Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fender classical 50s vs 60s


Clw92

Anbefalte innlegg

Hei alle musikk elskere!

Jeg har et spørsmål anngående Fendern'e Classical player 50s og 60s. Hva er forskjellen på disse? Jeg er klar over at dette er noe man kan lese seg frem til, men jeg håpet på noen tilbakemeldinger fra brukere av disse gitarene. Prisene er jo så å si identiske også.

PS. Hva er forksjellen på Classical player og Classic?

Tusen hjertelig takk for svar! Nærmer seg jul nå, så håper på raske svar!

Clw92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Classic, eller Classic series som den egentlig heter er re-issue modeller. Altså gitarer med omtrent samme spesifikasjoner som de originale 50 og 60 talls modellene. Forskjellen på 50's og 60's er i all hovedsak halsprofilen (50's har en v-profil, 60's har en c-profil, samt at 50's har en hals med lønn også i gripebrettet. Felles for begge modellene er at de har halser med ganske smale og lave vintage bånd, 7 1/4" gripebrettradius. Altså et ganske halvsirkelformet gripebrett (i motsetning til et nesten flatt gripebrett som på mange akustiske gitarer, Gibson og mer moderne Fender modeller)

Classic Player er inspirert av de eldre 50 og 60 talls modellene, men har en rekke moderniserte løsninger - to punkts tremolo, kraftigere bånd, flatere gripebrett (9,5" for 50's modellen og 12" for 60's modellen) 50's modellen har en hals med v-profil, 60's modellen har C-profil. 50's modellen har typiske vintage pickups, 60's modellen har litt mer moderne og hot'ere pickups.

Vel.. det er vel stort sett det man kan si om gitarene - så er bare spørsmålet hva man liker og foretrekker. Hvis du er usikker på de ulike utrykkene/begrepene jeg bruker, vil jeg sterkt anbefale deg å lese første del av gitarguiden som castor linket til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Classic, eller Classic series som den egentlig heter er re-issue modeller. Altså gitarer med omtrent samme spesifikasjoner som de originale 50 og 60 talls modellene. Forskjellen på 50's og 60's er i all hovedsak halsprofilen (50's har en v-profil, 60's har en c-profil, samt at 50's har en hals med lønn også i gripebrettet. Felles for begge modellene er at de har halser med ganske smale og lave vintage bånd, 7 1/2" gripebrettradius. Altså et ganske halvsirkelformet gripebrett (i motsetning til et nesten flatt gripebrett som på mange akustiske gitarer, Gibson og mer moderne Fender modeller)

Classic Player er inspirert av de eldre 50 og 60 talls modellene, men har en rekke moderniserte løsninger - to punkts tremolo, kraftigere bånd, flatere gripebrett (9,5" for 50's modellen og 12" for 60's modellen) 50's modellen har en hals med v-profil, 60's modellen har C-profil. 50's modellen har typiske vintage pickups, 60's modellen har litt mer moderne og hot'ere pickups.

Vel.. det er vel stort sett det man kan si om gitarene - så er bare spørsmålet hva man liker og foretrekker. Hvis du er usikker på de ulike utrykkene/begrepene jeg bruker, vil jeg sterkt anbefale deg å lese første del av gitarguiden som castor linket til.

Takk for flott svar!

Så uansett hvilken gitar jeg går for så får jeg en kvalitets gitar? I og med at det ser ut til utifra hva du skriver at forskjellene ligger i designe, og ikke i lyden? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er greie gitarer alt sammen, men classic player modellene er litt mer påkostet vil jeg vil si, derfor koster de også noen kroner mer. Angående lyd, så låter de jo litt forskjellig, da de har litt ulike pickups og slikt, men jeg vil vel si at CP 60's modellen er den som skiller seg tydeligst ut fra de andre (fordi den låter annerledes)

Du må huske på at kvalitet er en ting, men halsutforming er gjerne det som avgjør om folk liker en gitar eller ikke. De overnevnte modellene skiller seg ganske mye fra hverandre angående hvordan de er å spille på. Hvis du f.eks aldri har prøvd en typisk vintage modell som har en hals med 7 1/4" gripebrett og en ganske tykk v eller c profil vil jeg absolutt anbefale deg å prøve en slik gitar før du kjøper den. Dette er ikke nødvendigvis noe som passer så godt for alle.

