Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jaguar eller Mustang replacement necks (24"-skala)?


Anbefalte innlegg

Hei

Driver og lurer på å lage en headless reisegitar som skal kunne passe ned i carry-on bagasje på fly. Da må den være relativt kort.

Ser at Fender Jaguar og Mustang-gitarene hadde 24"-skala, noe som kan gi grunnlag for å få til noe slikt. Noen som vet om det finnes rimelige halser for disse evt. andre ferdige halser for 24" skala?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hode er ikke noe problem. Det kapper jeg lekende lett. Så lenge jeg slipper å korte inn truss rod, så...

175 dollar er fortsatt litt stivt, synes jeg... Men så er jeg skikkelig gjerrig når det gjelder deler til selvbygg. ;)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fender Bronco og Musicmaster er også 24":

http://cgi.ebay.com/Vintage-70s-Fender-Bronco-Guitar-Neck-/120559675061?cmd=ViewItem&pt=Guitar_Accessories&hash=item1c11eaa6b5#ht_720wt_1165

Musicmaster ble også laget i 22.5", men de er nok ikke fullt så greie å få tak i.

Takk! Det at Bronco og Musicmaster også ble laget slik visste jeg ikke. Dette er jo en fristende auksjon. Samtidig har jeg litt blandede følelser med å kappe hodet av en vintage neck som dette. Synes den kanskje bør få være i fred. På den annen side virker det jo som selgeren slakter hele gitaren, så...

22,5" høres jo ekstremt kort ut. Lurer på hva slags strenger man bør ha på noe slikt for å kunne stemme den med brukbart spenn i standard E.

Jeg tror nok ikke jeg skal gå for noe kortere enn 24".

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge disse Squier'ne har conversion neck. De er vel litt annerledes?

Edit: her har de en til 122dollar

Hva mener du avgjør om en hals er en "conversion neck" eller bare en vanlig hals med 24" scale da? Det har jo eventuelt bare noe å gjøre med hvor halsen er festet på kroppen i en bestemt gitar-modell. Eller er jeg bare litt trøtt?

Og hvorfor skulle de Squierne ha conversion necks? De modellene er da født med 24" scale. Jeg vet de har solgt noen squiere med "feil" scale, men jeg vil tror de tok seg bryet med å endre dybden på halslommen, eller "konverterte" fra 24 til 25,5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du avgjør om en hals er en "conversion neck" eller bare en vanlig hals med 24" scale da? Det har jo eventuelt bare noe å gjøre med hvor halsen er festet på kroppen i en bestemt gitar-modell. Eller er jeg bare litt trøtt?

Og hvorfor skulle de Squierne ha conversion necks? De modellene er da født med 24" scale. Jeg vet de har solgt noen squiere med "feil" scale, men jeg vil tror de tok seg bryet med å endre dybden på halslommen, eller "konverterte" fra 24 til 25,5

Hvis du setter en 25,5" hals på en Jaguar så blir det vanskelig å intonere gitaren. Men hvis du setter en 25,5" hals på en Jagmaster så gjør det ingenting, fordi Jagmasteren har conversion neck :) Du kan f.eks bytte halsene mellom en Jagmaster og en Stratocaster uten at det blir noen problemer. Please Explain CONVERSION NECKS?

Edit: en måte å se om det er en conversion neck eller ikke er å se antall bånd. Vanlige 24" scale halser har 22 bånd, mens conversion necks har 21 :)

Endret av NewMonkey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en conversion neck er vel tilnærmelsesvis den samme halsen, bare at man har kuttet ut det første båndet. Blir omtrent som å spille på en hals med konstant capo i første bånd. Om man skal stemme en slik kortere hals i standard E, så blir strengene noe slappere, med mindre man går opp på litt tykkere strenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du setter en 25,5" hals på en Jaguar så blir det vanskelig å intonere gitaren. Men hvis du setter en 25,5" hals på en Jagmaster så gjør det ingenting, fordi Jagmasteren har conversion neck :) Du kan f.eks bytte halsene mellom en Jagmaster og en Stratocaster uten at det blir noen problemer. Please Explain CONVERSION NECKS?

Edit: en måte å se om det er en conversion neck eller ikke er å se antall bånd. Vanlige 24" scale halser har 22 bånd, mens conversion necks har 21 :)

Jeg vet godt hva en 'conversion neck' er, men skal du bygge kroppen selv, er det ingen forskjell på en standard 24" og en 'conversion hals' Strengelengden er lik uansett den, den eneste forskjellen er at halslommen vil plasseres litt ulikt avhengig av hvilken hals man har. Den eneste forskjellen på de to halsene er i realiteten at båndenes plassering på gripebrettet vil være litt ulik, sett i forhold til hals-helens ende, men avstanden mellom båndene vil være den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en conversion neck er vel tilnærmelsesvis den samme halsen, bare at man har kuttet ut det første båndet. Blir omtrent som å spille på en hals med konstant capo i første bånd. Om man skal stemme en slik kortere hals i standard E, så blir strengene noe slappere, med mindre man går opp på litt tykkere strenger.

? En 24" hals har en strengelengde på nettopp 24" .. Det er ikke til å komme utenom det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du leve med 24 3/4, kan jo boltonnecks til SG brukes. De er mulig å skaffe.

Jeg tror faktisk det blir for langt... Det er liten plass i carry on-bagasje.

Foreløpig er dette 100% på skissestadiet, og om jeg bygger flere gitarer er ikke dette den første jeg gir meg i kast med. ;)

Men jeg har skisser til ihvertfall 2-3 gitarer inkl. denne reisegitaren.

Trenger jeg så mange gitarer? Langt i fra, men jeg finner glede i å bygge gitar, så da så.

Og jeg synes det er moro å designe for litt utfordrende funksjoner, som f.eks. reise på fly i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.