Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny gitar - men hva slags?


khauge

Anbefalte innlegg

Hei,

Trenger litt hjelp og råd....

Har akkurat begynt å spille gitar. Har lånt naboens Morgan gitar og bruker en times tid hver kveld på øving og storkoser meg. Nå har jeg bare holdt på i tre/fire uker men kjenner at dette var skikkelig moro - og jeg skal lære meg det ordentlig.

Tenkte derfor å kjøpe egen gitar. Siden det er veldig mye moroere å øve seg på noe med god lyd ønsker jeg å kjøpe en gitar som jeg kan ha en stund, og som har fin klang.

Hadde bestemt meg for et budsjett mellom 3.000 og 7.000 for en gitar, men helst i den lavere delen av skalaen. MEN i dag var jeg en liten runde og testet litt forskjellig og ble fryktelig i tvil. Endte selvfølgelig opp med å være mest begeistret for en Martin D16 gitar som var satt ned fra 12.000 til 10.000. Men her må jeg ta en fot i bakken og se på nivået mitt. Er totalt nybegynner, tror jeg kommer til å spille mye, men vet ikke. Er glad i kvalitet og god lyd.

Har dere noen forslag til gode alternativer til meg som er innenfor budsjettet mitt?

Ble også forsiktig frarådet å kjøpe brukt da det kunne være vanskelig å avdekke sprekker/tørkeskader.

har dere noen meninger rundt dette?

Mvh

Frustret, lett gira gitarkjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kjøpe en gitar er aldri lett. Du må rett og slett føle for hva du selv vil ha.

Er bare og gå og teste gitarer i massevis innenfor din prisklasse og høre og føle på hva som er gitaren for nettopp deg.

Noen liker smale halser, noen liker brede, noen vil ha noe i mellom, Samme gjelder lyd på forskjellige personer vil ha. Men jo dyrere gitar er det ofte bedre lyd og kvalitet, men ikke alltids.

Det jeg synes det er viktig og tenke på er at du nettopp har begynt og spille gitar, og det og kjøpe en dyr gitar som førstegitar er kanskje ikke helt hva du trenger, du får gitarer for 2-3 lapper som låter bra, Så klart kan ikke disse sammenlignes med lyden av en gibson gitar til 30,000 Men det holder i massevis som en første gitar.

Jeg ville vertfall ikke brukt noe mer en 2-3 lapper på min første gitar så lært og spille med den, og kanskje senere kjøpt noe dyrere og bedre da du er helt 100% sikker på du har tenkt og fortsette og spille gitar. Kanskje på dette tidspunktet vil du heller ha en fet el-gitar og ikke en kasse gitar?

Jeg vil tro en washburn d10 vil passe ypperlig som første gitar da disse har meget god lyd, og i mine hender føles veldig god og spille på:

http://4sound.no/itempg.aspx?id=668320&artno=110161

Men igjen, så er det opp til deg, er bare og teste og teste, og finne den riktige gitaren for deg!

Lykke til med treningen og kjøpet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes ut til å være et godt råd. Jeg har en tendens til å bli litt revet med, så det er greit å danne seg et bilde av hva jeg vil ha før jeg går ut å tester, men den washburnen så jo veldig fornuftig ut.

Får vel bare si ifra i butikken at jeg ikke skal teste gitarer utenfor budsjettet mitt;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du kanskje burde tenke først på er hvilken form og størrelse du vil ha.....det finnes mange forskjellige varianter og størrelser, med og uten mikrofon.

Dreadnought den vanligste typen, og er vanligvis litt klumpete og stor og egner seg dårlig til sofa-spilling. Jumbo er også store, men har rundere former som gjør den lettere å holde rundt. Mini-jumbo, artist, travel og baby er eksempler på gitarer som er mindre og lettere å håndtere. Cutaway er også en ting å ta i betrakning.

Dette er bare noen eksempler på det som finnes av størrelser og former, og det beste du kan gjøre er å prøve så mange gitarer som mulig og gå for den som passer best til deg.

Mitt tips til en aldeles glimrende nybegynner-gitar er en type som heter Faith Venus som er utrolig lettspilt og har en fin størrelse om du ikke er en Ottar"Big hand"Johansen-kloning på 210cm.

