Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

anslag


epiphone

Anbefalte innlegg

Det kan være en fin ting å bruke et lite kvarter om dagen (mens Grandisen stekes) på å gå gjennom noen øvelser som passer deg og ditt nivå på gitar. Det kan være alt fra å spille jevne anslag på én streng til å spille tilfeldige toner på alle strengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

metronom, metronom, metronom!!

Beste måten å øve anslag på!

Øv i intervaller. Lag deg øvelser som går opp-ned-opp-ned på en streng, som går på flere strenger. ned-ned-ned over alle strengene også opp-opp-opp (Sweeping, men IKKE STRESS!!! Presisjon ER viktigere en hastighet!)

Bruk metronom og start SAKTE! Gå gjennom hele programmet ditt (Send meg priv beskjed så kan jeg omså gi deg et bra program) i stadig høyere tempo, men ikke juks og hopp over de enkle delene!

Slike program blir ikke mindre nyttig av at du er erfaren! Jo mer du øver jo bedre blir du uansett nivå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være fint om vi skiller på oppøving av anslag, og oppøving av tempo. Etter min mening har ikke en metronom noe i anslagsøving å gjøre. Dette fordi tempo/timing ikke er den ene biten man fokuserer på. Men det er fortsatt fullstendig lov til å benytte seg av muligheten, bare vær oppmerksom på at noen kan synes det er vanskelig nok fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tempo og takt er to sider av akkurat samme sak!

Poenget er å alltid starte så sakte at det er enkelt og så øke sakte til man kjenner at man ikke har kontroll og så ta det fra begynnelsen igjen. Jeg garanterer at dette har like positiv virkning både for anslag og hurtighet senere! Men det kan ikke understrekes nok hvor viktig det er å øve på moderate hastigheter! Ved å prøve å spille litt for fort vi man ikke kunne konsentrere like mye på presisjon og vil rett og slett komme til et punkt hvor fingrene ikke henger så bra med som om man tok det litt mer med ro og fikk presisjonen inn! Tempo har egentlig veldig lite med det å være musikalsk å gjøre og egentlig ikke så fryktelig mye med teknikk som man skulle tro heller.. Men såklart. hvilken gitarist vil ikke lære seg å spille fort?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt ikke enig med ditt forslag hvis det skal tjene anslaget noe godt. Skjønner rett og slett ikke hvor det kommer inn. Kanskje du kan utdype?

Til vårt nyere medlem kan det også være aktuelt å spørre følgende: Hva spiller du når du opplever at anslaget ikke er som det skal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt ikke enig med ditt forslag hvis det skal tjene anslaget noe godt. Skjønner rett og slett ikke hvor det kommer inn. Kanskje du kan utdype?

Til vårt nyere medlem kan det også være aktuelt å spørre følgende: Hva spiller du når du opplever at anslaget ikke er som det skal?

Fordi man venner seg til å treffe der man skal! Ikke før, etter men der det skal sitte.

Selve utrykket i anslaget (Hard. svakt, fort, sakte osv...) kommer i andre rekke! Jeg tar det med i beregningen, men vil ikke oppfordre noen til å gyve for mye løs på neste teknikk om man ikke er sikker på den forrige. Såklart skal øvingen varieres, men man stoppe på et punkt uten mulighet til å komme videre dersom basic ikke sitter.

Er egentlig ganske overraska over at du er uenig! Jeg snakker ikke om å lære noen å spille raskest mulig! Dette er helt vanlig praksis hos musikkskoler! Jeg har hatt piano og gitarundervisning og i begge tilfellene har jeg blitt oppfordret til å øve mot metronom. Det gir en udiskutabelt bedre evne til å holde flyten! At det er litt kronglete å slå rett på strengene (At anslag er i takt, men høres forskjellige ut) Har bare med å få en rette bevegelsen inni håndleddet. Og det kommer BARE ved å øve.. Det er forresten noe som kommer veldig raskt. Som sagt: enda raskere dersom man øver mot metronom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.