Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lurt med mikrofon i akustisk spansk gitar ?


salt

Anbefalte innlegg

Mange valg ved kjøp av spansk gitar til ungdom.....må vist også bestemme om det skal være med eller uten integrerte mikrofoner.

I praksis står valget mellom Alhambra 3c uten mikrofon og Alhamra 3c eletric med mikrofoner.

Foringes lydkvaliteten i en akustisk spansk gitar ved å ha elktronikk i den ?

Finnes det i det heletatt noen ulempe (bortsett fra prisen) ved å kjøpe med mikrofoner ?

Blir gitarens levetid kortete fordi elktronikken blir umoderne eller går i stykker ?

Der er vel greit med mikroner i gitaren hvis brukt med Macs "garagebandprogram" ?

Kan det være greit å ha eltrisk akustisk ved vanlige optredener alene på småscener (f.eks. skoleavslutning, i kirke, eller UKM) enten som klassisk gitar eller til sangkomping ?

Kan det være aktuelt med akustisk eltrisk gitar i ungdomsband eller blir det uansett kun den rene elgitaren som er aktuell ?

Kort sagt.....skal jeg bla opp et par tusenlapper ekstra for å få integrerte gitarmikrofoner eller er det bare en ulempe ?

Ungdommen på ca 16 lærer å spille klassisk, men den må også kunne brukes til visesang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig mange spørsmål som sannsynligvis vil gi deg et svar=)

Det å ha elektronikk i gitaren tror jeg nok ikke vil påvirke lyden så mye at det er "naturlig merkbart". Med mindre man er en person som virkelig brenner for lyd og hører alle detaljer.

Den eneste ulempen jeg kan finne ved kjøp av gitar med mikrofoner er at det kan være unødvendig dersom man er ganske sikker på at man ikke kommer til å koble den til et lydanlegg.

Levetiden på gitaren blir ikke kortere. Umoderne elektronikk er ikke det største hinderet, det er ikke sånn at de fleste bytter systemet på gitaren sin hele tiden og "oppgraderer" etter et par år. Det er sjeldent jeg har opplevd at elektronikken i gitaren min har blitt ødelagt. Men jeg vet ikke hvordan det er for andre?

Når det gjelder innspilling, så er det ikke alltid det er nødvendig med mikrofoner i gitaren, da kan man jo bruke en vanlig mikrofon til å ta opp med. Men det er jo et alternativ dersom du har en mikrofon i gitaren fra før av.

Når man skal opptre på småscener, så vil man ofte risikere å måtte sitte og spille gitar med en mikrofon rettet mot gitaren. Dersom man har mikrofon i gitaren allerede, så vil man kunne være mer fri og livlig. Da slipper man å tenke på at man må sitte helt i ro for å passe på at lyden rettes mot mikrofonen.

Når det gjelder hva som er aktuelt i et ungdomsband, så spørs det veldig mye på hva slags musikk dette bandet spiller. Vet ikke helt om det er vanlig med en akustisk gitar i et metalband?

Håper mine svar hjalp deg litt=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar !

Det er vel egentlig med garagebandet fra mac jeg tror det blir mest aktuelt. Desverre har ikke gitarer midiutgang...men man kan jo ta opp på et lydspor.

Etter å ha kikket på ymse gitarvideoer på youtube med håpløs lydkvalitet er vel koklusjonen at hvis man skulle lage amatørgitarvideo er det vel lurt å ha inegrert mikrofon som man kan koble rett til videokamera (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ralph har dekket det viktigste, men jeg plusser på med litt.

Det blir enklere å gjøre opptak med integrert elektronikk. Man blir ikke like avhengig av omgivelsene, som et stille rom med brukbar akustikk for å få tatt bra opptak.

Nå skal det likevel sies at for oss amatører, så er en enkel løsning for å få "fet" gitarlyd, så er det å kombinere den interne mikrofonen med en utenfor, og så kjøre det inn på to kanaler og panorere etter ønske, men det er en annen og lang historie :)

På en scene blir man mye friere, bruker man en ekstern mikrofon, må man sitte "musestille" og spille.

Jeg vil tro at man i et band vil bruke en elgitar i de aller fleste sammenhenger.

Elektronikken i denne gitaren kommer fra meget anerkjente Fishman, men vil som all annen elektronikk bli umoderne før resten av gitaren, som jo er ganske så tidløs. Nå skal det sies at det for ikke lenge siden var et "kvantesprang" i denne teknologien, slik at man kan anta at det tar en tid før det kommer noe som er mye bedre. Forbedringen vil nok også i første rekke være "bedre lyd for mindre penger" enn at lydkvaliteten øker voldsomt.

Gitarmakere foretrekker ofte å montere mikrofoner som krever veldig lite modifisering av gitaren, slik at mikrofonen kan fjernes og skiftes ut,men det er gjerne et større poeng på langt dyrere gitarer enn denne forholdsvis rimelige modellen.

Jeg finner ikke noe info om denne elektronikken i farten, men hvis det er innebygget tuner i den, er det faktisk utrolig praktisk, og vel verdt å betale noen kroner for uavhengig om man trenger mikrofon eller ikke.

Summa summarum- ikke mulig å gi noen fasit, man må vurdere selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.