Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til ny pc!


kalli

Anbefalte innlegg

Njatja, ikke feil, men kanskje litt unøyaktig. USB- brikker er slik laget at det er to og to porter som er "koblet sammen" til et "sett" Derfor har du rett hvis man for eksempel klarer å koble lydkortet inn på det samme settet som man for eksempel har en ekstern disk.

Klarer man å finne en inngang som ikke allerede er belastet, er det ikke noe problem. På de fleste maskiner går det helt greit.

Mer nøyaktig er det at USB deler kapasitet på to og to kontakter, og ikke på alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Rimelig, rask, bra til multitasking, helst litt stille. Det er det jeg vil ha. Skal bare bruke den til vanlige ting, kanskje litt spilling (men ikke så viktig), men først og fremst også til innspilling av lyd.

Ok, jeg kikket litt på det de tilbyr av ferdig sammensatte maskiner - hovedproblemet er at de ikke tilbyr noen vettuge disker på de rimelige modellene. Harddisken er, og har i grunnen alltid vært den største begrensningen på datamaskiner. Det er f.eks hovedgrunnen til at bærbare maskiner er så ualminnelig trege, selv om de koster godt med penger. (små hardisker for laptop'er blir veeeldig kostbare hvis de skal være raske)

Hvis du tar utgangspunkt i "Komplett home 10" får du en AMD basert maskin med det hovedkortet jeg nevnte tidligere - 4gb minne, firekjerners prosessor, en 1TB (semirask)disk og windows7 64bit pro for 5700 ca (uten tastatur, mus, skjerm og annet eksternt tilbehør) Da kan du bestille en ekstra harddisk som er mye raskere ved siden av (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=591141) for 700,- ekstra - totalprisen blir da lavere enn startprisen for den billigste "gamer pc'en"

Hvis du så setter den raske disken som primærdisk og bruker disken som følger med maskinen som backup og/eller til applikasjoner som kan ha nytte av å lese/skrive til flere disker samtidig har du en ok løsning. Hvis du ikke mener du trenger så mye lagringsplass, kan du senke prisen ytterligere ved å velge 500Gb disker i stedet.

Vel, det var nå et rimelig konkret forslag - da har du en rask pc med et helt ok skjermkort og et lydkort som er ok til vanlig bruk. Det eneste du da trenger (nå, eller senere) er et lydkort egnet for innspilling osv (USB, Firewire eller for intern montering)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njatja, ikke feil, men kanskje litt unøyaktig. USB- brikker er slik laget at det er to og to porter som er "koblet sammen" til et "sett" Derfor har du rett hvis man for eksempel klarer å koble lydkortet inn på det samme settet som man for eksempel har en ekstern disk.

Klarer man å finne en inngang som ikke allerede er belastet, er det ikke noe problem. På de fleste maskiner går det helt greit.

Mer nøyaktig er det at USB deler kapasitet på to og to kontakter, og ikke på alle.

Da lærte jeg noe nytt i dag også :)

Synes fortsatt at dette blir et lite poeng - i alle fall om man har en pc med få USB porter. Jeg har bare to på min (macbook pro) og disse stort sett blir okkuperte av andre ting - så jeg vil altid dele kapasiteten med minst en annen USB dings (gjerne flere via en hub). Men Firewire portene derimot stort sett står ubrukt. Så for MEG tror jeg det beste valget er Firewire lydkort (som jeg forøvrig har :) )

Men har man nok av USB porter - eller bruker Firewire til andre ting (f.eks harddisk) så er det like greit med USB lydkort.

Konklusjonen er vel "it depends" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.