Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Flerbruk av forsterker


Fluehode

Anbefalte innlegg

Jeg tenker å sette forsterkeren min på et øvingsrom og låne den ut til et par andre band som deler rommet.. Hva vil kunne slites på den bortsett fra rørene? Det er en 100 watt Laney, rørtopp.

Fins det noe antatt "levetid" på et kabinett for eksempel? F. eks tre til fem øvinger i uka, 10 måneder i året som utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En forsterker "slites" jo når den er påslått, men gitarforsterkere (i en viss klasse) er rimelig solide saker, så jeg tror ikke jeg ville bekymret meg så mye over slitasjen i så måte. Det viktige er jo at du kan stole på de som skal bruke utstyret - være villig til å selv betale for eventuelle reparasjoner, selv om du ikke med sikkerhet kan vite om noen har "syndet" mot utstyret osv.

Det blir jo som når man låner bort ting - man må vurdere om man er villig, eller har råd til å ta sjansen på et tap, og/eller stoler på låneren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også passe på at folk ikke flytter på en veldig varm amp og blant annet ikke kobler ut høyttalere osvosv.. Med risiko om at den blir koblet på feil impedalse eller ikke koblet til i det heletatt. Det er ikke så bra for forsterkeren.. :)

Ellers er det jo, som nevnt over, solide greier og en god gitaramp skal være bygget slik at den skal kunne brukes aktivt og vare en god stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt i ampen, kan jo potensielt "slites". Spesielt ting som fysisk blir brukt som potmetere, jack'er brytere osv. som allerede nevnt. I tillegg blir jo kondiser osv inne i forsterkeren "slitt" med tida, men det har kanskje ikke så mye med bruk å gjøre, men eldes av tidens tann uansett bruk eller ikke.

Et kabinett vil overhodet ikke ta skade av vanlig bruk over lengre tid. Det kan jo være inngangen(e) og de andre koblingene inne i kabbet (korrosjon f.eks.), men det er jo relativt enkelt og billig å skifte ut. Det finnes jo urørte kabinetter som er 50+ år gamle som fortsatt funker helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.