Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Guitar Workshop Oslo gitar


AndreasS

Anbefalte innlegg

hva som gjør en gitar til en god gitar er summen av delene. det du foreslår kan potensielt ødelegge gitaren for deg og den vil fremstå som et dårligere instrument etter "oppussingen". lakk, bro, treverk, mengde treverk, tuners, elektronikk, ... alt bidrar. tenk deg godt om før du gjør det du har nevnt. også sparkle en gitar da.....

gtrzn

Takk for svar!

Ja du sier noe. Samtidig funker jo ikke elektronikken helt på denne, og det har det aldri gjørt i mitt eie. Og tremoloen burde vært bytta. Så er ikke igjen så mye av denne øksa slik jeg ser det. Regner med det ikke er så uvablig å sparkle en gitar når den har fått seg noen grove hakk da men, så hvorfor ikke..

Får nesten ta den med til en gitarreperatør å høre om det er noen problemer med å montere fast bro på denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg si det slik:

"Karosseriarbeidet" du foreslår er mye dyrere enn å sette i stand elektronikken.

Selv utbytting av FR-broen i en ny FR-bro koster mindre enn pluggingen, sparklingen og omlakkeringen du foreslår, vil jeg tro.

Hadde det vært meg, så hadde jeg blåst i finishen. Dette er en godt brukt gitar, og da gjør det ikke noe at den ser brukt ut. Noen mener det er en fordel.

Jeg ville konsentrert meg om å reparere det som er ødelagt istedenfor å fjerne ting som gitarbyggeren hadde en visjon med å sette inn. Om du tetter igjen, sparkler og fjerner, så tror jeg du senker verdien heller enn å øke den.

Om du reparerer: Da har du en godt vedlikeholdt, proff custom-gitar.

Om du tetter igjen, bytter bro, omlakkerer: Da har du en DIY prosjektgitar.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitaren har jeg allerde klart å herpe, og den vil jo selvfølgelig ikke stige i verdi uansett hva jeg gjør. Denne er min for alltid, og skal aldri selges så verdien er jo forsåvidt heller uinteressant.

Etter jeg har tatt i bruk Setiusen føler jeg ikke samme behovet til å sette denne tilbake til orginal stand rent teknisk, så da blir det vell enten til at jeg lager et DIY prosjekt eller lar den være som den er..

Men uansett, takk for svar! Dere setter meg nok i tankeboksen enda en god stund, så får jeg heller se til å finne meg noe annet å pusle med i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Koster da ikke mange kronene for å montere ei fast bro?

Gjør selvfølelig alt annet arbeid enn å montere bro og lodde selv. Men ser problemet med at lakken kan sprekke opp ja, særlig på halsen. Men samtidig klarer jeg ikke finne noen andre gitarer meg lakkert gripebrett der ute. Dette gjør faktisk mye for spillbarheten og jeg forstår ikke hvorfor ikke flere produsenter gjør dette.

Det som gjør denne gitaren spesiell er jo at den er hellakkert, inkludert halsen. Det er også grunnen til at jeg er meget skeptisk til å utføre "karosseriarbeid" på den. Du sier at den lakkerte halsen har mye å si for spillbarheten, og dersom du går for en omlakkering er jeg redd for at ny lakk på halsen ikke bare sprekker opp, men også ødelegger denne spillbarheten som tydeligvis er viktig for ditt forhold til denne gitaren. Det er mange egenskaper ved lakk. Jeg for min del foretrekker f.eks. satin-lakk fremfor helblank på halsen, og det er sikkert flere egenskaper ved lakk enn bare matthetsgraden som påvirker spillbarheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.