Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hull til peg har blitt for stort i strengestolen


Dommedagsprofet

Anbefalte innlegg

Hei,

Peggen til å feste tredjestrengen på stålstrengsgitaren min popper ut når jeg prøver å feste strengen. Jeg har vært innom Musikkbørsen her i Bergen, og de kan borre nytt hull til meg - men det tar en time av deres tid, og for det tar de noe sånt som 650 kroner. For en gitar til bare noen få ganger den prisen, synes jeg det er verdt å sjekke om det finnes andre alternativer for et relativt lite problem med gitaren.

Så her er alternativene hittil:

- Større peg. På Musikkbørsen sa de at dette ikke finnes?

- Jeg har prøvd å feste teip rundt peggen. Da blir den tykk nok, men en kombinasjon av limet under teipen og at teipen er plast gjør at den bare sklir sakte ut isteden for å poppe ut når presset øker.

Så jeg håper at det på en eller annen måte går an å fore den tykkere. Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peggen ? Mener du stemmeskruen eller 'strengepinnen' ?

248669.jpg

??

Er du sikker på at strengen sitter korrekt ?

Slik : bridge-plate-pin.jpg

??

Links :

http://www.frets.com/fretspages/Musician/Guitar/Setup/SteelStrings/Stringing/ststringing1.html

http://www.fretnotguitarrepair.com/repair/acoustic-guitar/bridge-plate.php

Endret av juzzizhow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slettet innlegget mitt, da jeg var på bærtur. Godt det er andre medlemmer som skjønner mer enn meg.

Tipset til Jussin løser problemet for de fleste. Vær sikker på at kula ikke henger seg opp under pinnen!

Skulle det fortsatt være et problem, kan du forsøke å løse det ved å legge på et tynt lag med superlim på strengepinnen, og så strør du over bakepulver. Bakepulver fungerer som en aksellerator for superlimet, og gjør pinnen tykkere, og gir den en ru overflate. Så kan du pusse på den, og den er da også litt "ru", og sitter bedre. Skulle det gå til skogen, så har du jo ikke endret noe på selve gitaren, du trenger bare en ny pinne.

Aksellerator eller ikke, vent i minst 24 timer før du setter pinnen inn i gitaren. Du ønsker deg ikke ha en pinne som er superlimt fast i gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.