Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

hørelære/gehørtrening


reaper

Anbefalte innlegg

noen som har gode metoder for å trene opp gehøret? har hørt litt på "relative pitch training" av david lucas burge. er dette den aller beste metoden? den handler om å synge en interval, (f.eks. kvint) over alle tonene. C-G, C#-G#, D-A osv. til du har intervalen i hodet. den passer meg egentli dårlig siden jeg bare har et register på en oktav i stemmen før jeg må opp i falsett. noen som har noen metoder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette vil jeg si er en fin metode for å få på plass intervallene. Å synge er veldig viktig for å trene gehøret, så jeg foreslår at du kanskje også legger inn litt sangøvelser. For... en oktav? Det er vel ikke med falsett? Gjør ikke noe å synge i falsett når man trener øret.

Men jeg ville ikke ha sunget kvintene oppover kromatisk slik som du gjør. Da har man lett for å bare synge en halvtone lysere enn det man gjorde forrige intervall, i stedet for en kvint. Lag deg en tonerekke hvor tonene ligger langt fra hverandre i kvintsirkelen, men uten at de følger et spesifikt mønster. F.eks C-Eb-H-Ab-Bb-G osv... Først når du hører en kvint med en gang som, ikke vil være konsonerende med forrige intervall, har du fått inn kvinten ordentlig. Når du har sunget en kvint opp fra C, (som da blir G), prøv å finn Eb uten å bruke pianoet. Hvis det blir for vanskelig, så spill neste tone på et instrument. Men når dette begynner å bli enkelt, prøv uten piano.

Har flere metoder som jeg bruker når jeg trener gehør, kan gjerne skrive mer utdypende om det senere, men får dessverre ikke tid i dag. Skal på ingen måte si at det er de absolutte metodene for å trene gehør, men det er en god del ting som jeg har plukket opp av lærere og metoder i undervisningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar.

T-bone: ja plukke sanger fra radioen er nok lurt, men er i hovedsak det som blir litt av problemet mitt. jeg kan tro jeg spiller riktig men er egentllig feil. f.eks en sang som går i Em kan ha en Adur i seg men jeg vil bruke en evighet for å finne den, fordi det føles mer natulig at når det først skal være en A så er det Am. :blush:

schpangen: det dypeste jeg kommer er H/B. (andre båndet på A-strengen når gitaren er stemt standard)og det lyseste blir en oktav opp H/B. jeg kommer lysere uten noe problem med å gjøre om stemmen til falsett. problemet blir når jeg skal synge vanlig og så falsett f.eks G-D. da bruker jeg litt tid. å synge i tilfeldig rekkeølge er ingen dum ide. takk for tipset. grunnen for at jeg gjorde det, var for å få inn alle stavelsene. du sier at etter jeg har sunget kvint opp fra C, skal jeg prøve å finne Eb. det vil bli en stor ters ned fra G. er det den neste intervallen jeg bør lære meg da eller mente du bare en tilfeldig tone etterpå?

Aspmyra: takk. skal sjekke det ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har begrenset kontroll over stemmen din, så synes jeg kanskje at det er et feil "instrument" å bruke til å øve på intervaller. Jeg regner med at du kanskje har en "tone inne i hodet" som det kan være litt problematisk å ommsette i praksis?

Bruk en gitar, eller et annet instrument du er mer fortrolig med, eller for all del, øv opp stemmmen. Du vil raskt oppleve at du får større spenn, og bedre kontroll.

Jeg vil også anbefale dette produktet, som jeg har prøvd litt. http://www.earmaster.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...] du sier at etter jeg har sunget kvint opp fra C, skal jeg prøve å finne Eb. det vil bli en stor ters ned fra G. er det den neste intervallen jeg bør lære meg da eller mente du bare en tilfeldig tone etterpå?

Du trenger ikke nødvendigvis å lære deg å høre/synge terser etter kvint, men tersen er et veldig fint intervall å kunne høre godt ;) Det stemmer som du sier, at du heller bør finne en "tilfeldig" tone etterpå, slik at du ikke danner deg et mønster som du følger.

Om det er den beste måten å gjøre det på, skal jeg ikke si for sikkert. Kanskje er det bedre å følge et kromatisk mønster slik som du nevnte i første posten, slik at du får inn både kvint opp og tritonus nedover i samme øvelse...Men det er ikke slik jeg har gjort det, ettersom jeg følte at det bare ble et mønster som ikke ga meg noe. Jeg følte at det var mer utfordrende å gjøre det slik jeg beskrev.

Angående hvilken rekkefølge man skal lære seg intervallene, så har jeg på ingen måte noen fasit, men jeg husker da jeg begynte å lære om intervaller og å synge dem, så begynte vi med de rene intervallene, dvs kvinter, oktaver og kvarter. Deretter fulgte terser og sekster, og så sekunder og septimer.

Et lite visdomsord som en lærer sa til meg en gang, var at godt gehør er å høre forskjell på en liten og stor sekund, og en liten ters. Han mente såklart ikke at du har et ferdig utviklet gehør hvis du klarer å høre kun de tre intervallene, men hvis du spikrer dem så godt at de sitter helt, har du et solid grunnlag, og er allerede lengre på vei enn du tror til å høre de øvrige intervallene, melodier og også akkorder.

Mao, kanskje er det like greit å begynne med de tre intervallene? Sannelig om jeg vet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kanskje er det bedre å følge et kromatisk mønster slik som du nevnte i første posten, slik at du får inn både kvint opp og tritonus nedover i samme øvelse...

Hvorfor kaller du det tritonus nedover? Er det ikke en kvint intervall fra G og ned til C? Trodde tritonus var en egen intervall mellom kvart og kvint som ikke kunne staves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.