Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bugera 1990 "Blueprinting"


Anbefalte innlegg

Hei..

Etter hva jeg anser som en suksess med oppgraderingen av min egen Bugera 6262, så prøver vi denne gangen på å få oppgradert Bugera`s JCM900 klone : Bugera 1990.

Når jeg skriver vi, så er det fordi det er forumist askret sin amp som skal under lupen denne gangen. Jeg har ikke mottat ampen enda, men askret har oversendt bilder, så et visst inntrykk har jeg av denne ampen. Den er av en nyere konstruksjon enn min 6262, så det skal bli spennende å se om Bugera har lært fra sine tidligere feil. Jeg observerer fra bildene at de benytter andre typer kondensatorer og at til tross for at de stadig bruker hurtigkontak mellom power trafo og mainboard, så er disse av en annen type enn de bruket tidligere. Uansett, ut skal kontaktene :)

Denne modden blir ikke fullt så omfattende som den jeg gjorde på 6262, dvs vi bytter ikke alle filterkondensatorene på frontkort. I utgangspunktet så er det et stivere power vi vil ha, så elektrolytter i power, dioder og koblingskondensatorer for signalgang mellom rørtrinnene blir byttet i først omgang. Jeg vil prøve å lure askret til å koste på ampen en ny utg.trafo, men det får han selv vurdere. (en kostnad på ca. 600,-) Det ryktes på nettet at Bugera, igjen i et forsøk på å holde kostnader nede, benytter like utg.trafoer på alle amper. Jeg VET at det er samme trafo i min 6262, som det er i 333 og 333XL. Trolig er disse utg.trafoene veldig bredbåndet, dvs på kanten av en hi-fi trafo. Det er jo ikke helt det vi vil ha i en gitar amp, så her bør det være relativt mye å hente på lydbildet.

askret er litt misfornøy med dybden i lydbildet, samt synes den har litt ullen clean når volum økes.

Regner med at han kan fylle på med detaljert ang dette selv i denne tråden.

Jeg håper på å ha ampen i hende rett før neste helg, så da begynner moroa.

Jeg vil denne gangen ta meg litt bedre tid til å dokumentere litt mer rundt selve jobben, samt noen strategiske målinger før\etter modden. B.la noen scop bilder av egenstøy og rippel-nivå på glattekondensatorer under belastning. 6262-modden gikk litt vel fort i svingene, da jeg var overivrig på å få den ferdig til denne langhelgen.

Og denne gangen er det ikke meg selv som skal bedømme resultatet, så det bør bli en noe mer objektiv vurdering av sluttresultatet. :)

Stay tuned....

post-4617-127400413066_thumb.png

Endret av Neros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke allerede har sendt den fra deg så burde du kanskje spille inn et par lydklipp.

Noter settinger og gjennta etter at modifikasjonen er utført. Så kan man jo sammenligne. Hadde vært tøft.

Regner uansett med at jeg får teste den når du får den tillbake. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skal se om jeg får rigget den opp i kjellerstua...

Spørs om jeg får lov å spille så høyt som jeg må da.

Skal kanskje ta det i morgen tidlig når korpset går forbi!

Edit: Har nå prøvd å spille inn litt, det tok 3 minutter før ropene kom fra oven om hodeverk og slutt å spill så høyt!! Blir vanskelig dette..

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skal se om jeg får rigget den opp i kjellerstua...

Spørs om jeg får lov å spille så høyt som jeg må da.

Skal kanskje ta det i morgen tidlig når korpset går forbi!

Edit: Har nå prøvd å spille inn litt, det tok 3 minutter før ropene kom fra oven om hodeverk og slutt å spill så høyt!! Blir vanskelig dette..

Jeg skal prøve å få tatt noen opptak. Jeg handlet inn en Zomm H4n + noen Behringer mic`er under 6262 modde`n, men grunnet helt

grønnskolling ved bruk av slkt utstyr ble ikke opptakene noe særlig å skryte av. Har lært meg basic tingene ang opptak nå, så det bør være mulig

å få til noe...

