Web Analytics
Jump to content

anslag


epiphone
 Share

Recommended Posts

Det kan være en fin ting å bruke et lite kvarter om dagen (mens Grandisen stekes) på å gå gjennom noen øvelser som passer deg og ditt nivå på gitar. Det kan være alt fra å spille jevne anslag på én streng til å spille tilfeldige toner på alle strengene.

Link to comment
Share on other sites

metronom, metronom, metronom!!

Beste måten å øve anslag på!

Øv i intervaller. Lag deg øvelser som går opp-ned-opp-ned på en streng, som går på flere strenger. ned-ned-ned over alle strengene også opp-opp-opp (Sweeping, men IKKE STRESS!!! Presisjon ER viktigere en hastighet!)

Bruk metronom og start SAKTE! Gå gjennom hele programmet ditt (Send meg priv beskjed så kan jeg omså gi deg et bra program) i stadig høyere tempo, men ikke juks og hopp over de enkle delene!

Slike program blir ikke mindre nyttig av at du er erfaren! Jo mer du øver jo bedre blir du uansett nivå!

Link to comment
Share on other sites

Kan være fint om vi skiller på oppøving av anslag, og oppøving av tempo. Etter min mening har ikke en metronom noe i anslagsøving å gjøre. Dette fordi tempo/timing ikke er den ene biten man fokuserer på. Men det er fortsatt fullstendig lov til å benytte seg av muligheten, bare vær oppmerksom på at noen kan synes det er vanskelig nok fra før.

Link to comment
Share on other sites

Tempo og takt er to sider av akkurat samme sak!

Poenget er å alltid starte så sakte at det er enkelt og så øke sakte til man kjenner at man ikke har kontroll og så ta det fra begynnelsen igjen. Jeg garanterer at dette har like positiv virkning både for anslag og hurtighet senere! Men det kan ikke understrekes nok hvor viktig det er å øve på moderate hastigheter! Ved å prøve å spille litt for fort vi man ikke kunne konsentrere like mye på presisjon og vil rett og slett komme til et punkt hvor fingrene ikke henger så bra med som om man tok det litt mer med ro og fikk presisjonen inn! Tempo har egentlig veldig lite med det å være musikalsk å gjøre og egentlig ikke så fryktelig mye med teknikk som man skulle tro heller.. Men såklart. hvilken gitarist vil ikke lære seg å spille fort?..

Link to comment
Share on other sites

Fortsatt ikke enig med ditt forslag hvis det skal tjene anslaget noe godt. Skjønner rett og slett ikke hvor det kommer inn. Kanskje du kan utdype?

Til vårt nyere medlem kan det også være aktuelt å spørre følgende: Hva spiller du når du opplever at anslaget ikke er som det skal?

Link to comment
Share on other sites

Fortsatt ikke enig med ditt forslag hvis det skal tjene anslaget noe godt. Skjønner rett og slett ikke hvor det kommer inn. Kanskje du kan utdype?

Til vårt nyere medlem kan det også være aktuelt å spørre følgende: Hva spiller du når du opplever at anslaget ikke er som det skal?

Fordi man venner seg til å treffe der man skal! Ikke før, etter men der det skal sitte.

Selve utrykket i anslaget (Hard. svakt, fort, sakte osv...) kommer i andre rekke! Jeg tar det med i beregningen, men vil ikke oppfordre noen til å gyve for mye løs på neste teknikk om man ikke er sikker på den forrige. Såklart skal øvingen varieres, men man stoppe på et punkt uten mulighet til å komme videre dersom basic ikke sitter.

