Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Er Blackstar HT-20 100 % rørforsterker?


bolli

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal gå til innkjøp av en Blackstar HT-20, fant ut at dette var den beste ampen jeg kunne få tak i i denne prisklassen.

Jeg liker å ha litt vreng, spiller en del 80-talls hardrock (van halen, guns n' roses, ozzy, osv.) så føler at denne er en god kanditat.

Eneste er at jeg nettopp leste i en kommentar på Youtube der en slang ut en bemerkning om at HT-20 ikke er fullt rørforsterker.

Jeg vet at man ikke alltid skal stole på alt som skrives på youtube, men allikevel vil jeg være sikker.

Er det noen her som vet om Blackstar HT-20 er fullt røramp (100 % rør), eller inneholder den noe digital forforsterker eller lignende?

Jeg ønsker meg nemlig en amp som kun drives av rør, og det er ganske viktig iom at dette kan bli min første røramp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge hjemmesidene deres så er det 2xECC83 i preamp og 2xEL34 i poweramp, så det tyder jo på at forsterkerteknologien er fullrørs.

Men ellers; siden du har funnet ut at det er den beste ampen i prisklassen for deg så regner jeg med at du har hørt den og synes den låter bra? Er det ikke ett fett hva slags forsterkerteknologi den har så lenge du synes den låter bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke en 100% røramp men det er jo ikke 2 kanals JCM800 heller. Husker ikke i farten hvor i ampe det var men signalet går gjennom noen transistor trinn eller no. Men jeg tror det er rørvreng i den. Fant et skjema en gang på nett av de der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Er det ikke ett fett hva slags forsterkerteknologi den har så lenge du synes den låter bra? " :)

Riktig, men uten at jeg kjenner til Blackstar vil jeg regne med at denne som de fleste andre moderne rørforsterkere der ute har en SS-likeretter (rectifier) og ikke gammeldags rørteknologi, mens forforsterker (preamp) og poweramp (har vi et godt norsk ord for dette utenom forsterker?) har rør. I tillegg så puttes det jo gjerne inn noen moderne digitale kretser i moderne rørforsterkere på effektfronten (reverb etc...)

F.eks så er forskjellen på Epiphones Valve standard og Harley Bentons GA 15 (Thomanns eget merke) at sistnevnte mangler den digitale effektktkretsen.

Endret av GreenMan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Er det ikke ett fett hva slags forsterkerteknologi den har så lenge du synes den låter bra? " :)

Wooooot, seff ikke! Det er et spørsmål om etikk og moral. Å putte en transistorbasert eller digital effektboks eller pedal foran eller i fx loopen på en 100% rørfosterker er greit. Alt annet er synd og straffes med steining.

Kan vi få laget et steiningssmilefjes som vi kan kaste på alle syndere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

effektforsterker, slutttrinn, utgangsforsterker, kraftforsterker - trenger du flere? :D

Nei egentlig ikke :P tror vel effektforsterker blir det beste norske ordet, selv om det kan mistolkes. Kanskje sluttrinn er bedre? Men dette er vel det som kan kalles avsporing fra tråden og det er vel nesten ny rekord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wooooot, seff ikke! Det er et spørsmål om etikk og moral. Å putte en transistorbasert eller digital effektboks eller pedal foran eller i fx loopen på en 100% rørfosterker er greit. Alt annet er synd og straffes med steining.

Kan vi få laget et steiningssmilefjes som vi kan kaste på alle syndere?

:lol::lol::lol:

Minner meg på et sitat fra boka "Solid-State Guitar Amplifiers":

Claims that a solid-state amplifier cannot sound as good as a tube amplifier is utterly untrue and mostly heard from the mouths of three kinds of people:

1) people that have very little or no knowledge about electronics,

2) tube snobs who persistently claim that all transistor amplifiers must sound bad, yet would stick a Fuzz Face (or similar) in front of their tube amplifier without even blinking an eye and

3) experts of tube amplifier circuitry that unfortunately possess a limited knowledge about solid-state design.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.