Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bugera 1990 "Blueprinting"


Anbefalte innlegg

O, har fått montert ny trafo, og det var ikke en umiddelbar suksess.

Her er det noe underlig med utg.trinnet til Bugera, det kan umulig være identisk med en Marshall 4100. Trafo jeg bestilte skal være en "drop in" kopi av originalen, men her skjedde det underlige ting. Jeg får en enorm forsterkning av utg.signalet, dvs det er er kul umulig å kjøre ampen i pentodedrift (120w) uten attunator. Volum føles som off\max ved bare en berøring av mastervolum. Selv med attunator så er den hylsprek på volum, lyden i seg selv er helt rå, det er bare så ufattelig mye av den :rolleyes: Jeg tro jeg må demontere utg.trinnet å se litt nærmer på hvor Bugera avviker fra Marshall. For øyeblikket kjører jeg den i triode modeus, med attunatoren på maks demping. Som før bytte av trafo så føles triodemode ikke fullt så klar som pentodedrift. Men det er helt klart en forbedring av lydbildet generelt.

Jeg har en liten mistanke om at Bugera trafoen har en annen impedans på primærsiden, enn Marshall. Rent Ohms verdi så måler begge trafoer identisk.. Skal ta de med på jobben for å få måle induktans i begge, kan ikke skjønne annet enn at de må avvike her.

Ganske komisk, modder 2 Bugera amper, en mister volum og den andre får for mye.. Kanskje man skulle begynne å strikke i steden for :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

virker spennende det her :ninja:

hva er målt anodespenning med original utgangstrafo vs ny utgangstrafo?

hva er målt/beregnet utgangseffekt med de ulike trafoene inn i 8 ohms last på hhv. 4, 8, og 16-ohms-tapningene?

har du funnet viklingsforholdet på de to trafoene? prøv å bruke sekundæren på en liten glødertrafo og tenk og mål to ganger før du stikker hendene nedi når du gjør dette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

virker spennende det her :ninja:

hva er målt anodespenning med original utgangstrafo vs ny utgangstrafo?

hva er målt/beregnet utgangseffekt med de ulike trafoene inn i 8 ohms last på hhv. 4, 8, og 16-ohms-tapningene?

har du funnet viklingsforholdet på de to trafoene? prøv å bruke sekundæren på en liten glødertrafo og tenk og mål to ganger før du stikker hendene nedi når du gjør dette ;)

Har ikke hatt tid i helgen til å sjekke dette ut. Å finne data på Bugera trafo`n kan man bare skyte en hvit pil etter. Det nærmeste er å ta en induktansmåling av begge trafoer og se hvor mye de skiller. Som sagt Ohms verdi på primærsiden er identisk, så om man tar en vill gjetting på at viklingene har tilsvarende tykkelse, så er bør viklingsforholdet være i nærheten av hverandre på primærsiden, å måle sekundæren blir håpløst da verdiene er så lave. Jeg kjøpte 2 stk 100W trafoer, så jeg har en løs en som jeg skal sammenligne Bugera trafoen mot. Har en variac på jobben, så jeg skal prøve å sende "signal" gjennom trafoene og sjekke sekundærsiden på begge når de står med en resitiv last. Spent på utfallet av denne målingen.. Skal samtidig se om jeg får tid til å ta en B.bredde måling. Den blir litt

amatørmessig utført, men vil gi en pekepinn på om Bugera`n virkelig er hva ryktene skal ha det til: En Hi-Fi utg.trafo..

Jeg vet at denne trafoen er brukt med suksess i en Bugera 1960 (Bugera`s Plexiklone) og er anbefalt som erstattning/oppgradering av JCM 800/900 så mistanken faller på at det er noe spes. Bugera har gjort for å benytte trafo`n de bruker.. Tviler på at denne er spesialviklet for Bugera :D

Jeg har studert på skjema til JCM 900`s utg.trinn, men innrømmer at mine rørkunnskaper ikke er på nivå med halvlederteknologi :blush: . Og det begynner å bli nærmere 8 år siden jeg jobbet med service på slikt utstyr. Så her er det mye å lære/oppfriske, men det var også en av motivasjonsfaktorene for å tøyse rundt med disse ampene..

Håper på å litt mer vettug info i morgen kveld..

Har dog funnet tid til å bruke ampen, og rent lydmessig er dette helt gull.. Men du verden så sprek den er blitt :D

Endret av Neros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok..

Noen strategiske målinger utført i hui og hast..

Primærside Bugera trafo:

Målt induktans: 3,75H mellom ytterviklinger

Sekundær.

4 Ohm tap= 9,1mH

8 Ohm tap= 19,4mH

16 Ohm tap=41mH

10Vac inn gir ut i 8 Ohm resistiv last:

4 Ohm tap = 0,9 Vac

8 Ohm tap = 1,2 Vac

16 Ohms tap=1,6 Vac

Magnetic Com trafo Primær:

Målt induktans: 9,47H mellom ytterviklinger

Sekundær.

4 Ohm tap=31,7mH

8 Ohm tap=70,8mH

16Ohm tap=136mH

10Vac inn gir ut i 8 Ohm resitiv last:

4 Ohm tap= 0,9Vac

8 Ohm tap= 1,2Vac

16 Ohm tap= 1,6Vac

Som man ser av målinger skulle det ikke være forskjell på viklingsforholdet mellom trafoer.

Den eneste forskjellen er at induktansen på er ca 3 ganger høyere på Mag.Comp trafoen.

I mitt enkle hodet skulle det jeg opplever ikke være mulig. Tror jeg må sjekke opp om jeg har klart det kunststykket å mikse ihop kablene ut fra trafo. Men selv med alt snudd på hodet her, så virker det hele underlig.

Edit: ikke mer underlig enn at en liten fasefeil har sneket seg inn i utgangen.. Må slutte å gurgle Single malt når jeg jobber... :rolleyes::blink:B)

Endret av Neros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.