Jeg har stadig pre.mod opptak fra 6262`n.. Hvor er anbefalt plass å laste slikt opp på webben...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okidoki..

Da er 1990`n til askret ankommet. Sprettet den opp for å ta en varetelling på hva som skal byttes. Langt færre kondensatorer i denne tassen.

15 Elektrolytter og 8 filter/koblingskondiser. I forhold til 6262, er dette ikke store jobben, ei heller store kostnader. Så her kan vi tillate oss å plukke deler fra litt høyere hylle enn hva som ble gjort på 6262`n. Jeg vil også her bytte likeretterdioder, ikke at jeg har den heeeelt store troen på at de gir noe stort utslag, men skit heller, de koster noe få kroner pr.stk. Jeg kommer til å øke verdien på samtlige elektrolytter i power, dette burde gi et langt stivere power og forhåpentlig en strammere bass. En liten utfordring vil det bli, da 3 av lyttene ikke vil få plass på mainboard lengre. De må da chassismonteres. Slikt kan være en kilde til støy, men ettersom det gikk fint på 6262 som er en langt mer high-gain amp enn denne så går det nok fint i denne også. Kommer til å legge et ekstra filter over driftspenninger, så det meste av innstrålt støy burde bli lagt til jord.

Første inntrykket av ampen er positivt. Den er langt bedre satt sammen enn 6260/6262. Med dette mener jeg, bedre kondensatorer i power, og selv om de bruker klips på alle tilkoblingskabler, så er disse av skikkelig kvalitet. Samtlige av disse har låseklakker, så her er det ikke noen tegn til kinesernes elektronikkverktøy #1 : hot glue :D

Kommer alikevell til å lodde det meste fast i mainboard, men tygger litt på om jeg skal være så grei med askret at jeg setter på hurtigkontakter på utg.trafo. Da kan han bytte trafoer i en håndvending.. (snakker nå om mil-spec kontakter som tåler opp til 100A, og snørr`å`førti antall G-krefter av vibrasjon) Jeg kommer selv til å gjøre dette på 6262`n så jeg får mulighet til å switch mellom 50w og 100w relativt enkelt..

Utg.rør sokler er chassimonterte, men pre-amp rør er printmontert.

En lite skår i gleden er at her er det brukt langt mer halvledere i signalveien. Det sitter op-amper på frontkort og det brukes LED og dioder for vreng. Dette er det flere som bruker, så det skal ikke dømmes nor og syd, men jeg hadde håpet på passive komponenter hele veien.

Stort sett ser ampen pen og pyntelig satt sammen, ikke noe som direkte skriker ut at dette er en kina-klone til 4000,- Gleder meg til å teste den ut i løpet av helgen, så blir det å plukke den ned i deler til uka..

Håper den forb... streiken vil gi seg, da jeg mistenker at trafoene vi bestilte fra statene, sitter fast på en terminal...

post-4617-127444540148_thumb.jpg

post-4617-127444540689_thumb.jpg

post-4617-127444541354_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det skal det.........

he-he, skjønner hva du mener, men tror du skal lytte litt til denne ampen før du sier det for bastant :D

For å være dønn ærlig så var jeg ganske så overrasket over lydbildet fra denne. Tror jeg bare må få tak i noen EL34

rør brennkvikt. Tror det vil bli instant British Steel lyd.. Utrolig merkelig at denne blir levert med 6l6 rør :blink:

Fy flate, dette er jaggu MYE amp for 4000,- (nypris) nesten så jeg håper askret ikke blir fornøyd med denne, jeg kjøper den

tvert fra ham :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig merkelig at denne blir levert med 6l6 rør :blink:

nupp, de ble jo levert med det den gangen. Var vanskelig å få tak i EL34 så Marshall leverte ampene med 6L6 på den tiden. Merkelig ting å kopiere kanskje siden alt jeg har lest antyder at utgangstrafoene Marshall brukte var de samme som tidlgere og fortsatt beregnet på EL34 og ampene visstnok låter bedre med EL34.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er kanskje så bra at det ikke er nødvendig å modde den??

