Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Finnes det en compressor/limiter guide?


Anbefalte innlegg

Er det noen som kan gi en enkel forklaring på hvordan innstille og hvor bruke?

Jeg har til nå, bare erfaring med compressor til gitar. Den er grei, attack og sustain.

Jeg har en liten digital opptaker med innebygde effekter.

Den har en 3 bånds compressor med 4 innstillinger: for lav, mid og høye frekvenser.

Innstillinger

Threshold -24-0db - den er grei, alltså terskelen for øvre volum begrensning. Hvor 0 er alltså ingen effekt?

Ratio 1:1.00-1:16.0, 1:INF- er det styrken på effekten? noe ala attack på gitar compressoren?

Attack 0-100ms - dette er alltså hvor raskt effekten skal aktiveres, når volumet når der terskelen (threshold) er satt. Skal det vere noe forsinkelse på effekten da?

Release 50-5000ms - det samme her, når bruker man forsinkelse på "effekt av"?

Disse 4 innstillingene gjenntar seg alltså på Lo, Mid og High- frekvenser.

Er utgangspunktet at man stiller alle tre likt?

En limiter er grei. Threshold, Attack og Realise, men også her fungerer Attack og Realise som tidsforsinkere. Jeg forstår ikke meningen med denne forsinkelsen.

Jeg tror at en limiter er det man bruker under (vokal) innspilling. Men burde ikke denne da stått før innput. Slik at den også hindrer overstyring (peak) allerede på inngangen.

Og har dere noen tips om hvordan jeg best mulig kan bruke disse effektene i mitt enkle hjemme studio?

Mange spørsmål og litt rotere forklart kanskje dette her, men håper dere forstår greia.

På forhånd, Takk.

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener hkh postet en slik guide. Du får bla litt igjennom lignende tråder som denne, så finner du den nok. :)

Uansett så skal jeg forklare litt slik som jeg forstår ting (har lest på teorien en gang, men det har jeg glemt).

Threshold er volumterskelen (threshold betyr terskel) for hvor kompressoren begynner å virke. 0 betyr ikke nødvendigvis ingen effekt, men det kommer vel an på kompressoren.

Ratio bestemmer i hvor stor grad kompressoren skal kompressere. Uten å være helt sikker, så tror jeg det betyr at for hver enhet (dB?) som går over threshold, så demper kompressoren med dobbelt så mye. Så dersom threshold er på -12dB, og volumet til lydkilden går til -11-db - så blir effektiv lydstyrke etter kompressoren har gjort sitt på -13 dB. (Her kan det godt være jeg tar heftig feil, så ta det med en klype salt).

Jeg liker å ikke ta for hardt i med ratioen. 2/3:1 på vokal og gitar, kanskje noe kraftigere til rocketrommesett.

Attack bestemmer reaksjonstiden til kompressoren - altså hvor fort den skal tre inn. På 0ms er den aktiv med en gang volumet overstiger fastsatt threshold, og på 100ms venter den i hundre millisekund før den aktiveres.

Release bestemmer hvor lenge kompressoren skal være aktiv, selv etter at volumet har gått under threshold igjen. Den delen forsto du. :)

Når du har en tredelt kompressor, så har du fordelen at du kan kompressere kun der det faktisk er nødvendig. Dersom volumet kun trengs å jevnes ut i mellomtonen, så kan du sette thresholden på diskant og bass veldig høyt (og ratioen lav) - slik at du i praksis bypasser kompressering av diskant- og bassregisteret.

------

Personlig er jeg veldig tilbakeholden med å bruke kompressor og limiter i innspillingsprosessen - spesielt for vokal. Da justerer jeg heller gain på preampen til mikrofonen til den ikke peaker på det høyeste volumnivået.

Andre triks med kompressor? Jeg mikser veldig "triksløst", og bruker kompressor som et verktøyt til å jevne ut volumet på enkelte instrumeter (trommesett, etc). Men et kult triks jeg vet om, er å legge en tung kompressor (lav treshold, medium/høy ratio, kort attack og lang release) på cymbaler - da får du en veld tett og tung lyd.

Regner med og håper på at det er flere som kommer med tips og kommentarer, for nå er jeg litt på tynn is, teoretisk. Jeg får dette til selv i studio og live, men da bruker jeg bare ørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter "å komprimere", ikke "å kompressere" PerA :)

Men hvordan den fungerer er jo greit å vite, men du kan ikke kjøre på med samme triks på alt. Gitar kan være greit å ha litt kompressor på for å jevne ut gitarlyden, og for ikke å få en volumøkning på bassfrekvensene når du demper strengene. Mye kompressor på bass (ikke mye, men mer enn på gitar) er flott for å få en jevn basslyd også. Ellers så må du bare prøve deg fram, og finne ut hva som fungerer best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar folkens!

Du kan jo lete litt, postet en god guide i dette forumet for ikke så lenge siden...

Joda, jeg så den, men fikk ikke opp siden.

PerA

Skrevet I dag, 13:11

HKH SIN KOMPRESSORGUIDE SOM HAN LINKET TIL I TRÅDEN KALT "KOMPRESSORGUIDE", DEN ER SKIKKELIG FIN <3

Denne fikk jeg opp :)

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.