Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bassoverganger - nedgang - oppgang


noob1

Anbefalte innlegg

.

Er ny på gitar. Har kommet et stykke på vei nå, men sliter med å få gitarspillingen til å høres fengende og dynamsik ut.

Har altfor lett for å bli veldig statisk på en måte. Jeg fokuserer så hardt på jevnt komp med høyre hånd at det eneste jeg da får til er å skifte grep med venstre. Resultatet er at det jeg spiller høres veldig tamt og kjedeligt ut. For å få mere kropp og dybde ønsker jeg å lære bassoverganger.

Er det noen form for logikk her slik at jeg automatisk kan gjøre det samme eller tilsvarende om jeg transponerer til A dur?

Eller må en lære seg og pugge dette for hver grunntone?

Mener jeg så i en bok der det var listet opp forskjellige bassoverganger basert på hvilke toneart man spilte i. En overgang om låten var i A dur fra a til d eller fra e til a. Om en byttet til feks D dur ble overgangene noe endret.

Endret av noob1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hør på hva bassister gjør, og kopier det over i bass-strengspillet på gitaren. Det er tross alt to sider av relativt samme sak.

Det var så ikke det svaret jeg trengte. Er jo ny på gitar og gehøret er ikke veldig utviklet ennå og kanskje det aldri blir det?

Etter å ha strevd i mange mange timer med Helbillies Krasafaren Steinbu er jeg fortsatt ikke klokere. Legger det med som eksempel:


Em D
Eg skull'te fjells for å jakte rein ,
C G D Em
bussen va' ganske sein , eg skulle gå te Hein.
Em D
Været va ruskut og tungt og grått ,
C G D Em
lendet va sleipt og vått , sjøl vart eg redd so smått.
D
Hadde verken kart ell kompass ,
Em D A (her kommer en bassovergang jeg ikke finner ut av)
burde jaggi hugsa sopass , jævlig dumt syns vel du

Jeg hører på låten og forsøker å kopiere, men likt blir det ikke. Har også skaffet stemmeboks for å ha helt ren gitar for å se om det hjelper men klarer det fortsatt ikke. Kan jo være at jeg er nærmest tonedøv? Og da kan det jo være ekstra fint å lære seg en generell approach til bassganger.

Er helt sikker på at i en gitarbok stod det at det var en slags standard for bassovergang.

Stikker på biblioteket nå og ser om de har boka, om noen kan hjelpe så er det kjempefint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake fra bibiloteket. Hadde ikke inne den boka jeg tenkte på med fant i allefall ut hvilken bok jeg vet har masse bassoverganger.

Det er Gitarboka skrevet av Bjørn Schandy så om noen har den boka fortsatt så kan dere se i den hva det er jeg søker.

Mener bestemt det er flere sider med bassoverganger i forskjellige tonearter der. Noen som kan sjekke og hjelpe meg her?

Her er bildet av boka om det hjelper folk å huske:

Gitarboka1BjornSchandy.jpg

Endret av noob1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo noen vanlige vendinger vi bassister ofte tyr til når vi skal lage en overgang fra en akkord til en annen. Oftest er det en tone som "passer inn på vei til" grunntonen i den neste akkorden. Har ikke tid til å gå mer teoretisk inn på det der akkurat her og nå, men hoster heller opp noen eksempler, fritt etter hodet.

Jeg skriver opp de to akkordene man skal veksle fra og til, og på linja under tonene man kan spille i bassen.

C - Am

C-H-A

(Dette kan selvsagt flyttes til alle andre akkorder som funksjonsmessig og intervallmessig ligger like langt unna hverandre. Det neste eksemplet er egentlig helt likt.

G - Em

G-F#-Em

G - C

G-H-C, evt hvis du har bedre tid G-A-H-C

C - D

C-C#-D

Spill gjennom dette, så er du kanskje en bit nærmere det å skjønne det. Dette er kun noen meget enkle eksempler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint!

Dette hjelper meg igang. Som du sier er dette basicen.

Om noen kan teorien bak så ville det også vært kjepmefint slik at jeg kanskje også skjønner hvorfor disse tonene passer sammen.

Og er det noen som har Bjørn Schandy's Gitarboka og kunne tenke seg å gjøre et oppslag der så er det fantastisk.

For om hukommelsen står meg bi så er det skrevet bassgang til alle tonene der.

Takk for god hjelp nå skal jeg øve masse ikveld :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo noen vanlige vendinger vi bassister ofte tyr til når vi skal lage en overgang fra en akkord til en annen. Oftest er det en tone som "passer inn på vei til" grunntonen i den neste akkorden. Har ikke tid til å gå mer teoretisk inn på det der akkurat her og nå, men hoster heller opp noen eksempler, fritt etter hodet.

Jeg skriver opp de to akkordene man skal veksle fra og til, og på linja under tonene man kan spille i bassen.