Har aldri hørt en JCM900, og jeg sammenlignet Bugeraen med Mesa/Boogie Mark iii som jeg har hjemme, og der nådde den absolutt ikke opp!

Men Bugeraen låter kanskje akkurat som den skal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ryktes på nettet at Bugera, igjen i et forsøk på å holde kostnader nede, benytter like utg.trafoer på alle amper. Jeg VET at det er samme trafo i min 6262, som det er i 333 og 333XL. Trolig er disse utg.trafoene veldig bredbåndet, dvs på kanten av en hi-fi trafo. Det er jo ikke helt det vi vil ha i en gitar amp, så her bør det være relativt mye å hente på lydbildet.

det hadde vært interessant hvis du kunne måle båndbredden på den originale utgangstrafoen.

amper som er designet av ingeniører har gjerne størst mulig båndbredde (tenk Ampeg, Hiwatt, Sound City og "Radiospares" JTM45), mens de som er designet av blåruss og "bean counters" går andre veien (som Fender og det meste fra Marshall). Behringer har vel en blanding av ingeniører og hard-core blåruss, så det er ikke lett å si hvordan de ender opp ;)

bruker 1990 både LED og vanlige dioder til signalklipping, eller er diodene der for beskyttelse? skulle gjerne sett flere detaljbilder av printkortene! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det hadde vært interessant hvis du kunne måle båndbredden på den originale utgangstrafoen.

amper som er designet av ingeniører har gjerne størst mulig båndbredde (tenk Ampeg, Hiwatt, Sound City og "Radiospares" JTM45), mens de som er designet av blåruss og "bean counters" går andre veien (som Fender og det meste fra Marshall). Behringer har vel en blanding av ingeniører og hard-core blåruss, så det er ikke lett å si hvordan de ender opp ;)

bruker 1990 både LED og vanlige dioder til signalklipping, eller er diodene der for beskyttelse? skulle gjerne sett flere detaljbilder av printkortene! :)

Får jeg tid, så skal jeg måle b.bredden på original trafo, samt erstattning. Skal vippe opp noen nærbilder av inngangsgtrinnet, men grunnet de sortlakkerte printkortene er det ikke helt enkelt å trace signalgangen.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er kanskje så bra at det ikke er nødvendig å modde den??

Har aldri hørt en JCM900, og jeg sammenlignet Bugeraen med Mesa/Boogie Mark iii som jeg har hjemme, og der nådde den absolutt ikke opp!

Men Bugeraen låter kanskje akkurat som den skal?

Etter hva jeg leser av reviews så ligger den veldig nær 900 i lydbilde, jeg liker absolutt hva jeg hører. Men enig med deg, den er noe puslete når 7-strenger`n dundrer løs. Litt slapp og udefinert i bassen. Lydmessig så blir det vel noe feil å sammenligen Mesa`n og Bugera`n (eve Marshall).. Modde den gjør vi uansett :) Vi skal da få bedre amp ut av denne enn originalen... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så spennede har skjedd med denne enda.. Men sitter med hentelapp til trafoene i handa, så jeg starter i motsatt rekkefølge på denne ampen kontra 6262`n. Dvs jeg starter med å skifte trafo, bytter så rør, og til slutt oppgraderer power. Denne får beholde alle sine utg.rør da den har switching mellom pentode\triodedrift, og kan halvere effekten på denne måten. Jeg er ikke veldig happy med lyden på 1990 i 60w drift, synes den er litt ullen i lydbilde. Håper dette kan bedres etter oppgraderinger.. :unsure:

Noen som kan si noe om JCM 900 (4100) på halvert effekt, er denne også litt ullen i lyden..?

Endret av Neros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.