Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye fender pickups, trenger råd.


Hallstein

Anbefalte innlegg

Jeg har en partsocaster med noe billige GFS-pickuper som står i (GFS Premium II Alnico II vintage), og de er jævlig tøffe i lyden de altså, men jeg tenkte jeg skulle gå på en aldri så liten oppgradering. Tenkte ikke å bruke så mye som Lollar pickups koster f.eks... men jeg kan nok fort komme oppunder tusenlappen på ebay. Må jeg kanskje bytte ut pots og liknende også?

Problemet er at jeg har funnet en masse pickups med variabel pris:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=160479365753&ssPageName=STRK:MEWAX:IT

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=200518159359&ssPageName=STRK:MEWAX:IT

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=150489338633&ssPageName=STRK:MEWAX:IT

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=150491905613&ssPageName=STRK:MEWAX:IT

Men jeg vet jo ærlig talt ikke hva jeg er på utkikk etter... Er det noen som kan gi meg link til noen sanger/youtubevideoer, sånn at jeg kan klare å lage meg ett bilde i hodet av hvordan Vintage pickuper blir, i forhold til Hotte single coils?

Pickupene som står i nå, er ganske bright. Og det kommer fra en som kun har brukt humbuckers før. Kan godt hende alle single coils er brighte av natur, men jeg liker det at pickupsene er såpass bright, og har plenty med definisjon. Det er nok noe slikt jeg vil ha i de nye pickupsa også. Notene har veldig god klang, men de mørkeste strengene mangler noe varme. Kunne godt tenkt meg at pickupene er noe varmere, men likevel beholder notedefinisjonen og klangen.

Er kanskje litt rotete forklart, men det er nå iallefal noe sånt jeg er på utkikk etter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en mellomting? Blades? De er begge deler, selv om jeg er sikker på at de ikke er "best til alt", men de passer inn i vanlige "hull" uten problemer. Ikke noen problemer med fresing i kroppen, heller.

Har du penger, så har jeg en gitar med Seymore Duncans, og de låter fantastisk! Selv for en "gitarist" som meg som knapt nok kan spille så svarer de helt fantastisk på mine latterlige forsøk på forskjellig anslagsteknikk og spillestil. De kan splittes, låter kanskje litt "tynt" i forhold til ekte singlecoils i splittet tilstand, de er bedre i "fullversjon", men absolutt verdt et forsøk.

(Leste gjennom teksten, og for å spesifisere, nei, dette er ikke en salgsannonse)

Har du mindre penger, så anbefaler jeg blades fra GFS. Jeg har en rekke gitarer med et godt utvalg pickups, og mere lyd for pengene skal du lete lenge etter. Det betyr ikke at de er like gode, men et veldig bra alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr unna noiseless pickuper hvis du vil ha definisjon og varme.Disse pickupene låter mer "sterile" enn ekte singlecoils,uansett hva produsentene skryter av.Jeg snakker da om cleanlyd.Med distortion er de imidlertid bedre.

Også oppsettet av giaren har betydning,pickuphøyden og valg av strenger/strengetykkelse og action spiller en ikke ubetydelig rolle.

Det samme kan sies om valg av amp,noen er brighte,andre mørkere/varmere,osv.

Men å finne pickuper du liker er det første steget på veien til "din" lyd.

Av de fire alternativene dine ville jeg valgt custom shop 69.

Hvis man ikke ville ha brighte pickups, ville ikke jeg gått for cs 69. Jeg liker de veldig godt, men de er ganske bright etter min oppfatning. De andre skal jeg ikke uttalle meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk Seymour Duncan SSL 2/3/6 Disse er ikke staggered og gir en noe mer balansert lyd. Kombinasjoner av disse gir ofte veldig godt resultat.

Av Fender sine ville jeg sjekket ut Custom Shop Texas Specials f.eks

De pickupene du har nå er ikke så veldig brighte forresten. Men treverket i kroppen på gitaren gir en "snert" i de øvre registre. Problemet med å si at man ønsker slik og slik lyd med singelcoils i strat, er at ulike gitarer låter overraskende forskjellig med samme pickups.

Har du forresten forsøkt å senke/heve/vinkle pickupene dine? de har ikke så voldsom magnetisk "pull" så du har litt å gå på der. Lyden forandrer seg ganske mye ved å justere pickups i høyden, med tanke på både dynamikk og tonalitet.

Angående hvordan pickuper for strat blir beskrevet, så er vel dette noen ok eksempler:

Dette er i mine ører veldig "vintage" og med ganske mye "kvakk"

Den fine tonen kommer også mye av Knopflers fingerspill som gir en helt spesiell tone, sammenlignet med plekter som ville gitt en brightere lyd.