Er egentlig ganske overraska over at du er uenig! Jeg snakker ikke om å lære noen å spille raskest mulig! Dette er helt vanlig praksis hos musikkskoler! Jeg har hatt piano og gitarundervisning og i begge tilfellene har jeg blitt oppfordret til å øve mot metronom. Det gir en udiskutabelt bedre evne til å holde flyten! At det er litt kronglete å slå rett på strengene (At anslag er i takt, men høres forskjellige ut) Har bare med å få en rette bevegelsen inni håndleddet. Og det kommer BARE ved å øve.. Det er forresten noe som kommer veldig raskt. Som sagt: enda raskere dersom man øver mot metronom!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Interessant lesning.Jeg er nysjerrig på Harley Benton og kvaliteten på disse.Ikke at jeg har tenkt å kjøpe en selv,hehe,jeg har vel de gitarene jeg skal ha og er fornøyd med det.Men jeg har skrudd på en del billiggitarer oppigjennom tidene,og har vel dannet meg et bilde av hvordan det ser ut under den skinnende overflaten.Vet ikke om du tok noe bilde av elektronikken før du oppgraderte,men det hadde vært interressant å se hvordan det ser ut. Her er forøvrig et bilde av elektronikken på en Gibson:
    • Ser ut som det er kun i USA du kan få tak i dette.
    • Var redd den SC550-II ` en måtte kasseres etter å ha konstantert at halsen hadde en svak s-form når den ble forsøkt justert rett, men til min store overraskelse ble den veldig bra. Oversadelen var bare slengt nedi hakket uten å renske opp først, deretter hadde de kutta slottene. Tok den av, rensket og satte den i på ny. Da ble den marginalt lavere og et hakk under det jeg ville turt å file selv, men det fungerer helt perfekt. Og da kan det ikke bli bedre Båndene var så ujevne at gitaren ikke var spillbar uten ekstremt mye relief og kjempehøy action. Et bånd var mye høyere enn de andre til tross for at det tilsynelatende var forsøkt slipt allerede. Halsen ble ikke helt rett, som nevnt, ved å justere trussroden, så jeg satset på å kompensere med sliping av båndene. Her var det heldigvis masse å a av, og de er til og med rustfri. Holdt pusten etter at strengene var på, og kunne konstantere at den hadde fått ørlite relief av lasten strengene påførte. Action var svært lav, men - tadaa- ingen choking, unormal buzzing eller noe som helst. Det var ikke nødvendig å justere trussroden tilbake, halsen kom rett i stilling når strengene var spent opp. Justerte broa slik at action ved 1. streng havnet et sted mellom 1,25 og 1,5 og ca 1,75+ ved 6. Fungerte med lavere og, så jeg er veldig fornøyd med denne båndjobben - spesielt med et litt skremmende utgangspunkt. Tittet under pickup`ene og her hadde de på typisk Harley Benton-vis bomma med en skru slik at den stod nede i selve utsparingen. Får vel lime på en beta og bore et skikkelig hull. Ellers så pickupene forseggjorte ut med skikkelig strekkavlastning på kabel og 4 ledere til hver. Så her kan man sette opp coilsplitting om ønskelig. Alle hulrom er skjermet, og pot`ene er fullsize. Lønnetoppen ser ut til å være fullsize, men det er nok en veneer på toppen der igjen selv om den merkelig nok har en slående 3d-effekt. Gitaren låter bra akustisk og jeg høres sikkert dust ut når jeg påstår at disse Tesla-pickup`ene låter grisebra. Utrolig at denne gjengen klarer å selge en sånn haug med det som egentlig er kremdeler til den prisen - men det er dessverre ikke en ferdig gitar uten mye jobb når det er satt sammen på en sånn måte. Spesielt med tanke på at dette var erstatningen for et totalt vrak som ikke kunne reddes og gikk i retur. Vi vet jo at de får det til rett som det er - T-stylen jeg nevner over var nær perfekt i så måte (gitt bort til en ung musikkstudent som måtte flykte fra hjemlandet for et par måneder siden) og en TE40 Redblast (Filtertronsak)  hadde strøken hals og alle bånd sånn de skulle være. Nå må jeg bare få skaffet med en original Strat til samlingen. Og noe kult med floyd som den Solar`en nevnt over. Og få solgt den Big Muff Pi`en. Vi skjønner alle hvor dette bærer, ikke sant?          
    • Må innrømme at det har blitt noen flere Harley Benton siden åpningsinnlegget i denne tråden. Geniale gitarer å lære seg båndsliping og oppsett på, ikke så veldig stor risiko om noe skulle gå galt. Og man kan faktisk ha flaks å ende opp med et knallbra instrument etter litt jobb -  de fleste er ikke klare for bruk ut av esken. Paradoksalt nok er de dyreste jeg har kjøpt også de som kom mest uferdige. En Fusion II var ikke mulig å justere opp pga flere veldig ujevne bånd. Fikk tilbake en femhundrelapp og la ned litt arbeid på hals/bånd, og nå har den  veldig lav action uten noen problemer. Holder på med en SC550 II nå og her var første stopp å ta ut oversadelen, renske opp og montere den skikkelig. Noen fryktelig høye bånd, og har prøvd å justere halsen rett for å planslipe båndene men den er rett og slett litt s-formet når den rettes ut. Får bare slipe i vei og se hvor det bærer, kan vel kompensere mye med høyden på båndene tenker jeg. Målet er lav action og bittelitt relief, og jeg tror S-formen forsvinner da. Den låter ihvertfall overraskende bra, disse Tesla-pickup`ene er ikke til å kimse av. Med 5 HB-gitarer og en bass i samlingen tenker jeg det holder med det merket. Nå tør jeg ta for meg dyrere instrumenter om det skulle bli nødvendig   Sikler  på Solar, spesielt  A1.6FRC. Har ikke noe med floyd og aktiv elektronikk i samlingen, så det må bli neste. Kommer til å prøve å unngå å kjøpe gitarer uten rustfri bånd i fremtiden og Solar kommer med det. Alternativt må jeg lære meg å skifte bånd. Har jo noen HB med nikkelbånd jeg kan øve meg på  
    • Er det noen som vet hvor man kan få tak i roasted pine emner som kan brukes til el kropp? Det eneste jeg har funnet er amerikanske sider der emne koster ca 1500,- kr men frakter er på 4000,-   Det eneste norske jeg har funnet er terrasse plank med det er for tynt og smalt. 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.