Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gode gitarister


mark

Anbefalte innlegg

Interessert i tanker om hva som kjennetegner gode gitarister. Med gode gitarister, så mener studiogitaristene som får mye oppdrag, som blir leid inn til større oppdrag som tv o.l. Hva er det som skiller disse fra alle oss andre? Noen tanker om dette? Antar at det ikke bare handler om teknikken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En veldig god egenskap for sessionmusikere er at de kan "ta" musikken veldig fort og spille rett av noter uten forarbeid, og å kunne mange forskjellige stilarter innen musikk. Å kunne masse musikkteori generelt er heller ingen ulempe, samt å skru seg til bra lyd/bra volum uten ego-nykker.

Det har jeg i alle fall lest en gang :) I f.eks. musikkfabrikken Nashville forventes at folk i industrien kan håndarbeidet sitt skikkelig. Noen musikere har 5-6 sessions pr. dag eller mer, og de blir som oftest hyret pga. at de kan komme og gjøre jobben feilfritt på kortest mulig tid, ikke fordi de har sjel og særpreg og whatnot (ikke det at de IKKE har sjel og særpreg, men det er ikke hovedgrunnen til at de får jobber).

Endret av el_roffo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir Sundstøl er en mye brukt session gitarist i Norge. Han spiller på nesten alt med strenger bedre enn de fleste, og han kjenner sikkert de aller fleste i bransjen, noe som nok hjelper betraktelig. Så, jeg tror svaret er at man må være en god og litt universal musiker, samt at man må kjenne litt produsenter o.l. så de vet hvem de skal ringe neste gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tanker om dette? Antar at det ikke bare handler om teknikken

Handler veldig lite om teknikk men for all del de fleste av dem er jævlig flinke og dyktig allround gitarister. I et lite land som norge handler alt om hvem du kjenner og hvor omgjengelig man er. De færreste gidder å ha med seg egenrådige eller sære folk på jobb, og alle de jeg har truffet har vært nesten uforskammet hyggelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uforskammet hyggelige.

Jepp. Gutta jeg spiller med har holdt på siden tidlig 90-tall og har hatt utallige vikarer på lead-gitar. De de ringer neste gang er ikke de som absolutt er flinkest for å si det slik. (vikarer i coverband kan jo sees på som en type session-gitarist)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Gutta jeg spiller med har holdt på siden tidlig 90-tall og har hatt utallige vikarer på lead-gitar. De de ringer neste gang er ikke de som absolutt er flinkest for å si det slik. (vikarer i coverband kan jo sees på som en type session-gitarist)

Har møtt noen turnegutter etterhvert også og det er neste så man blir flau så hyggelige dem er. Jeg skjønner nå at jeg ikke overhode skjønte hva det dreide seg om når det gjald hvordan man får innpass og jobber osv. på den tiden jeg hadde ambisjoner om å bli gitarist. Man trenger ikke være Paul Gilbert superflink men man må være hyggelig og god på nettworking. Nå har jeg også innsett i ettertid at sessiongreia var en gedigen avsporing for meg. Burde heller hengt meg på et BM band eller no.

Den solo´n her til Pablo er favoritt session greia mi nå om dagen og et greit eksempel på nivået man bør være på:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være supergitarist i teknisk forstand er nok ikke alfa omega som det blir nevnt her. Bekjentskap, tilgjengelighet og personlighet er vel så viktig. Vet om flere musikere som er tekniske vidundere, men som som folk kvier seg for å ringe pga. at de er vanskelig å jobbe med på forskjellige måter. Det verste er at de ikke skjønner selv hvorfor de ikke er nedlesset i jobbtilbud...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.