Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Laboga Mr.Hector


kristoffereide

Anbefalte innlegg

Lovte jeg skulle lage en review av Mr.Hector, men har ikke hatt tid til noe særlig i det siste. Derfor lager jeg en minireview nå og fyller på med video/lydklipp etterhvert.

101738-c0ae3-984fda_m.jpg

Jeg leste på nett om denne før jeg bestemte meg, og dommen var godt lydende. Eneste minus var byggekvalitet, og også min eneste bekymring.

Reviewene var fra rundt 2006, og jeg aner ikke om det er gjort endringer fra Labogas side, men jeg kan overhodet ikke klage på bygget. Den er bunnsolid, tykt treverk, tykk tolex a'la Marshall, metallhjørner og kraftig sort metallmesh i ventilerte områder. Den har i tillegg stifter i skjøt på tolex. Dette har jeg kun sett på soldano, og tyder på at ampen er laget for å vare lenge. Pre-amp rørene er montert i støtabsorberende sokler, noe som gjør at de virker som de sitter løst. Det gjør de altså ikke. De er også opplyst av sterke røde dioder, pent å se på :)

101738-c0ad7-9a8d28_m.jpg

En funksjon jeg elsker er muligheten for å velge mellom rør- og diodelikeretter. Dette endrer lyden fra sint bjørn til sulten sint bjørn. For ja, dette er en illsint amp. Utformet for gitarister som vil ha mer gain enn ellers. Jeg ville det, men bruker bare 55-60% av hva ampen kan levere.

101738-c0ad8-fbf748_m.jpg

EQ-en er enkel og gjør det lett å få god lyd. Den er lite interaktiv, dvs stiller du mids dithen di vil, holder den seg der uanfektet av endringer i treble og bass. Den har også en mid-scoop-switch som lar deg gå fra f.eks Kirk Hammet til IA Eklundh i mid-seksjonen. Svært stor lydendring. Denne brukes av meg til å doubletrack'e gitaren på opptak, og det låter svært bra!

101738-c0ada-71523e_m.jpg

Clean-kanalen er av en annen verden! Følger EQ til drive-kanalen, og det er helt uproblematisk. Man skulle ikke tro at en så sildrende cleanlyd kunne komme fra en så arg forsterker. Du kan ikke stille volum på clean, bare Gain. Det vil jo i praksis bety volum, og vil holde seg clean om du bruker rett inngang på ampen: High eller Low.

101738-c0ae6-4f55f5_m.jpg

I tillegg til drive og clean har ampen 2 mastervolum. Mastervolumet styrer begge kanalene, og kan brukes til å stille volumet til softe partier eller opp til soloer. Merk at den eneste endring i lyden er volum. Du ikke gain ved å gå ned i volum!

101738-c0ad9-4375a7_m.jpg

Pre-amp ut:

Ja, den har en utgang i XLR til opptak. Denne går via en kab-sim og låter faktisk som en amp og et kab! Denne kjører 0dB output-pad og kan derfor kjøres rett i mikser/lydkort. Eneste minuset med denne er at drn ikke har jordløft. Det kan brumme på ujordete anlegg. Ordnes enkelt med DI-boks, men likevell...

FX-loop, liten deal er gjort av denne. Seriell uten instillinger.

101738-c0ae0-2a8626_m.jpg

Utganger: har selvfølgelig 4-8-16ohms utganger, men på 8 og 16Ohmsutgangene har du mulighet for å koble inn 2stk kabs for fullstack. Dvs 2x4ohm eller 2x8 ohm henholdsvis på 8 og 16 ohmsutgangene.

Prøvde den i lag med en Mesa i forrige uke (en mkIII) og det ble rart. Mesaen som alltid har vært metall, hørtes bluesy og laid-back ut i forhold til denne. Nå er jo Mr.Hectoren laget for 7-8-9-strengere og nedstemte gitarer, og den jobben gjør den langt bedre enn Mesaen. Det blir vanskelig å forklare, den må bare høres! Den er helt RÅ!

Medfølgende er en fotbryter (og kabel) som styrer kanaler og mastervolum. Har avtagbar kabel, et gigantisk pluss om du har bryteren på pedalbrett. Denne går inn på front av ampen. Noen vil nok synes at det er rart, men jeg som øver på et svært lite lokale ser på det som en OK ting. Slipper å herje med ampen unødvendig, eller lete etter rett hull baki der (oh yes, I went there).

101738-c0adc-c9b429_m.jpg

LYDKLIPP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utganger: har selvfølgelig 4-8-16ohms utganger, men på 8 og 16Ohmsutgangene har du mulighet for å koble inn 2stk kabs for fullstack. Dvs 2x4ohm eller 2x8 ohm henholdsvis på 8 og 16 ohmsutgangene.

Ta en kikk igjen. Tipper du mener 2x8 ohm på 4ohm utgangen og 2x16ohm på 8ohms utgangen og en 16ohms utgang...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Siden Kristoffer kjøpte den ampen så kjapt at jeg ikke fikk testet den selv - så har jeg ikke helt ant hva den er i stand til. Men nå har jeg fått inn en topp til i butikken, og i dag fikk jeg kobla den opp og testa. FY FLATE! Tror kanskje jeg ikke har hørt en så tight og deffinert og samtidig brutal amp før. Hadde gain på halv - og den var allerede så "sint" som jeg har forestillt meg maxen. Fikk ikke tid til å teste skikkelig - gledere meg virkelig til ytterligere å teste ut hva denne er god for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er faktisk helt rå! Under innspilling hadde jeg gain på under 25% og jeg vil si jeg har en high gain tone. Den er utrolig studiovennlig også da du har gain+vol på drive, og gain-kontroll på clean på preampen i tillegg til 2 mastervolum på powerampen. Kan skru til gigantisk lyd uten stort volum, overraskende enkelt.

Gain på clean var jeg i utgangspunktet skeptisk til, men savner det på andre amper nå. Den går fra helt klinisk transistorlyd til en vakker krispy litt skitten clean.

Helt 100% ærlig har jeg ikke prøvd like mange amper som mange andre på forumet, men de jeg har sammenlignet med kan ikke måle seg. Dette er nok mye fordi jeg har funnet mitt ideale lydbilde i denne ampen, men jeg har fått prøve en gammel Hi-Watt, et par mesaer (mk3 og mk4), jcm 800, 2000 og en bluesbreaker, orange ett eller annet jævli tungt kilomessig, og noen fendere (husker aldri betegnelsene, men en med beige tweet og en bassamp (?)) og med unntak av bluesbreakeren hørtes det ut som guitar-rigpatcher. Nå skal det sies at de ble prøvd i hast og toppene på billige Kustom-kabs og at ingen av de er laget spesifikt for nedstemming/7/8-strengere som Hectoren er. Som sagt, denne ampen er som laget for meg og høres fantastisk ut i bandsammenheng. En god eq, gain i overdrevne mengder og at den spiller JÆVLIG høyt... Hva mer kan man ønske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noen ihuga "metal-man" selv om jeg faktisk er innom sjangeren av og til. Det som ofte irriterer meg mest, er total mangel på definert tone hos gitaristene hvor det er sølet til med masse grøtete gain. Her var det både tett og tøft, i tillegg til at det var definert. Nice work!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.