Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

På utkikk etter kabinett


Knutern

Anbefalte innlegg

Hei,

Trenger hjelp til å finne eit kabinett. Skal koplast opp til FA Axe-FX Ultra. Skal kun brukast til studio/gutteroms-øving, lavt-middels volum. Sjangeren er progressiv metal.

Kva forslag har dykk? Trenger forsåvidt ikkje meir en 2"12, eller?

Diverse eg fant på finn.no i full fart:

- Marshall VM425A

- Marshall JCM800 1960A

- Mesa/ Boogie Rectifier Cab 2x12" (Frister veldig)

- MARSHALL MG412A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Trenger hjelp til å finne eit kabinett. Skal koplast opp til FA Axe-FX Ultra. Skal kun brukast til studio/gutteroms-øving, lavt-middels volum. Sjangeren er progressiv metal.

Kva forslag har dykk? Trenger forsåvidt ikkje meir en 2"12, eller?

Diverse eg fant på finn.no i full fart:

- Marshall VM425A

- Marshall JCM800 1960A

- Mesa/ Boogie Rectifier Cab 2x12" (Frister veldig)

- MARSHALL MG412A

Hva slags amp bruker du..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe amp, men en multieffekt...

Skjønner ikke hvorfor du skal gjøre det her vanskeligere enn nødvendig? Gutten sier klart og tydelig at han skal bruke en Axe-FX, så hvis det er vanskelig for deg å forholde deg til, så kan jeg være behjelpelig med å omformulere spørsmålet:

"Hvilket kabinett passer best til progressiv metal? Det skal brukes sammen med flere ulike metal-amper, men ohm/watt spiller ingen rolle".

...og basert på det så ville jeg anbefalt Mesa-kabinettet, da det er det eneste som kommer med V30-elementer, og disse regnes gjerne som en standard i metal-land.

Endret av GummiTZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor du skal gjøre det her vanskeligere enn nødvendig? Gutten sier klart og tydelig at han skal bruke en Axe-FX, så hvis det er vanskelig for deg å forholde deg til, så kan jeg være behjelpelig med å omformulere spørsmålet:

"Hvilket kabinett passer best til progressiv metal? Det skal brukes sammen med flere ulike metal-amper, men ohm/watt spiller ingen rolle".

...og basert på det så ville jeg anbefalt Mesa-kabinettet, da det er det eneste som kommer med V30-elementer, og disse regnes gjerne som en standard i metal-land.

Min ringe erfaring med amper/kabinetter/multieffekter tilsier at ikke alt spiller optimalt sammen. Mulig Axe-FX beter seg helt anderledes enn de multieffektene jeg har prøvd, men det betviler jeg til jeg får prøvd en selv. Vil si det er litt vesentlig å spørre trådstarter om han har en røramp, transistor amp, eller en ren PA amp. Valg av kabinett/høyttaler ville JEG ha gjort etter type amp... Men igjen, mulig Axe-Fx er så rå, at den ikke bryr seg om hva den kobles til av amper :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men igjen, mulig Axe-Fx er så rå, at den ikke bryr seg om hva den kobles til av amper biggrin.gif

Det er helt riktig, den er så rå. Dersom han har en ren PA- / transeamp, så trenger han ikke foreta noen justeringer. Dersom han har et rør-sluttrinn, så slår han av "power amp sim". Easy peasy.

For fullt utbytte at Axe-FX trenger du vel et rimelig nøytralt kabinett som ikke farger lyden, så du får benyttet deg av kabinettsimulasjonene i Axe'n?

Det er én av mulighetene ja, men om man ønsker den tilnærmingen bør man ikke benytte et gitarkabinett, da ingen gitarkabinetter er i nærheten av flate nok i frekvensresponsen. Da må han heller benytte PA-høyttalere/monitorer sammen med cab-simmen. Om han går for et gitarkabinett, så begrenser det riktignok fleksibiliteten, men for mange er ikke det noe stort problem. Jeg bruker samme cab-sim på alle innstillingene mine i Axe-FX, og kunne derfor fint klart meg med "real-life"-versjonen av dette gitarkabinettet uten å ha mistet noe fleksibilitet for min egen del. Men det er selvsagt individuelt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mesa 20/20. Er på nippet av kjøp men er usikker på om dette er den beste måten for meg. Heller meir og meir mot eit godt sett monitorer. Blir så latterlig stor prisforskjell.

Kabinett-løsningen vil nok funke best i situasjoner hvor det ikke er ideelt å kjøre gitar igjennom PA. Det være seg bandøving med begrenset tilgang på god nok PA, eller på bittesmå scener / pubber hvor man stort sett bare kjører vokal i PA. Dersom du alltid er sikret at gitaren din kan formidles til publikum og resten av bandet via gode PA- og monitorering, ville jeg heller valgt et godt sett monitorer. Disse vil gi DEG mer optimale lytteforhold, da de blåser lyden rett i trynet ditt uten store anstrengelser, mens et gitarkabinett stort sett spiller deg rett i knærne...

Du trenger ikke så vanvittig store monitorer heller. Du kan jo selge 20/20-ampen din og kjøpe et aktivt og kompakt monitorsett (som er lettere å dra på enn et 2x12 cab). Til Axe-FX vil f.eks. FBT 8MA fungere som bare juling. Prismessig bør du klare å få to slike fra Thomann.de til prisen av et Mesa-kabinett + salg av 20/20-ampen.

Endret av GummiTZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til AxeFX og hjemmebruk? Aktive studiomonitorer, eller stereoanlegget ditt...

Hvis du skal ha kabinett, må du ha noe som forsterker lyden og sender den til kabinettet. AxeFX er som nevnt en multieffekt/preamp/kalldethvaduvil - den har ikke noen poweramp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, personligen skulle jag hellre valt 2 st 1x12:or än 1 st 2x12:a, då får du mer spridning av ljudet (beroende på hur du placerar de såklart). Gärna 2 st 1x12:or med olika element så att de låter litt olikt.. litt som många gör när de tar opp, lägger en kanal med ett ljud och en annan kanal med ett litt annat ljud, och sedan panoreras de höger/vänster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.