Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jordingsfeil i gitaren!


thomastheman

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er en mulig jordingsfeil i gitaren min. Hvis jeg har på en ganske heavy lyd, kommer det en kontinuerlig buzzing som er veldig irriterende. Selv når gitaren ligger i ro er denne buzzingen på. Jeg var inne i en gitarbutikk igår og testa gitaren, og de sa at det var normalt og at grunnen til at det ble sånn var fordi jeg satt nære så mye elektronisk utsyr som påvirket pickupsene. Idag når jeg spilte satte jeg tilfeldigvis fingen på bridgen på gitaren og buzzingen forsvant helt, selvom jeg sitter foran PCen. Jeg testa etterpå med å ta fingen på all metall på gitaren og buzzingen forsvant helt. Til og med når jeg tog fingen på skruene på gitaren, så forsvant det. For meg høres det ut som en jordingsfeil, hva sier dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk helt normalt. Men noen gitarer støyer mer enn andre.

Du kan skjerme gitarens elektronikk med kobber eller aluminium folie og får muligens bort noe støy.

(Noise gaten på line6 forsterkeren min fjerner heldigvis denne støyen ganske bra :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke mye erfaring med elktronikken.. men detter vell normalt..

Har prøvd en del gitarer og stortsett har gitarene hatt litt summing når man skal ha mer heavy lyd

Et tips, ikke ha mobil eller liknende i lomma når man skal prøve gitarer x)

Dårlig erfaring med det ;p haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være jordinga som går til stolen;

Skru den av og avisoler et par ekstra cm på ledninga som ligger klem mellom stolen og gitaren.

Hjelper ikke dette så er vi alle her kjente med elektromagnetisk støy og særlig laptoper støyer mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis lyden forsvinner når du tar på bridgen, så tyder det på at det er en jordingsfeil i gitaren.

Kan være at jordingskabelen er løsnet eller noe. Hvilken gitar er det du har?

Hvis du har tremolo/floydsystem eller noe lignendes, så kan du prøve å åpne lokket bak på gitaren, der du justerer fjørene, og sjekke om det er en kabel som er loddet/festet/skrudd fast i metallet. Hvis ja, så sjekk om den er ordentlig fast. Prøv å skru den inn litt, så den sitter godt.

Hvor denne jordingen er festet, er varierendes.. Er det fast bridge, så kan er den sikkert festet til en av potmeterene. Uansett..

Åpne opp gitaren bak og se etter løse ledninger. Prøv å forsiktig, poke litt og ta på ledningene og se om denne støyen forsvinner.

Oppgi gjerne eksakt navn på gitaren din, kanskje noen har samme gitar og vet hvor den er jordet.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitaren er en Fender Stratocaster Squier. Men når jeg tar på bridgen så forsvinner ikke lyden fra gitaren, bare den der summinga. Noen som har lik gitar?

Forsvinner det meste av støyen når du setter pickupvelgeren i posisjon 2 eller 4?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen oppklare noe for meg her?

Hver eneste gang noen skriver denne typen innlegg, sier folk at det er jordingsfeil...

I så fall har det vært jordingsfeil på absolutt alle gitarene jeg har prøvd de 20 årene jeg har spilt. Alle. Absolutt alle gitarene jeg noensinne har spilt på har, med nok gain, støyet når jeg ikke har tatt på strenger/bro/osv.

Det minner litt om sånn typisk "helpdesk-svar" - "aha, du opplever noe normalt på pcen sier du? Da må du formatere, evt hive hele greia og kjøpe ny. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen oppklare noe for meg her?

Hver eneste gang noen skriver denne typen innlegg, sier folk at det er jordingsfeil...

I så fall har det vært jordingsfeil på absolutt alle gitarene jeg har prøvd de 20 årene jeg har spilt. Alle. Absolutt alle gitarene jeg noensinne har spilt på har, med nok gain, støyet når jeg ikke har tatt på strenger/bro/osv.

Det minner litt om sånn typisk "helpdesk-svar" - "aha, du opplever noe normalt på pcen sier du? Da må du formatere, evt hive hele greia og kjøpe ny. "

Vi prøver da bare å hjelpe wink.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg skjønner jo det :)

Det er absolutt ikke vondt ment, og jeg er ingen ekspert, jeg bare lurer litt på hvor dette jordingsfeilfenomenet kommer fra, da det for meg virker normalt.

Tenkte noe lignende. Som Castor skriver, så er jeg sikker på at det kun er gainen som er litt for høy, eller ingen Noise Gate som er på, hvis butikk fyren mener det er normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil med jording forekommer selvsagt. Og brumming høres suspekt ut. Grunnen til at jeg skrev det jeg skrev, er at det er slik at om man legger en gitar fra seg og kjører opp med vreng så vil du få susing. Denne dempes eller forsvinner om du tar på strengene f eks. Dette er normalt slik jeg ser det, og poenget var at jeg tolker de fleste av disse trådene dithen at det er dette som foregår. Ikke at det kommer uforholdsmessig mye/rar/påfallende støy fra gitaren.

Jeg reagerer på at man ikke prøver å finne ut om det er noe normalt eller brukerfeil, men i stedet konkluderer med at det er noe galt med gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.