Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

valg av billig røramp


dalarocker

Anbefalte innlegg

Tror du gjør lurt i å fortell hva du har i dag av amp og kabinett.. Dersom du har et Line6 kab, med disse Custom elementene kan det godt hende at Marshallen (eve andre røramper) låter noe ugreit, da dette kabbet er skredersydd til transistoramper og kab-simulering..

Ellers kan det godt hende at du rett og slett er så vant til godlyd på relativt lavt nivå, at du blir skuffet over Marshallen på samme volum..

Anyway, hva har du av utstyr pr. i dag..?

PS: og det er fa`n ikke noe i veien for å kjøpe deg en Bugger 333XL. Skal være mye go`lyd i den for en billig penge. + at du får dine 100W som du ALDRI kommer til å få bruk for..

Endret av Neros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hej du Dalarocker :) . Om jag har förstått det riktigt så vill du ha en allsidig amp som har en bra metalvreng och det ska vara en rör-topp till max 7000:- och det ska inte vara Marshall och den ska ha 100 watt. Är det riktigt uppfattat? Kan du tänka dig att köpa brukt?

Det är greit att du vill ha en 100 wattare och det kan vara en grund till att det passar bäst för dig, men om orsaken är att, som du skriver om 50 wattare generellt, "det er derimot ingen god lyd, savnet den gode, romslige lyden jeg får av den toppen jeg har, noe jeg ikke fikk i 50 watten jeg prøvde..." så är det faktiskt så att man absolut inte kan dra alla 50 wattare över en kam, och definitivt inte om du har testat en 50 watts transisistor-topp. Vilken 50 wattare är det du har testat på ditt kabinett förresten?

Det är lättare för folk att hjälpa till om du berättar vad du inte tycker om med din nuvarande förstärkare och vilket märke och modell det är. Du skriver att du "er fornøyd med sounden i ampen, men fungerer ikke like bra som en rør-amp vil gjøre i livesammenheng". Exakt vad menar du? Vad är det du mangler hos din topp? Sist jag spelade live med min Engl Screamer (50 watt) så hade jag volymen på 2-3 innan ljudmannen började hyla om att det var för högt, jag har svårt att tänka mig att ljudet hade varit bättre och rumsligare om jag hade haft exakt samma amp som 100 watts-version. Man mickar i stort sett alltid upp förstärkaren.

Endret av TUFFTUFFTUFF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei, har kanskje vært litt utydelig, ja!

nå har jeg et Randall stack, KH-120RHS for å være nøyaktig.

det eneste jeg ikke liker med den egentlig, er at det er en transistor, ønsker å oppgradere til rør om dere forstår hva jeg mener?

den 50 watteren jeg har prøvd var en Marshall AVT50H (om jeg ikke tar helt feil).

ja, den ga mye lyd, men ikke det lydbildet jeg er ute etter!

trenger en amp som jeg slipper å spille slitsomt høyt for å få en god, fyldig og romslig lyd.

nå har jeg sagt hva jeg ikke likte med den, og kan dere slutte å prøve å prakke på meg en Marshall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei, har kanskje vært litt utydelig, ja!

nå har jeg et Randall stack, KH-120RHS for å være nøyaktig.

det eneste jeg ikke liker med den egentlig, er at det er en transistor, ønsker å oppgradere til rør om dere forstår hva jeg mener?

den 50 watteren jeg har prøvd var en Marshall AVT50H (om jeg ikke tar helt feil).

ja, den ga mye lyd, men ikke det lydbildet jeg er ute etter!

trenger en amp som jeg slipper å spille slitsomt høyt for å få en god, fyldig og romslig lyd.

nå har jeg sagt hva jeg ikke likte med den, og kan dere slutte å prøve å prakke på meg en Marshall?

Det er vel ingen som prakker på deg Marshall her.

Uansett, så er ikke Marshall AVT en rør amp, og kan derfor ikke sammenlignes med en 50 watts røramp, uansett merke.

Hvis det er slik at du ønsker god-lyd fra en røramp på relativt lavt volum, er 100W helt feil vei å gå, da en rør-amp stort sett må kjøres ganske hardt for å låte på sitt beste. Jeg har f.eks en 15W rør-Marshall som spiller mer enn høyt nok til livebruk, og hvis man presser utgangs-rørene i den, er det alt for høyt til stuebruk. 15 watt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som prakker på deg Marshall her.

Uansett, så er ikke Marshall AVT en rør amp, og kan derfor ikke sammenlignes med en 50 watts røramp, uansett merke.