C - Am

C-H-A

(Dette kan selvsagt flyttes til alle andre akkorder som funksjonsmessig og intervallmessig ligger like langt unna hverandre. Det neste eksemplet er egentlig helt likt.

G - Em

G-F#-Em

G - C

G-H-C, evt hvis du har bedre tid G-A-H-C

C - D

C-C#-D

Spill gjennom dette, så er du kanskje en bit nærmere det å skjønne det. Dette er kun noen meget enkle eksempler.

Når jeg sitter å fintenker nå på det jeg engang leste i gitarboka så mener jeg det var en 5-6 toner i bassovergangene ved akkordskifte.

Prøvd nå og utvide de jeg fikk her over men finner ikke toner som passer inn. I C vil det jo bli C x x x x Am heller en C-H-A. Hvilke toner jakter jeg på her og kan dette overføres til andre toner?

Eller er det mulig at jeg bommer her med 5-6 forskjellige toner at det heller er toner som går igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sitter å fintenker nå på det jeg engang leste i gitarboka så mener jeg det var en 5-6 toner i bassovergangene ved akkordskifte.

Prøvd nå og utvide de jeg fikk her over men finner ikke toner som passer inn. I C vil det jo bli C x x x x Am heller en C-H-A. Hvilke toner jakter jeg på her og kan dette overføres til andre toner?

Eller er det mulig at jeg bommer her med 5-6 forskjellige toner at det heller er toner som går igjen?

Jag tror du tenker før mye og spiller før lite ! :)

Prøv å spill en takt C og en takt Am, ie.

C / / / | Am / / / :||

Og så kan du bytte ut siste "beaten" på vei ner til Am med ett H (tonen, ikke akkordet) ... så kan du prøve med ett G eller ett G# ...

C / / H (eller G / G#) | Am / / / :||

e.t.c ...

Antall toner, og hvilke toner det er, i bassovergangen trenger ikke følge noen regler ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang- det finnes ikke noen "faste bassganger" mellom akkordene. Hadde det vært det, ville det vært veldig kjedelig å være bassist.

Tenk deg om- vil du ha med fem-seks toner mellom for eksempel akkordene C og Dm sliter du litt, i og med at det er en tone å velge i imellom.

jeg ga deg noen enkle eksempler på en måte å løse det på. Er det få toner i en overgang, la oss si en, som i eksemplet fra G til Em, begynner man selvsagt på overgangen når det er ett slag igjen til man skal skifte akkord. Er det tto toner, som for eksempel

C - F

C-D-E-F

begynner man to slag før, eller som de fleste av oss vil tenke rytmisk, tre slag før, fordi vi opplever den siste grunntonen som en del av overgangen.

Mange bassganger er sjangerstyrte. Denne, for eksempel, er litt mer komplisert:

C - Am - Dm - G - C

C-Bb-A-Eb-D- Ab-G-Db-C

Denne fungerer helt fint den, men er en typisk jazzvamp som nok høres utrolig snurrig ut i en god del andre sjangre.

Teorien om dette er ikke noen få linjer med tekst. Jeg forslår at du handler deg Benestad musikkære. Der finner du mye nyttig info du kan ha stor glede av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene. Typisk å spørre masse tull når en er ny :-)

Nuvel så det er ikke en standard bassovergang det var jo litt kjipt for meg da.

Betyr jo at læringskurven blir brattere. Fant forresten ut at bassovergangene også fungerte med barré grep og det tror jeg hjalp meg

å forstå gitarhalsen noe bedre. Hadde ikke sett at det var noe system/regler for tonene på halsen (i motsetning til piano der tonene kommer på rad) men der tok jeg jo helt feil.

Hjelper kanskje å lære seg hvor alle tonene er på hver enkelt streng?

Bare kjipt at jeg ikke er musikalsk. Men pga et veddemål må jeg lære meg å spille før jul så må henge kraftig i her. Står svært mye ære på spill

etter at jeg var storkjeftet på et fuktig gitarhero/singstar nachspiel. Ingen trodde en som var så dårlig å synge/treffe toner eller så klønete på

den der plastgitaren kunne lære seg å spille gitar. Så må jo bare få det til. Skal stikke på biblioteket igjen til uken å se om jeg kan få lånt den boken dere anbefalte. La inn fjernlån på et par gitarbøker idag men ikke den som var nevnt her.

En annen ting jeg sliter med er jo å holde jevnt komp på høyre hånd. Noen som vet om det finnes metronom som man kan kjøre fra pc? *gratis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe jeg har nok vært altfor bråkjekk.

For de andre valgte artister. :o

Og det endte med at jeg må lære meg 3 Hellbillies, 1 di lillos og en dumdumboys låt.

Svinepelsene valgte norske artister slik det skulle bli ekstra vanskelig å finne hjelp på youtube.

Så nå er det bare å øve så mye som mulig.

Endret av noob1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.