Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til ny pc!


kalli

Anbefalte innlegg

Hei :)

Skal nå kjøpe meg ny stasjonær pc, og hadde da tenkt å sette sammen selv på komplett.no. Jeg har da tenkt å sette det sammen sånn at jeg kan bruke den til bl.a. å spille inn. Det jeg hadde tenkt da var å kjøpe noe av det billigste lydkortet siden jeg har tenkt å kjøpe meg et dyrere ett som er beregna til innspilling senere (når jeg har råd :P). Virker dette som en god plan? Er det noe annet enn et bra lydkort jeg må ha til en pc som skal brukes til innspilling?

Håper noen kan hjelpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei!

Jeg tenkte det samme som deg. Jeg tok det dårligste lydkortet som var tilgjengelig, fordi at jeg har Guitar Rig 4-boksen som har ASIO-driver(e?) (det betyr at det er bra). Det jeg tenkte da jeg kjøpte PC fra komplett var at PC-en skulle være raskest mulig. Jeg dreit i grafikk osv (selv om grafikken er helt OK) og kjøpte en grei prosessor og 4 gb ram. Funker fjell.

Får å svare på spørsmålet: jepp, det virker som en god plan. Kjøp eksternt lydkort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm... Kan ikke så veldig mye om pc, så hva mener du med interne lydkortet?

Og jeg kan kjøpe lydkort å sette i pcen selv senere da, sant? Eller må jeg da kjøpe et eksternt ett?

Til musikkinnspilling funker det helt klart best med eksterne lydkort. (M-audio fast track pro, Echo audiofire, Presonus audiobox o.l.) Om ikke annet, bør du ha et pci-kort med breakout-boks ala EMU 1820.

Så vidt jeg vet, er det ikke mange interne lydkort som fikser innspilling i særlig grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget her var vel at trådstarter ville ha et billig lydkort inntil han får råd til å kjøpe seg et bra lydkort for innspilling. Da er den rimeligste løsningen et hovedkort med innebygd lydkort. Ikke noe problem å installere et annet lydkort senere.

Hvis du har tenkt å spille inn/mikse med monitorer, og ikke bare hodetelefoner, bør du også legge litt penger i et støydempet kabinett og stillegående vifter. Kan anbefale Antec P183 som Komplett leverer med noen av sine PCer. Det har doble panelvegger med lydisolasjon, og vifter med 3 hastigheter hvorav den laveste er veldig støysvak.

Endret av Imaginos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg sjekke ut det Imaginos ;)

Men nå ble jeg litt forvirret her... Det jeg altså burde gjøre er å kjøpe et hovedkort med innebygd lydkort, for da trenger jeg ikke fjerne noe lydkort før jeg da setter i et nytt lydkort for innspilling. Var det det dere mente? Eller burde jeg uansett kjøpe et eksternt lydkort til innspilling? Hva er best og rimeligst? Inernt eksternt?

Sorry, ble ganske forvirret nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du skal lete lenge for å finne et hovedkort til en stasjonær PC som ikke har innebygget lydkort. Det er mange år siden det ble "standard". Nå skal det sies at disse kortene duger fint til spill, skype, og så videre, men de er mindre egnet til musikkproduksjon. De støyer mer, har for stor latency, og dårligere lyd, men de kan faktisk brukes. Det tar ikke lang tid før du ønsker deg et bedre lydkort.

Men det kommer til å virke, du får faktisk lyd ut fra maskinen din.

Jeg synes det er bortkastede penger å kjøpe et "billig" lydkort for å bruke i en periode, da "billige" lydkort type soundblaster og lignende PCi- baserte kort har de samme problemene som lydkort på hovedkortet. Bra blir det ikke uansett. Da er det bedre å spare den snaue tusenlappen disse kortene koster, og spare som en gal til et kort som er beregnet på musikkproduksjon.

Drivere av typen "ASIO4ALL" er for entusiaster som liker å fikle og løse problemer. Ikke for de som gjerne vil spille inn musikk på noe som bare fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, ok, så da er det bare et hovedkort jeg skal ha da ;)

Og så får jeg spare til et bedre lydkort seinere ;)

Men da må jeg spørre igjen... Når jeg har spart opp endel skal jeg ha eksternt eller internt? Trenger ikke det beste. Er nybegynner og vil prøve å spille inn litt diverse. Kansklje lage demo.

Noen forslag til hva jeg skal se etter når jeg har spart opp pengene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknisk sett er det ikke noe feil i å gå for et internt PCi- kort. Men slike kort har en tendens til å ha koblingsenheten som en "klump" utenfor maskinen. Grunnen er at innmaten i en PC er ganske grisete elektrisk, så det er for å få ned støynivået. Et eksempel på et PCI- kort av bra kvalitet er Deltaserien til M-audio. Slike kort er nok på vei ut, for å være ærlig. Det betyr også at du kan få tak i et slikt kort grisebillig, kanskje ned i 500 kroner, og teknisk sett er det like bra som mer moderne løsninger. Sjekk bruktmarkedet! Drivere er ikke noe problem, M-audio har laget drivere til Windows7.

Da sitter man igjen med Firewire- og USB- baserte kort som i sin helhet monteres utenfor maskinen. De er enklere å koble til, da man ikke trenger å skru opp boksen, hvis man er redd for det. Kortet kan da også flyttes fra maskin til maskin, la oss si at man eier både en stasjonær og en bærbar, så kan man bruke kortet på to maskiner.

Trenger man opp til 8 kanaler, blir det en ren smakssak om man skal ha USB eller Firewire. Firewire klarer å overføre flere kanaler enn USB, men som sagt, 8 kanaler eller mindre, så er begge standardene "mer enn nok" så lenge PC-en ellers er i vater.

Ekstremkortversjonen dette, men håper det var noe til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til musikkinnspilling funker det helt klart best med eksterne lydkort. (M-audio fast track pro, Echo audiofire, Presonus audiobox o.l.) Om ikke annet, bør du ha et pci-kort med breakout-boks ala EMU 1820.

Så vidt jeg vet, er det ikke mange interne lydkort som fikser innspilling i særlig grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) Men da høres det ut som det er et eksternt lydkort som passer best for meg da ;)

Takk for hjelpen! Så får jeg komme tilbake senere å spørre litt mer om hvilket jeg burde velge, og hvordan man spiller inn idet hele tatt ;) Da var det bare å få litt ekstra penger da! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det stemmer eller ikke vet jeg ikke, men jeg har fått det for øret at Firewire-lydkort er å anbefale fremfor USB-lydkort når man skal spille inn og slikt, så isåfall kan det være lurt å legge 150kr i en firewire-kontroller. Det kan det vel forsåvidt uansett. Vet aldri når man får bruk for FW (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, både USB och Firewire fungerar. Det finns ganska billiga externa lydkort så jag tror att det är smartast att gå för ett sånt ganska billigt externt USB/Firewire-lydkort istället för ett grisebilligt lydkort. Du klara dig länge på ett sånt utan att behöva tänka på att uppgradera.

Vad är det du ska ta opp? Vokal? Gitarr genom Toneworksen? Gitarr genom uppmickad förstärkare? Behöver du kunna spela in flera kanaler samtidigt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.