Hvis det er slik at du ønsker god-lyd fra en røramp på relativt lavt volum, er 100W helt feil vei å gå, da en rør-amp stort sett må kjøres ganske hardt for å låte på sitt beste. Jeg har f.eks en 15W rør-Marshall som spiller mer enn høyt nok til livebruk, og hvis man presser utgangs-rørene i den, er det alt for høyt til stuebruk. 15 watt.....

når jeg startet tråden spurte jeg om noen hadde prøvd ampene.

noen anbefaler meg marshall og jeg sier nei takk.

de eneste anbefalingene jeg fikk senere, var marshall etter marshall etter marshall (med noen unntak).

dessuten vil jeg anbefale deg å lese litt mer, for jeg har tidligere skrevet at det ikke er volum, men lydbildet jeg ikke var fornøyd med.

jeg sa også at jeg kunne huske feil angående Marshallen, og greit, det var nok ikke den.

jeg har prøvd en Engl Blackmore signatur på kabinettet, og det låt vanvittig bra! selv på relativt lavt volum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg startet tråden spurte jeg om noen hadde prøvd ampene.

noen anbefaler meg marshall og jeg sier nei takk.

de eneste anbefalingene jeg fikk senere, var marshall etter marshall etter marshall (med noen unntak).

dessuten vil jeg anbefale deg å lese litt mer, for jeg har tidligere skrevet at det ikke er volum, men lydbildet jeg ikke var fornøyd med.

jeg sa også at jeg kunne huske feil angående Marshallen, og greit, det var nok ikke den.

jeg har prøvd en Engl Blackmore signatur på kabinettet, og det låt vanvittig bra! selv på relativt lavt volum!

Jeg tror nok jeg har lest nok....

Poenget mitt er uansett at en røramp ikke låter på sitt beste før utgangsrørene "jobber" litt, og med 100W blir det et rimelig høyt. Igjen; uansett merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er fullt klar over at en røramp leverer best lyd ved høyere volum, det er jo det som er så fint med rør!

derimot er det som jeg har nevnt, mine erfaringer som forteller meg at det låter bedre.

siden jeg har hørt mange klipp med de to ampene jeg har nevnt, vet jeg at de låter bra på relativt lavt volum, noe blackmore signaturen jeg prøvde også gjorde.

det gjorde ikke Marshallen jeg prøvde, som var 50 watt, samt at jeg ikke er ute etter den lyden marshall gir.

det er grunnlaget mitt, noe jeg har sagt hele tiden, og hvis noen heller kan gi meg konkrete eksempler i stedet for å påstå at mine erfaringer er "feil" (sier ikke at noen har sagt det, men at det nesten virker sånn), så er jeg mer enn åpen for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Återigen, som många har påpekat, man kan liksom inte begrunda att man inte vill ha en 50 wattare genom att säga att man inte tyckte om ljudet i en 50 wattare som man har testat. Jag tror inte att du hade tyckt om ljudet i 100 watts versionen heller,det har med ljudet förstärkaren att göra, inte wattstyrkan.

er fullt klar over at en røramp leverer best lyd ved høyere volum, det er jo det som er så fint med rør!

Men eftersom man i stort sett alltid mickar upp förstärkaren när man spelar live, och ljudmän oftast inte vill ha alltför hög gitarrljud på scen, så får du oftast inte användning för de 100 watten på scen. Så som Audun påpekar, så om ditt mål är att få utgångsrörerna att jobba i din förstärkare och du inte spelar stora arenor så borde 15 watt passa bättre till scenbruk. Orsaken till att jag, och flera, maser om det här med watt är att du får mycket flera valmöjligheter om du kan tänka i litt andra banor och kan tänka dig att gå ner litt i wattstyrka.

Engl Screamer, Engl Thunder, Orange Thunder och Bugera 333XL är några tips du har fått, har du checkat ut om det kan vara något för dig? Bugeran är på 120 watt. Jet Citys 100 wattare kanske du kunde checka ut, ljudklipp finns här:

Endret av TUFFTUFFTUFF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skrev jo i første innlegg at Bugera 333xl er en amp jeg har veldig lyst på og at det stod mellom den og Peavey Valveking.

er klar over at man kan få mye lyd ut av lite watt, det er bare det at jeg har erfart og hørt at med lite watt i ampen, blir det mye mer skarp lyd enn romslig lyd om dere skjønner hva jeg mener.

noen som har erfaring med Bugera 333xl eller valveking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skrev jo i første innlegg at Bugera 333xl er en amp jeg har veldig lyst på og at det stod mellom den og Peavey Valveking.

er klar over at man kan få mye lyd ut av lite watt, det er bare det at jeg har erfart og hørt at med lite watt i ampen, blir det mye mer skarp lyd enn romslig lyd om dere skjønner hva jeg mener.

noen som har erfaring med Bugera 333xl eller valveking?

Skarp eller romslig lyd har ikke noe med Watt å gjøre, men med type amp å gjøre. Man skal også være klar over at høyttaler-elementene har veldig stor betydning for hvordan en amp låter. Det er også slik at en 100 watts røramp har mer clean headroom enn en på 15, selvfølgelig.

Har du ikke mulighet til å teste de to ampene du nevner? Det bør være du som avgjør hvilken som passer for deg. Ikke vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha Bugera, så les litt reviews på Harmony Central (google it)

Og sørg for å kjøpe en nyere modell, ikke en gammel ettersom det var mye feil med de gamle.

Av amps så kan du se litt på Orange Thunder, ENGL Screamer og ENGL Fireball. Eller eventuelt en brukt Blackmoore eller 6505.

Mye fint å finne brukt. Men les litt om Marshall JVM og JCM2000. Marshall har sååå mye forskjellig at man ikke kan bedømme en type lyd utfra EN forsterker ;)

Her er Marshall JVM. Betalte 7000kr for min. Har ikke fått spilt på den ennå, så gleder meg til helgen.. :)

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.