Web Analytics
Jump to content

Gode gitarister


mark
 Share

Recommended Posts

Interessert i tanker om hva som kjennetegner gode gitarister. Med gode gitarister, så mener studiogitaristene som får mye oppdrag, som blir leid inn til større oppdrag som tv o.l. Hva er det som skiller disse fra alle oss andre? Noen tanker om dette? Antar at det ikke bare handler om teknikken

Link to comment
Share on other sites

En veldig god egenskap for sessionmusikere er at de kan "ta" musikken veldig fort og spille rett av noter uten forarbeid, og å kunne mange forskjellige stilarter innen musikk. Å kunne masse musikkteori generelt er heller ingen ulempe, samt å skru seg til bra lyd/bra volum uten ego-nykker.

Det har jeg i alle fall lest en gang :) I f.eks. musikkfabrikken Nashville forventes at folk i industrien kan håndarbeidet sitt skikkelig. Noen musikere har 5-6 sessions pr. dag eller mer, og de blir som oftest hyret pga. at de kan komme og gjøre jobben feilfritt på kortest mulig tid, ikke fordi de har sjel og særpreg og whatnot (ikke det at de IKKE har sjel og særpreg, men det er ikke hovedgrunnen til at de får jobber).

Edited by el_roffo
Link to comment
Share on other sites

Geir Sundstøl er en mye brukt session gitarist i Norge. Han spiller på nesten alt med strenger bedre enn de fleste, og han kjenner sikkert de aller fleste i bransjen, noe som nok hjelper betraktelig. Så, jeg tror svaret er at man må være en god og litt universal musiker, samt at man må kjenne litt produsenter o.l. så de vet hvem de skal ringe neste gang :)

Link to comment
Share on other sites

Noen tanker om dette? Antar at det ikke bare handler om teknikken

Handler veldig lite om teknikk men for all del de fleste av dem er jævlig flinke og dyktig allround gitarister. I et lite land som norge handler alt om hvem du kjenner og hvor omgjengelig man er. De færreste gidder å ha med seg egenrådige eller sære folk på jobb, og alle de jeg har truffet har vært nesten uforskammet hyggelige.

Link to comment
Share on other sites

uforskammet hyggelige.

Jepp. Gutta jeg spiller med har holdt på siden tidlig 90-tall og har hatt utallige vikarer på lead-gitar. De de ringer neste gang er ikke de som absolutt er flinkest for å si det slik. (vikarer i coverband kan jo sees på som en type session-gitarist)

Link to comment
Share on other sites

Jepp. Gutta jeg spiller med har holdt på siden tidlig 90-tall og har hatt utallige vikarer på lead-gitar. De de ringer neste gang er ikke de som absolutt er flinkest for å si det slik. (vikarer i coverband kan jo sees på som en type session-gitarist)

Har møtt noen turnegutter etterhvert også og det er neste så man blir flau så hyggelige dem er. Jeg skjønner nå at jeg ikke overhode skjønte hva det dreide seg om når det gjald hvordan man får innpass og jobber osv. på den tiden jeg hadde ambisjoner om å bli gitarist. Man trenger ikke være Paul Gilbert superflink men man må være hyggelig og god på nettworking. Nå har jeg også innsett i ettertid at sessiongreia var en gedigen avsporing for meg. Burde heller hengt meg på et BM band eller no.

Den solo´n her til Pablo er favoritt session greia mi nå om dagen og et greit eksempel på nivået man bør være på:

Link to comment
Share on other sites

Å være supergitarist i teknisk forstand er nok ikke alfa omega som det blir nevnt her. Bekjentskap, tilgjengelighet og personlighet er vel så viktig. Vet om flere musikere som er tekniske vidundere, men som som folk kvier seg for å ringe pga. at de er vanskelig å jobbe med på forskjellige måter. Det verste er at de ikke skjønner selv hvorfor de ikke er nedlesset i jobbtilbud...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Godt tenkt! Ofte fint å bli kvitt en del ting "rimelig" så lenge andre kan gi det et nytt liv  
    • Jeg studerer nå på lyd og musikkproduksjons-linjen i Oslo. Jeg har en del ting å si om linjen, men hovedsakelig er det det at: - Nivået på de andre elevene suger, som er veldig dumt når ALT man får er gruppeoppgaver. (altså ingen en til en undervisning.) Dette har jo selvsagt å gjøre med at det ikke er noen krav for å kunne gå der (Noe jeg syns de burde endret på). Du ender mest sansynelig opp med å gå klasse med mange kriminelle som stjeler utstyr og så stikker av når skolepengene skal betales en måned etter at du starter - anbefaler IKKE å gå der om du gikk musikklinjen, da lærer man ikke noe nytt (unntatt tekniske greier). Det er ille fordi man kan ende opp med å vite mer teori enn lærerne der. Igjen også, ikke verdens beste lærere. Når du først har en god lærer, så trår de til permisjon fordi dems egt. jobb ble viktigere og de ditcher på Noroff i et halvt år. - Det er DYRT! Å ta en bachelor der krever at du ender opp med 400k i lån. Dette er ikke i beregning med de 120k EXTRA  hvert år for å ha et sted å bo og penger til å leve. Jeg tenker nå bare å ta ett, men ender fortsatt opp med 120k i lån, pluss 120k i å ha bodd ett sted. - Lokalene er fine og lyd-utstyret du får leid er ganske nice, så det er nå det. Hvis du er flink til å bruke studiene selv og lærer deg selv mye på tiden, som ikke har undervisning, så kan man få noe ut av det. Men igjen- nå tror jeg egt. ikke Noroff er så veldig imponerende å ha på CV-en sin, grunnet det ugudelige ryktet skolen har. Jeg så mye reklame om at skolen garanterer jobb før ferdig skolegang, men ingen av disse kan gjelde lyd og musikkproduksjon. Det kan bare ikke være. - Man kan utnytte lokalene og ta betalt for å spille inn for enkelt personer. Noroff lærerne bryr seg ikke litt, for de oppfordrer deg faktisk til å ta med andre musikere til å spille inn musikk. Men dette innebærer at du klarer å få kontakter og folk som kan tenke seg dette. Jeg sliter med kontakter, nå som Oslo er en helt ny by for meg. Kjenner jo ingen her. Jeg satser på ordentlig studier neste år, på musikkhøgskolen eller UIO. Begynte bare så jeg hadde noe å gjøre på dette året, ettersom jeg var får sen å bestemme med på høyere studier etter fristen gikk ut.  Konklusjon- Noroff lyd og musikk- er bare sykt dyre lokaler man alltid har tilgang på, og lite til ingen læring- hvis du gikk musikklinjen.
    • Ok. Tusen takk før svare. Legger den ut for 800kr så får den forhåpentligvis et nytt hjem😁
    • Du bør nok ikke ha veldig høye forventninger. Ser det ligger et par ute på danske sider, samt noen nettauksjonssider har solgt. Prisene ligger på godt under 1000 danske.
    • Hei. Er ny her inne så det er mulig jeg legger dette ut i feil forum. Men det jeg lurer på er hva verdien på en gitar jeg har arvet er.  Merket er Santana å model nr er 1570 laget i Japan. Ingen synlige skader så pent brukt. Kan absolutt ingen ting om gitarer sjenerelt så ønsker å selge den til noen som kan ha bruk for denne istedenfor at den skal samle støv legger ved et bilde av den.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.