Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Justering av gitar


antos

Anbefalte innlegg

Opplever ikke noe strengeklirr nå. Det er første gang jeg justerer truss-rod så jeg er noe usikker:) Men dersom gitaren står justert med krumning oppover eller nedover, så kan ingenting bli ødelagt? Den vil bare bli verre å spille på, og evt få strengeklirr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg setter en capo i 1. bånd, og trykker ned på siste bånd (22) kan jeg se ett lite mellomrom i åttende bånd. Høres det korrekt ut?

Ja, har du en synlig klaring mellom toppen av det 8ende båndet og undersiden av mørk E streng er du nok i mål. Det du IKKE vil, er at du justerer truss-rod så stramt at halsen buer motsatt vei - da er du på vei mot trøbbel, og ikke minst en gitar som blir håpløs å spille på.

Hvor stor buen på halsen skal være er et spørsmål om preferanser og hvor jevne båndene er på gitaren (i kombinasjon med valgt strengehøyde) men nesten helt flat hals eller opp mot 1-1,5mm klaring ved 8ende bånd (med capo og frettet siste bånd) er vel sånn ca området som er innenfor "normalen"

Du kan ødelegge en truss-rod hvis du strammer og strammer selv om halsen er rett, da vil den ryke til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Hva vil symptomene være dersom halsen blir for stram og den buer oppover som du nevner? Jeg brukte en linjal for å sjekke halsen etter jeg hadde justert, da ser jeg en liten glipe i 8 bånd på samme måte som med capoen i 1. bånd og fingeren på 22 bånd. Dette vil vel si at halsen min har en liten "underbow", som jeg har forstått er korrekt?

Regner med at linjalen min hadde hatt berøringspunkt i 8 bånd og vært i "friluft" ved 1/2 bånd og det samme i andre enden ved 17 bånd osv?

Heller en hals med underbow enn overbowed altså?

Hvordan vet man at truss roden er ødelagt? Blir den da plutselig helt løs samme hvilken vei man skrur? Man leser jo skrekkhistorier om ødelagte truss roder:)

Beklager om det kommer litt for mange spørsmål på en gang her, men en gang må man lære:) Jeg la linjalen på halsen når jeg justerte truss roden og kunne se at glipen i 8 bånd ble noe større når jeg slakket og noe mindre ved stramming. Men det gjorde veldig lite utslag når jeg skrudde på truss roden. Er det virkelig så lite som skal til?

Endret av antos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DEt er helt riktig som du tenker/sier - en hals som buer feil vei vil du kunne konstantere både med en linjal eller om du bruker en streng som en linjal (det er jo det man gjør med en capo på første og fretting av siste bånd)

Hvis truss-rod ikke fungerer er den enten helt "løs" eller at halsens bue ikke endres ved justering.

Og ja, en truss-rod justering dreier seg som oftest om bittelitt - en halv omdreining på en truss-rod er mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Pleier de fleste å justere gitaren selv? Jeg vil gjerne kunne utføre en jutering selv, både for å spare penger og for kunnskapen. Er det andre ting som også bør justeres dersom man justerer truss roden? Tenker da på bro osv som nevnt tidligere i tråden.

Endret av antos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser jo greit ut, vanskelig å bedømme "buen" på halsen når det ikke er bilde av hele, men er ikke noe "galt" som jeg kan se. er du førnøyd med strengehøyden og ikke har for mye "strengebuzz", så kan du nok være fornøyd :)

btw så har jeg alltid justert gitarene mine selv, og samtlige har blitt bedre å spille på. med mindre man er veldig uforsiktig så skal det mye til å ødelegge noe. jeg har skrudd mye på den ene gitaren min før jeg hadde peiling på noe som helst, og den lever i beste velgående. bare ikke skru runde på runde på trussrodskruen så går det nok bra skal du se :)

Endret av jøtul
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det blir ikke helt det samme av å se på ett bilde. Men det er ca en mm mellomrom. Justerte litt for mye til å begynne med, da oppsto det noe strengebuzz, slakket da truss roden etter en stund til jeg ble fornøyd. Nå er det nesten ingen strengebuzz.

Legger ved ett bilde av halsen sett ovenfra. Skal være mulig å se en liten bue her. De fleste gitaren er vel satt opp med en liten "underbow"?

IMG_0345.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser jo greit ut, vanskelig å bedømme "buen" på halsen når det ikke er bilde av hele, men er ikke noe "galt" som jeg kan se. er du førnøyd med strengehøyden og ikke har for mye "strengebuzz", så kan du nok være fornøyd :)

btw så har jeg alltid justert gitarene mine selv, og samtlige har blitt bedre å spille på. med mindre man er veldig uforsiktig så skal det mye til å ødelegge noe. jeg har skrudd mye på den ene gitaren min før jeg hadde peiling på noe som helst, og den lever i beste velgående. bare ikke skru runde på runde på trussrodskruen så går det nok bra skal du se :)

Ja det er nok ikke dumt å kunne utføre slike justeringer selv. En vet jo best selv hvordan man vil ha satt opp gitarene sine:) Skrudde veldig forsiktig når jeg justerte min Gibson Les Paul. Litt fram å tilbake i begynnelsen for å finne balansen, men mener jeg har funnet det riktige punktet nå! Har en Fender Stratocaster også, denne er justert i butikk. Denne er satt opp med stram truss rod, har en del strengebuzz på denne gitaren kontra den jeg nå har justert selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres jo ut som om du har fått det til :) så og si alle gitarer er satt opp med "hengekøye"-hals, og hvis du har fått justert den slik at den har blitt bedre, så har du nok klart det :) er litt skremselspropaganda ute å går når det kommer til justering av gitar, men det er ingen heksekunst :)

Endret av jøtul
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dette fornuftig ut? Avbildet 8 bånd.

Hvis du synes dette er ok, er det ok. 1mm er relativt mye, men det kan godt tenkes at du opplever mer buzz hvis du justerer halsen flatere, da må du i så fall heve broen for å kompensere for dette (og dermed få noe høyere strengehøyde all-over)

Å justere gitarer dreier seg om et kompromiss mellom flere ulike faktorer og ikke minst smak og behag. Fordelen med å gjøre det selv, er jo opplagt at man best selv justerer en gitar til egne preferanser, da det ikke er så mye som er direkte galt eller riktig, men altså mer smak og behag. Noen liker en ekstremt lav strengehøyde og absolutt ingen bue i halsen (noe som krever mye av en gitar angående presisjon) mens andre liker en veldig høy strengehøyde og kan dermed leve med å spille på omtrent alle gitarer, strenge de om uten å justere en tøddel osv, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finjusterte litt idag, ikke lett å si hvor stort mellomrommet er i 8 bånd nå, men jeg vil tippe ca 0.5 mm. Forekommer minimalt med strengeklirr, samtidig som strengene sitter nærmere båndene enn det de gjorde da jeg hadde 1mm klaring. Gitaren ble faktisk veldig mye lettere å spille på. Justerte ikke mye, bare en ørliten stramming så fant jeg endelig buen jeg ønsket på halsen :) Tok en kjapp intonering etterpå(så godt det lar seg gjøre med en vanlig korg gitarstemmer) så nå skulle det meste være i orden!

Endret av antos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.