Disse gitarene er designet av Patric Eggle som er en velrenomert gitar-designer og alle som har prøvd min har fått lyst på en.

Endret av Carpal67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes ut til å være et godt råd. Jeg har en tendens til å bli litt revet med, så det er greit å danne seg et bilde av hva jeg vil ha før jeg går ut å tester, men den washburnen så jo veldig fornuftig ut.

Får vel bare si ifra i butikken at jeg ikke skal teste gitarer utenfor budsjettet mitt;-)

Hehe, Washburn er et godt merke som lager kvalitet hvertfall, de har jo tatt markedet med storm de siste årene. Men som sagt er det bare og teste gitarer innenfor ditt prisområde og finne noe du liker.

Selv hadde jeg tenkt og kjøpe en CV 60's strat i et halv år og testet den flere ganger, da jeg endelig dro ned i butikken med pengene og skulle kjøpe den, hadde de fått en cv 60's tele custom til samme prisen og jeg falt pladask da den passet mine hender helt perfekt! og vel, har ikke angret et sekund etterpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv hadde jeg tenkt og kjøpe en CV 60's strat i et halv år og testet den flere ganger, da jeg endelig dro ned i butikken med pengene og skulle kjøpe den, hadde de fått en cv 60's tele custom til samme prisen og jeg falt pladask da den passet mine hender helt perfekt! og vel, har ikke angret et sekund etterpå :)

Akkurat.....slik kan det gå. Det er ikke alltid den vakreste jenta som er best når det gjelder ;)

Egentlig skulle man satt seg ned i butikken å prøvespilt med bind foran øynene mens en stum ekspeditør fórte deg med gitarer én etter en.

Endret av Carpal67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat.....slik kan det gå. Det er ikke alltid den vakreste jenta som er best når det gjelder ;)

Egentlig skulle man satt seg ned i butikken å prøvespilt med bind foran øynene mens en stum ekspeditør fórte deg med gitarer én etter en.

Haha, det hadde jo vært perfekt.. Litt ille om du endte opp med en rosa hello kitty strat kanskje men :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal kjøpe ny gitar vil jeg råde deg til å legge deg omtrent midt i budsjettet ditt, rundt 5000. Gitarer forbedrer seg ofte betydelig mer fra 3000 til 5000 enn de gjør fra 5000 og opp til 7000.

Anbefaler også å kjøpe ny gitar i butikk, da de gjerne justerer gitaren slik du vil ha den gratis, og om de har litt respekt for seg selv gir de ofte en etterjustering eller to også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal kjøpe ny gitar vil jeg råde deg til å legge deg omtrent midt i budsjettet ditt, rundt 5000. Gitarer forbedrer seg ofte betydelig mer fra 3000 til 5000 enn de gjør fra 5000 og opp til 7000.

Anbefaler også å kjøpe ny gitar i butikk, da de gjerne justerer gitaren slik du vil ha den gratis, og om de har litt respekt for seg selv gir de ofte en etterjustering eller to også :)

5000 for en nybegynner gitar? Man trenger da virkelig ikke og gå ut med så mye for en god nybegynner gitar, 2000-3000 holder for en god gitar med god lyd og bra byggekvalitet.

Vil heller anbefale og heller oppgradere til en dyrere gitar etter noen år om man faktisk fortsetter og spille. Innen den tid vil man kanskje ha en helt annet type gitar uansett.

Men for all del, om man har pengene og vil bruke dem er det så klart bedre gitarer til 5000 kontra 2000, Synes bare det er litt "overkill" til og være den første gitaren ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med duckling her. Det er snakk om en kassegitar, og en grei kasse er dyrere ennen grei elgitar. Får foreslå den jeg endte opp med også da etter å ha testet ut alle gitarer i prisklassen jeg klarte å legge hendene på.

Jeg endte opp med en Ibanez AEL55. Heltre granlokk, innebygget tuner og kurant elektronikk. Stor og fin lyd i forhold til prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Takk for gode innspill. Fornuften tilsier at jeg burde gå for en rimelig gitar (2.000) - men jeg vet med megselv at jeg syntes det er veldig mye mer moro å lære på noe ordentlig. Forslaget om å legge seg ca midt i prisintervallet hørtes veldig bra ut.