"Texas" eller SRV'ish handler gjerne mer om forsterker settings/valg og spillestil enn pickups, men noen pickuper er enklere å få til å låte slik enn andre. Disse pickupene trenger ikke å være kjempe-hotte nødvendigvis (som mange ser ut til å tro)

Hot'e pickups betyr i praksis ofte at de har mer 'crunch' og mindre diskant rett og slett. Tenk "moderne" gitarister som bruker singel-coils, f.eks Richie Blackmore e.l. De aller fleste av disse pickupene cleaner fint opp når man demper volumet på gitaren litt og kan gi en veldig fin clean tone, men med mindre 'kvakk' eller 'bell-like' lyd, sammenlignet med mer vintage orienterte pickups.

Vel, det var nå mine 2c - glem ikke at mange gitarister har spilt hele sin karriere på rimelig greie stock Fender pickups (ikke ulike de de har nå) men har variert lyden sin med valg av forsterkere, EQ, effekter og ikke minst spillestil. Nå er ikke jeg noen virtous akkurat, men jeg har i alle fall registrert at det er litt vanskelig å velge pickups og gitarlyd uten å ha et litt klart definert mål for hvordan det skal låte.

Du trenger forøvrig definitivt IKKE å bytte noen elektronikk i gitaren din, du får ikke noe som er noe bedre, bare annerledes. Det du kan gjøre, er å montere et lite filter over volum-kontrollen som gir deg mindre diskant-tap når du skrur ned volumet. Noe som kan være ganske nyttig, hvis man bruker volumkontrollen til å endre vreng e.l. og ikke ønsker en så stor tonal forandring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for all hjelp !

Må jo virkelig si at jeg tror faktisk jeg vil ha noe litt "hot" faktisk, da jeg synes det kanskje er litt mye kvakk i pickupsa jeg allerede har.

Tror kanskje jeg bare går på ett kjøp på ebay, det er vel ikke værre enn at jeg får solgt de til NESTEN samme pris, om jeg selger de igjen. Evt. så kan jeg bare ha de liggende, til om jeg bestemmer meg til å ta ett stratocasterprosjekt en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mer et spørsmål om du orker å skru av plekterbrettet hver gang du må bytte batteri. (strengene er jo i veien..)

Hvis du vil ha noen litt hot'e pickups er stort sett ingen av Fender pickupene det, kanskje med unntak av den ene noiseless utgaven som heter "hot" eller noe. Å ha kjempe hot'e pickups i alle posisjoner i en strat er ikke nødvendigvis så stor lykke - sats heller på en hot bridge pickup og to litt mer moderate men kanskje "moderne" pickups til midle/neck.

Hvis du vurderer SD kan jo f.eks en Quarter Pound SSL-4 (http://www.seymourduncan.com/products/electric/stratocaster/progressive/quarter_pound_f/) i bridge (eller en rail pickup kanskje) kombinert med to SSL-6 (http://www.seymourduncan.com/products/electric/stratocaster/progressive/custom_flat_ssl/) for middle/neck være noe å tenke på

På sidene til SD har de lyd-samples av de ulike pickupene, som gir deg en viss pekepinn på hvordan de låter, spesielt hvis du sammenligner ulike pickuper med hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd. Dersom noen har tid og kunnskap hadde det vært kult om det hadde blitt laget en "pickup-guide". Det er mye å velge i, og spesielt vanskelig for de av oss som har lite peiling på dette.

Uansett, jeg har en Mexico-strat som jeg vurderer å bytte pups på. Har nettopp fått tak i en amerikansk strat med Suhr V60LP, så jeg ønsker noe litt annerledes enn disse. Har hørt på et lydklipp av Lollar Special S, og likte de godt. Hva blir alternativene i noenlunde samme gate?

Hvordan er de ulike merkene "rangert" pris- og kvalitetsmessig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en mellomting? Blades? De er begge deler, selv om jeg er sikker på at de ikke er "best til alt", men de passer inn i vanlige "hull" uten problemer. Ikke noen problemer med fresing i kroppen, heller.

Har du penger, så har jeg en gitar med Seymore Duncans, og de låter fantastisk! Selv for en "gitarist" som meg som knapt nok kan spille så svarer de helt fantastisk på mine latterlige forsøk på forskjellig anslagsteknikk og spillestil. De kan splittes, låter kanskje litt "tynt" i forhold til ekte singlecoils i splittet tilstand, de er bedre i "fullversjon", men absolutt verdt et forsøk.

(Leste gjennom teksten, og for å spesifisere, nei, dette er ikke en salgsannonse)

Har du mindre penger, så anbefaler jeg blades fra GFS. Jeg har en rekke gitarer med et godt utvalg pickups, og mere lyd for pengene skal du lete lenge etter. Det betyr ikke at de er like gode, men et veldig bra alternativ.

Kan absolutt anbefale "lill killer" blade pickupene fra GFS. Som Castor sier så skal du lette lenge etter bedre bang for the buck.

Bruker en slik i neck på en Telecaster og gir en utrolig fet og creamy lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.