Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ligger for høyt


El Anders

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem med gitaren min!!! Jeg vet ikke om jeg skal poste det her men jeg gjorde det likevell!!!

Når jeg kjøpte gitarene min stod det på 0.9 strenger men jeg skiftet til 0.10 med en gang... Etter 4-5 mnd dro jeg tilbake til tre45 for jeg var misfornøyd med forsterkeren...

Da jeg var der sa Jorg at strengene lå alt for høyt og det eneste jeg trongte å gjøre var å skrue opp plate bak og skrue opp skruene så vib arma lå beint.. Jeg gjorde det og gitaren ble så mye bedre.. Men neste gang jeg skiftet strenger ble alt fucka.... Jeg prøvde å skrue men da ble strengene liggende enda høyere!!!! Hva skal jeg gjøre? De ligger alt for høyt!!!

Skjønte dere problemet mitt?:)

Håper på svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et problem med gitaren min!!! Jeg vet ikke om jeg skal poste det her men jeg gjorde det likevell!!!  

Når jeg kjøpte gitarene min stod det på 0.9 strenger men jeg skiftet til 0.10 med en gang... Etter 4-5 mnd dro jeg tilbake til tre45 for jeg var misfornøyd med forsterkeren...  

Da jeg var der sa Jorg at strengene lå alt for høyt og det eneste jeg trongte å gjøre var å skrue opp plate bak og skrue opp skruene så vib arma lå beint.. Jeg gjorde det og gitaren ble så mye bedre.. Men neste gang jeg skiftet strenger ble alt fucka.... Jeg prøvde å skrue men da ble strengene liggende enda høyere!!!! Hva skal jeg gjøre? De ligger alt for høyt!!!

Skjønte dere problemet mitt?:)

Håper på svar!!

Når du skifter strenger, tar du av alle strengene først og setter deretter på nye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte ikke problemet.

Hva har du skrudd på? Hvordan skrudde du, hvilken retning.

Når du sier strengene ligger for høyt, betyr det at vibsystemet står i "feil" vinkel?

Justerte du noe på gitaren etter at du skiftet til 010 strenger? Er det samme type 010 sett du har satt på nå som de første?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emperoer: Nei, jeg tar av en og en og så setterpå en ny en!!!

The Euphor: Når jeg skrudde på 0.10 strenger på gitaren min ble de liggende alt for høyt... Pluss at vibsystemet står i feil vinkel..

Når jeg var på tre45 sist gang sa Jorg at jeg bare trengte å åpne den platen bak på gitaren og skru opp de skruene som er der...

Jeg husker ikke om det er samme type sett strenger jeg satte på...

Gnome: Jeg skjønte ikke helt hva du mente... Kan du forklare litt annerledes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengene ligger for høyt fordi vibsystemet står i feil vinkel, vipper opp fra kroppen på gitaren pga av strengene drar mer enn fjærene (som holder på plass vibsystemet).

Selv to sett med 010 strenger kan ha forskjellig stivelse/"styrke" på strengene, noe som gjør at det kan være nødvendig med en ny justering. Forskjellen i strengene ligger i forskjellige metaller og legeringer. Ulik tykkelse på kjernen. Samt at 010 i grunn bare sier noe om den tynneste strengen. Kanskje har dette noen tykkere strenger enn det gamle. Da vil vibsystemet bli påvirket av det. Dette fordi at tykkere strenger blir strammere ved en gitt tone enn tynnere strenger.

En god grunn til å holde seg til en type strenger er akkurat den forskjellen som finnes på strenger av i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye rett i det som står her. Vib-klossen skal ligge i plan med gitarkroppen, ikke stå vippet oppover slik den sannsynligvis gjør nå. For å justere dette kan du gjøre to ting: 1) Ta med gitaren på butikk og få noen til å gjøre det, eller 2) Skru av plata bak, stram fjærene til vibben ligger plant (da blir gitaren din stemt for høyt), stem, stram fjærene igjen, stem, stram igjen o.s.v helt til vibben ligger plant når strengene er passe stemt. Dette kan ta litt tid, men du lærer teknikken etterhvert. Lykke til, og kjøp samme strengesett/tykkelse neste gang, ellers må du gjøre hele greia en gang til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har peiling på gitarrep. så er det en fordel at du tar med gitaren til Geir Falck sånn at han får justert den til deg.. du må sansynligvis stramme fjerene til vibben.. du må også sjekke strengehøyden på saddelen.. når du har gjordt alt dette så bør også intonasjonen sjekkes også, for da har nok det meste forskjøvet seg..

Ved strengeskifte trenger du ikke å skifte en og en streng. en vanlig og rett justert el-gitar har får ingen problemer med at strengene er av..Du får større variasjoner i halsen ved temperatur/luftfuktighetsforandringer..

På ekstremt skjøre akkustiske gitarer tar man av en og en... Jeg tar av alle strenger på alle mine gitarer.. har aldrig opplevd noen problemer med det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.