Snakket med en selger og han anbefalte også Ibanez (Hadde ingen inne nå, men skulle få noen inn til uken. Han snakket om Ibanez AW 3000)

Har dere noen andre forslag som fortjener å testes ut? Liker fyldig/dyp klang, ser ikke helt at jeg noengang kommer til å trenge elektronisk tilkobling (Er det negativt om det er det på dem?)

Kikket også på ebay og fant denne Martin D16 . med frakt og mva kommer denne på rett under 7.000 - Nå har jeg bare hørt på Martin og Seagull i dag og da var jeg uten tvil mest begeistret for Martin gitaren. Men jeg fikk inntryk at de kanskje var litt dyre på grunn av navnet. Er det greit å kjøpe et kjent gitarmerke på nettet eller er det store individuelle forskjeller?

Noen formeninger om D16 vs Ibanez i 5.000 klasse eller en washburn?

mvh

Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den AW 300-en er vel en minst like god gitar som den jeg foreslå. Den fantes ikke da jeg kjøpte min:)

En pickup er ikke noen ulempe, og blir ikke noe stort poeng i den ene eller andre retningen når man begynner å komme opp i denne prisklassen. På veldig billige kassegitarer kan det være greit å unngå hvis man ikke har bruk for det, fordi da bør man bruker hver en krone på selve gitaren. Jeg er sikker på at du kommer til å sette pris på den innebygde tuneren. Det er en veldig praktisk dings.

Om Martinen er verdt to tusen mer? Tja, jeg hadde ikke kjøpt den. Da hadde jeg heller satset på Ibanezen, og heller slått litt hardere på "Martintromma" etter noen år hvis lyst og spilleglede fortsatt er der. Om det er rett svar for deg, se det er det bare du som vet. Ibanezen er trolig mer gitar for pengene. Martin kan i større grad ta seg betalt for navnet, de har et fortjent rykte de har jobbet for å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest litt om Ibanezene nå, og syntes det hørtes mer og mer spennende ut. Ser ut som det blir en gitarprøverunde til uka - og Ibanez står foreløpig høyt oppe på lista.

Veldig hyggelig å få såpass mange, gode, innspill såpass fort. Greit å diskutere litt med andre enn dem som tjener 30% på den ene gitaren og 45% på er annet merke. Er litt redd for at anbefalinger kan bli farget av fortjenesten. (Nå hadde det vært veldig hyggelig om jeg er forutinntatt av de siste ukens oppslag om salgskultur i elektronikkbransjen, og at dette ikke er på samme viset hos musikkforhandlere, men uansett veldig OK å ha noen uavhengige meninger før jeg går inn og bruker mine utrente ører....)

mvh

Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bare tafset så vidt det er på en sånn Martin som du nevner, og det er en glimrende gitar, for all del.

Men for meg blir det litt som om hvis jeg skulle ha kjøpt meg en ny Mercedes, er det egentlig så moro med den aller billigste modellen med den minste utstyrspakken? Skal det være, så skal det være litt stas, synes jeg.

Jeg spiller en sjelden gang sammen med en kar som har en adskillig dyrere Martin enn den der, den koster vel fire ganger så mye penger som min Ibanez. Når det er sagt, til vårt bruk så funker de to gitarene helt greit sammen, det er ikke slik at jeg står i "skammekroken" med elendig lyd og spillbarhet, mens han overdøver meg fullstendig med mye finere lyd og høyere volum. Han har faktisk rett ut sagt at den AEL- gitaren er meget kurant, og det har han jo rett i. Jeg forsøker ikke å sitte her og lyve på den at den er like bra som den Martingitaren, men det er jo slik at jo dyrere gitar du kjøper, jo mindre får du for pengene.

Jeg synes det er veldig fornuftig av deg å bruke rundt 5k på en kasse, hvis du har råd til det. En god kassegitar er dyrere enn en tilsvarende elgitar, og det at du har mindre justeringsmuligheter i ettertid på kassegitaren gjør at det er lurt å bruke litt penger på den hvis man har råd. En kurant kassegitar vil låte mindre trangt og bli bedre i lyden etter en periode, etter hvert som den "setter seg" og treverket får vibrert litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.