Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Sadler Fender Stratocaster


antos

Anbefalte innlegg

Skal justere strengehøyden min noe på min Fender Stratocaster Classic Player 60s. Regner med det er unbrako som skal brukes? Skruene på classic playeren er veldig små, har tidligere justert min fender standard strat med 1,5 mm unbrako men denne passer ikke i classic playeren sine skruer. Har vært rundt på de fleste byggevarebutikkene i distriktet for å finne mindre unbrako, men uten hell. Selger musikkbutikker slike ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal justere strengehøyden min noe på min Fender Stratocaster Classic Player 60s. Regner med det er unbrako som skal brukes? Skruene på classic playeren er veldig små, har tidligere justert min fender standard strat med 1,5 mm unbrako men denne passer ikke i classic playeren sine skruer. Har vært rundt på de fleste byggevarebutikkene i distriktet for å finne mindre unbrako, men uten hell. Selger musikkbutikker slike ting?

Mener at det ikke er samme dim. på standard og CP'en ja. Tipper Greener vet hvilken, og ja, musikkforretninger bør ha riktig nøkkel. Samt jernvare-handel og andre forretninger som har verktøy i sortimentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umbrako nøkler selgser i de fleste verktøyforretninger i alle størrelser..

Burde ikke en slik følgt med gitaren?

Det er vel sjelden at slik type verktøy følger med, kanskje med unntak av litt dyrere modeller.

Uansett er det obligatorisk for alle gitarister å ha en liten "verktøy-kiste" med div. små-verktøy for de aller fleste anledninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slikt følger da med på alle gitarer jeg har kjøpt nye, men jeg har stort sett ikke handlet instrumenter fra USA.. :P

Selv billig kinaskrot har hatt med en liten goodiebag med et par unbraconøkler.

På skikkelige gitarer, så som for eksempel Ibanez, er det til og med en liten holder bak på hodet til delene!

Men litt mer seriøst- har man USA- originaler, bør man også ha et sett i tommestørrelser. Bruker man metric- sett der, passer et par sånn nogenlunde, og i lengden kan man ødelegge delene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel skruer med tomme dimensjoner på den gitaren - det du trenger er en 0,050" unbraco-nøkkel. Akkurat den dimensjonen kan være litt vanskelig å finne på mange butikker i Norge, da den minste dimensjonen i sett f.eks med unbraconøkler i tomme-mål gjerne starter på 1/16" som minste dim.

Jeg vil tro de fleste som selger gitarer kan skaffe deg en slik, men de har den helt sikkert hos gitarist.no i alle fall.

Og, jo, unbraco-nøkler til truss-rod og sadler bør følge med gitaren. Når det gjerne medfølger de rimeligste kina gitarene, så forstår man jo at det ikke akkurat er et spørsmål om store kostnader heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk omsider tak i rett størrelse! Fått prøvd meg litt på justering nå, ønsker en lavere strengehøyde, men vil ikke ha for mye strengeklirr. Mener jeg har funnet balansen nå etter en times tid med justering frem å tilbake :) Er det meningen at sadlene skal stå "bakoverlent" slik bildet viser?

IMG_0770.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, bakoverlente? Dette er relativ enkel mekanikk, og ikke noe man bør fundere for mye på etter min erfaring :) Funksjonaliteten er meget enkel, men konseptet er overraskende velfungerende.

Edit: hvis det er tremolovinkelen du mener, så er utgangspunktet for en fulcrum tremolo at den ligger parallelt med kroppen/underlaget. Du kan så justere stud'ene opp og ned for å justere hvor mye "opptrekk" arma gir deg osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Riktig avstand" skal være 1/8" i bakkant av brua.

Det stemmer ganske perfekt med 3 bånd opp på g-strengen,

2 bånd opp på h-strengen og ett bånd på e-strengen,

når armen dras helt opp.

Så skal det selvfølgelig være tre fjører som spriker i en Strat.

1/8" stemmer nok ganske bra på en vintage tremolo, men ikke nødvendigvis på en to-punkts fulcrum tremolo. 2, 3, 4 eller 5 fjærer avhenger veldig av lengden på fjærstrekket, stivheten på fjærene, om tremoloen skal "flyte" og ikke minst smak og behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begge mine Strater justert med tremoloen litt opp fra gitarkroppen. Har 4 fjærer i mine gitarer. Er første gang jeg begir meg ut på å justere sadlene så da dukker det opp noen spørsmål :) Har justert truss roden slik jeg ønsker, og ønsker å få senket strengehøyden litt. Det er ikke noe mer enn å justere på de små unbrako skruene til jeg finner en høyde jeg mener er bra? Skruene på enden av tremolo brukes kun for å intonere?

Endret av antos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.