for deg, inkludert at de tar av litt på stolen hvis nødvendig.

Be samtidig om at de setter på et tynt strengesett, det som sitter på gitarer som standard er gjerne "nummer to" på stigen nedenfra.

Det koster deg litt "godlyd" og sustain, men sparer fingertuppene til en ivrig nybegynner veldig. Eller også for en sånn som meg, som stort sett spiller elgitar. Livet blir litt lettere å leve, og du kan øve mer uten å få så veldig ømme fingre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5000 for en nybegynner gitar? Man trenger da virkelig ikke og gå ut med så mye for en god nybegynner gitar, 2000-3000 holder for en god gitar med god lyd og bra byggekvalitet.

Selvsagt trenger man ikke betale 5k for en ålreit nybegynnergitar. Jeg har en gitar til 1500 som er helt kurant, og har prøvd enda billigere gitarer som er helt ok å spille på, og som låter fint.

Nå sier imidlertid trådstarter at han vil ha en gitar som er bra, og som han kan ha en stund. En kassegitar til 2-3k er ikke en gitar man vil ha en stund, mens en til 5 stort sett er såpass mye bedre at man..ja.. faktisk kan ha den en stund. Hadde trådstarter sagt at han hadde mindre budsjett så hadde jeg selvsagt ikke anbefalt en gitar til 5, jeg bare anbefaler utifra gitte kriterier, basert på mine og andres erfaringer.

Nå har jo trådstarter spilt noen uker allerede, og det er gjerne i det tidsrommet man merker om dette er noe man vil drive med eller ikke, så det er vel ikke noen stor sjanse for at han kjøper seg en gitar som ikke blir brukt heller.

Ønsker uansett trådstarter lykke til med gitarkjøp, og håper du finner deg en gitar du blir fornøyd med, uansett hva den koster, og lykke til med gitarspillinga! Du kan ha funnet deg en hobby for livet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tipse om denne http://gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=2256, har hørt mye crap om morgan her på forumet, men som nybegynner gitar er denne helt topp!! skift til tynnere strenger, å få deg en skikkelig setup på den, kjempe lyd fra den, alle som har prøvd den som jeg kjenner skryter av lyden, hvis du vil gå opp "en" prisklasse ta en kikk på taylor 110, hørt mye bra om de gitarene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm.. jeg ville nok gått inn på musikk butikken å prøvd gitarer ... rart med det, skal ikke ha spilt lenge før du merker forskjell på gitarene.

men som nevnt før her er washburn et godt valg.. det var forresten min første gitar også, liker den fortsatt godt og plukker den frem til tider selv om jeg nå har en seagull.

men på annen side, om du er ute og teste spiller gitarer rundt om på butikker, kan det hende du blir revet med og finner en gitar du bare må ha ... :-)

Endret av Seagull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nok si at dersom trådstarter har råd til en litt dyrere gitar f.eks 5-10000 kr så er det både større sjanse å få en gitar som er god å spille på i utgangspunktet og han vil også få en gitar med god lyd som kan være en ekstra inspirasjon til å ville fortsette å spille.

Pluss det at han ikke trenger å finne seg en bedre gitar etter hvert. (Vil jo selvfølgelig få GAS og kjøpe flere uansett. ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du først er ute og prøver burde du også se på gitarer fra Godin i Canada - enten Seagull, Simon & Patrick, Norman eller Art & Lutherie. Mange av modellene ligger innenfor det budsjettet du antyder - billigst er Art & Lutherie som du får for rundt 3500. Alle gitarene har heltre lokk, de er gode å spille på og låter fint. I disse tider da produksjon av de fleste gitarene i denne prisklassen er satt bort til mer eller mindre ukjente underleverandører i Kina synes jeg det er et ekstra poeng at disse er produsert i Canada. Jeg har to Seagull-gitarer, og vi har i tillegg en Art & Lutherie i familien, vi er veldig fornøyd med alle disse.

Gitarene importeres på vanlig måte av Benum, og selges i en del musikkbutikker. Gitargleden i Trondheim har spesialisert seg på Godin-gitarer, på nettsiden hans kan du lese mer om de forskjellige typene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært runden og er nå en lykkelig eier av en Ibanez AW 3000 B)

Var et veldig vanskelig valg - sto mellom en seagull og Ibanezen. Lydmessig syntes jeg de var veldig like.

Håndverket/treet i Seagullen virket marginalt bedre, men utseende og totalpakka talte for Ibanezen. Vanskelig, men virkelig moro når jeg kom hjem og sammenlignet med Morganen jeg har øvd på til nå.

Ibanezen var betydelig mer lettspilt og lyden var det klasseforskjell på.

Moro!

:D:D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.