Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Justering av gitar


antos

Anbefalte innlegg

Har forstått det slik at Gibson gitarene blir finjustert i Sverige før de ankommer utsalgsstedene i Norge. (Dette gjelder sikkert andre gitarmerker også) Noen som vet hva som ligger i denne justeringen? Finjustering av truss-rod, strengehøyde osv? Og hvor ofte bør gitaren få en justering av f.eks truss-rod? Ved strengeskifte til tykkere/tynnere strenger?

Endret av antos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig importøren (re-)strenger gitaren, men jeg tipper en enkel truss-rod justering og visuell inspeksjon før gitaren sendes ut til forhandlere.

Truss-rod bør justeres ved skifte til annen strengetykkelse og/eller hvis man velger noe annet enn standard tuning permanent. Noen gitarer må truss-rod justeres 2-3 ganger om året grunnet temp/luft men andre er dønn stabile og påvirkes knapt av å gå opp eller ned en strengedimensjon. Noen liker en høy strengehøyde og legger ikke så godt merke til buen på halsen.. osv,osv ikke noe fasit svar med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg ser på Les Paulen min at strengene ligger veldig nærme båndene på gitaren, uten at det oppstår klirr fra strengene. Vil dette da si at truss roden min er justert stramt? Dersom jeg har forstått det riktig vil det oppstå mer strengehøyde dersom truss roden slakkes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truss-rod bestemmer buen (motspennet) i halsen. Altså den retter opp halsen og er justerbar fordi ulike strenger, stemminger trekker halsen i en bue i større eller mindre grad. (se for deg en pil og bue - halsen får en bue midt på halsen omtrent og det er der truss-rod motvirker spennet og retter opp halsen)

Broen din, som kan justeres med de to store "hjulene" bestemmer strengehøyden. Men justering av en gitar innebærer en balanse, eller et kompromiss mellom mange ulike faktorer - høyde på bru, justering av oversadel (nut) og hals (truss-rod)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg hadde en Fender Strat tidligere hvor truss roden bare snurret uten å fungere slik den skulle. Dette ordnet seg med at jeg fikk ny gitar, men hvordan kan denne gitaren ha gått gjennom en såkalt sjekk dersom truss roden var ødelagt? Dette var en mexico modell, vet ikke om disse gitarene får en dårligere gjennomgang enn f.eks min Gibson Les Paul Studio?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, det kan vel ha mange forklaringer det, truss-rod kan ha røket 5 minutter før du kjøpte gitaren, i det du forsøkte å justere den første gang, osv, osv - men det kan også tenkes at den aldri har fungert og at det aldri ble oppdaget fordi halsen hadde såpass stort "motspenn" etter produksjon (fretting av halsen kan gi den et ganske kraftig motspenn) Truss-rod justering er noe man må justere i flere omganger på en helt ny-produsert gitar før den "setter seg" - noe som kan ta litt tid.

Fendere leveres med 09 strenger (stort sett) og de gjennomgår ikke all verdens til sjekk og justering før de ankommer butikken, så at noe slikt ikke blir oppdaget er nok ikke noe mysterium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt noe man kan gjøre selv - vi snakker om å skru 1/4 omdreining eller mindre på en skrue/mutter i de fleste tilfeller :) Skru av lokket over truss-rod og se på justeringsmutteren på gitaren din - kjøp så et egnet verktøy fra f.eks biltema/clasO eller lignende - En slank "koppnøkkel" i riktig dimensjon (ikke metriske, men tommer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibson har 5/16" - noe som utgjør akkurat litt i underkant av 8mm - med andre ord kan du sikkert bruke en 8mm uten problemer, men hvis du vil ha den helt riktige dimensjonen (noe jeg anbefaler) er 5/16" det riktige

Her er en fin type:

http://www.stewmac.com/shop/Tools/Special_tools_for:_Truss_rods/Hex_Truss_Rod_Wrenches.html

koster ikke mange kronene, men det blir jo frakt og greier da, så finner du noe på butikk i Norge blir det jo mye rimeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tak i pipesett som passet. Justerte litt på truss roden på gitaren min, vanskelig å se forskjell med det blotte øye, men jeg la en linjal fra første bånd til 22 bånd - da kunne jeg se i 7/8 bånd at luftrommet mellom båndene minsket eller økte etter hvordan jeg justerte. Har nok en relativt rett hals nå ettersom den står noe stramt. Ingenting som kan bli ødelagt dersom den strammes? Skruen ble fort slakkere dersom jeg vridde litt tilbake, og strammere igjen andre vei.

Jeg tok en kikk på halsen nå og mener jeg kan se at den går noe ned på midten, bør den strammes eller kan jeg ha den slik?

Dersom jeg setter en capo i 1. bånd, og trykker ned på siste bånd (22) kan jeg se ett lite mellomrom i åttende bånd. Høres det korrekt ut?

Endret av antos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.