Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

gibson modeller


Cygnet

Anbefalte innlegg

Standard og Classic: Så og si like. Eneste forskjellen som jeg har hørt om er at Classic har mer agressive miccer (mer brukt til metall) mens Standard har ei mykere og rundere tone. Noen påstår også at det er kvalitetsforskjell i treverket, men hvor langt det er et faktum er jeg ikke helt sikker på...

Men custumen derimot skiller seg endel ut. Vet ikke åssen det er med miccene der, men treverket har en atskillig høyere kvalitet (i følge en gitarbygger jeg kjenner til), og de er mer like den orginale gibson gitaren enn de to øvrige typene. Etter det jeg har hørt så har kvaliteten på Standard og Classic falt de senere årene (men prisen har selvsagt ikke falt!), mens custumen holder mer av den gode gamle standarden og kvaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja jeg vet ikke...

Standard er jo den som går for å være industristandarden, og har gjort det siden Gibson startet å lage gitarer, så i utgangspunktet er det vel den som er mest lik.MEN, det har jo skjedd ting på gitarfronten også, så man benytter seg av andre mikker,forskjellige produksjonmetoder osv.

Gibson produserer så vidt jeg vet to forskjellige modeller som de kaller Custom,bortsett fra at du selvsagt kan få en Gibson fra customshoppen helt og holdent etter dine egne spesifikasjoner, og som også da kalles custom, uansett, en av disse to Custom'ene er såkalt "Historic, hvilket vil si at den er produsert likt og bruker samme mikker som fra 1957,mener jeg det var, og det er sikkert det du tenker på når du sier at det er den gitaren som er mest lik den originale gibson, for det er faktisk bare den av de to customene som selges i norge.

Forskjellen fra Classic til Standard er at Standard har binding på halsen,den har en bedrefinere flammelønnstopp,og andre mikrofoner. De påstår også at de har hentet erfaringer fra Customshopen til å bygge standarden i det siste, men hva som menes med det, aner jeg ikke.

Praktiske forskjeller?

Fra Classic til Standard tror jeg ikke det er stort, bortsett fra med tanke på lyden som følge av andre mikker. Custom har ibenholt i gripebrettet som gir lyden et mer perkussivt attack, og den føles gjerne litt hardere og mer kontant, Synes jeg,og er vel kanskje i mange tilfeller enda et hakk bedre å spille på. Men så koster jo fjøla 12-14 lakser mer enn en Standard.

Jeg kjøpte min Standard ny for 18500,- , hvilket jeg mente var en god deal, og jeg har ikke angret et øyeblikk. Klart det er mye penger, og det finnes sikkert gitarer som koster halvparten og som er like gode eller bedre, men det er ingen Gibson, og for meg har det,av en eller annen grunn, mye å si. Gibson Les Paul Standard er noe jeg har villet ha i årevis, og for meg er det viktig å ha noe som hjelper meg å på best mulig måte presentere mitt uttrykk, og det synes jeg Gibbyen gjør bedre enn noen annen gitar jeg har prøvd.

Alt dette er smak&behag, det nytter ikke å diskutere hva som er bedre enn noe annet, man må bare prøve helt til man finner noe man føler man liker, og så gå for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.