Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Talkbox noen?


Anbefalte innlegg

Det er vel bare en slange man har i munnen så det burde ikke være noe problem å bytte den ut eller rense den hvis du kjøper brukt.

Ja, jeg tror man bare skal koble slangel til speakeren, eller noe i den duren...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror man bare skal koble slangel til speakeren, eller noe i den duren...?

Du tror mye du ...

Så du en gang på videoen du posta?

Til trådstarter: Anbefaler som regel å kjøpe brukt og gjøre som Loztboy sier. De er ikke billige hvis du kjøper de nye.

Men vet ikke om de er så lette å finne på bruktmarkedet. Hvis det er vanskelig så kan man jo altids se litt rundt på nettsider fra andre land, men det spørs da om du synes effekten er verdt å bestille fra utlandet da ;)

Når vi er inne på det hadde det ikke vært gæli å ha en selv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Talkbox er skrekkelig gøy å bruke etter min mening. Det spørs om det ikke er greiest å kjøpe en ny en, Rocktron Banshee pleier å koste rundt 1500 kroner mener jeg (ihvertfall det jeg ga for min ifjor, og kjøper man brukt må man likevel kjøpe ny slange). Alternativet blir jo ghetto talkbox, men jeg kan ihvertfall anbefale Rocktron sin. Storfornøyd :)

Endret av Dellers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kjører vel rett og slett gitarsignalet inn i boksen, som har en liten høyttaler inni. Så plugger man en slange inn i et hull i boksen, slik at lyden kommer ut gjennom denne. Deretter plasserer man slangen i munnen, og dermed blir lyden forandra en god del (d'uh), og ettersom den kommer ut igjen av munnen kan man bruke munnen og leppene til å lage lyder eller ord. Håper det var forståelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lag en talkbox nei.. For å få en duganes lyd av den blir den stor som en kasse/tønne.. Og det er ikke altid praktisk på scena. Høres kanskje så simpelt ut som "Ta en slange forran forsterkeren og inn i munnen" Men det er det slettes ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det finnes to hovedversjoner. Den ene er en horndriver som kobles til høyttalerutgangen på forsterkeren, og som så sender lyden i en slange inn i munnen.

Den andre er en liten "preamp" som man kobler mellom gitaren og forsterkeren, og som kutter ut hele forsterkeren når man bruker den. Lyden sendes på samme måte.

Når det gjelder slangen, så skjønner jeg ikke helt problemet. En liten dypp i klorin og så i vann, eller litt sprit dreper alle basillene uten problemer. Alternativt kan man gaffe fast sin egen lille "slangebit" ytterst på slangen av talkboksen. Jeg har kjøpt en brukt en uten å bekymre med over dette. Man får mange flere basiller på seg vet å ta på en mynt, et dørhåndtak eller en pengeseddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker lage selv og har kommentert den videoen tidligere på forumet her.

Glem den svære kassa hans. Det er nok å tette igjen fronten på høyttalerelementet med noen lag gaffateip.

Bore et hull direkte i høytalerkassa og putt slangen inn der.

Biltema har bra utvalg i plastslanger i ulike dimensjoner. Roter man seg bort i båtavdelingen demmers finner man også passende kuplinger for den som vil lage dette litt pro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.