Også pickupene på vintage modeller kan kanskje oppleves som litt kjedelige hvis man ikke spesifikt ønsker seg den typen lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er greie gitarer alt sammen, men classic player modellene er litt mer påkostet vil jeg vil si, derfor koster de også noen kroner mer. Angående lyd, så låter de jo litt forskjellig, da de har litt ulike pickups og slikt, men jeg vil vel si at CP 60's modellen er den som skiller seg tydeligst ut fra de andre (fordi den låter annerledes)

Du må huske på at kvalitet er en ting, men halsutforming er gjerne det som avgjør om folk liker en gitar eller ikke. De overnevnte modellene skiller seg ganske mye fra hverandre angående hvordan de er å spille på. Hvis du f.eks aldri har prøvd en typisk vintage modell som har en hals med 7 1/4" gripebrett og en ganske tykk v eller c profil vil jeg absolutt anbefale deg å prøve en slik gitar før du kjøper den. Dette er ikke nødvendigvis noe som passer så godt for alle.

Også pickupene på vintage modeller kan kanskje oppleves som litt kjedelige hvis man ikke spesifikt ønsker seg den typen lyd.

Tusen hjertelig takk!

Hvordan er disse modellene i forhold til en Standar strat til 6-7 tusen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En (mexikansk) standard strat koster ikke 6-7 tusen. De koster rundt 5. Standard strat'en er en mer moderne modell, men spør du meg låter de dårligere, og er et dårligere kjøp på mange måter.

Men, generelt er det slik med Fender at du får det du betaler for, og det er ingen modeller som skiller seg ut som ekstremt dårlige eller bra i forhold til prisen. Det er mer et spørsmål om hvor mye penger du har å bruke, samt hva du liker og ønsker i en gitar.

Av de modellene du ha nevnt så langt, vil jeg si at Classic Player 60's er det beste/sikreste kjøpet for "folk flest" som vil ha en stratocaster som låter som en typisk strat. En bra kombinasjon av spillbarhet (for folk flest) og lyd. Riktig god gitar for pengene spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En (mexikansk) standard strat koster ikke 6-7 tusen. De koster rundt 5. Standard strat'en er en mer moderne modell, men spør du meg låter de dårligere, og er et dårligere kjøp på mange måter.

Men, generelt er det slik med Fender at du får det du betaler for, og det er ingen modeller som skiller seg ut som ekstremt dårlige eller bra i forhold til prisen. Det er mer et spørsmål om hvor mye penger du har å bruke, samt hva du liker og ønsker i en gitar.

Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du stort sett får det du betaler for, er det store forskjeller på gitarer med samme betegnelse.

Så etter at du har valgt modell er det lurt å teste flere og velge den du liker best.

Min erfaring er at det ofte er de letteste gitarene som låter best.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du stort sett får det du betaler for, er det store forskjeller på gitarer med samme betegnelse.

Så etter at du har valgt modell er det lurt å teste flere og velge den du liker best.

Min erfaring er at det ofte er de letteste gitarene som låter best.

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bestilt en Fender Classic Player 60s Sunburst. Takk for all hjelp! :)

Har selv en Classic Player 60s, og kan bare bifalle avgjørelsen - det er helt glimrende gitarer!!! Flott blanding av vintage- og mer moderne aspekter. Kjøpte en på impuls etter å ha lest en overstrømmende bra kritikk i Guitarist, og har aldri angret et sekund på den avgjørelsen :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.