Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Esp-ens Gitarprosjekt


Anbefalte innlegg

Jeg har desverre ikke så mange bilder av selve byggingen.

så legger ut et bilde av gitaren når jeg har lagt delene oppå

627488.jpeg

Som dere sikkert ser, så har jeg ikke pusset ennå. har heller ikke lakket med klarlakk ennå.

Den stjernen er bare en kriseløsning, ikke veldig gjennomtenkt i forhold til design. så vær så snill å ikke gjør narr av den :P

Nakken er mest sansynlig plasser i feil vinkel. Noe som mest sansynlig fører til fretbuzz eller dårlig intonering.

Og Pickupene er plassert veldig nærme hverandre. tror dere det kan oppstår problemer?

Men alt i alt er jeg fornøyd pga. jeg har lært veldig mye under byggingen ^_^

Tips til andre som skal bygge gitar:

Les MYE om gitarygging før du begynner!

ikke sats på necktrough på ditt første byggeprosjekt!

Bruk verneutstyr!

Kos deg når du arbeider, ikke ta snarveier(slik som meg)

Tenk NØYE gjennom design før du begynner(slik som jeg ikke gjorde)

Oppdaterer sikkert her etter hvert :)

Endret av Esp-en
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser spennende ut, dette, selv om bildet er ganske dårlig. Men halsen ser jo ganske forseggjort ut. Hva slags hals er det?

Er ikke meg som har laget den, noe du sikkert ser...

Eneste infoen jeg har om halsen er "Les Paul hals for limt kontruksjon 22 bånd og crown innlegg, rask profil"

Sikkert noen her inne som klarer å se på den hva slags tre osv. det er(?)

Kjøpte det billigste jeg kom over når jeg skulle bygge. noe som har gått utover design og kvaliteten=/

Beklager dårlig bilde!

Måtte ta med mobilen pga. kameraet mitt er ødelagt.

Endret av Esp-en
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har litt arbeid igjen. Du mangler nut, ser det ut som?

At pickupene er nær hverandre er uproblematisk.

Min største bekymring er vel at jeg er usikker på hvor nøyaktig du har vært med å montere bridge i riktig avstand i forhold til halsen. En kjapp måling med linjal på bildet ditt rett på skjermen tyder på at bridge muligens er montert litt for langt fra halsen, men det kan ha med kameravinkel å gjøre.

For å beregne hvor man skal plassere bridge, så er dette et meget godt hjelpemiddel:

http://www.stewmac.com/FretCalculator

Er du usikker på hva din scale length er, så kan du måle avstanden fra nut til 12te bånd og gange med to. Vanligvis er en Gibson 24,75 tommer, men det varierer faktisk noe. Vær nøye når du måler. Det er essensielt å få dette riktig om intonasjonen skal bli bra.

Ellers er jo en neck through et godt valg for en stiv og stabil kontruksjon med god tone og sustain. Og om du har beholdt neck through-treet gjennomgående gjennom gitaren (noe man bør), så bør vinkelen bli riktig, den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har litt arbeid igjen. Du mangler nut, ser det ut som?

At pickupene er nær hverandre er uproblematisk.

Min største bekymring er vel at jeg er usikker på hvor nøyaktig du har vært med å montere bridge i riktig avstand i forhold til halsen. En kjapp måling med linjal på bildet ditt rett på skjermen tyder på at bridge muligens er montert litt for langt fra halsen, men det kan ha med kameravinkel å gjøre.

For å beregne hvor man skal plassere bridge, så er dette et meget godt hjelpemiddel:

http://www.stewmac.com/FretCalculator

Er du usikker på hva din scale length er, så kan du måle avstanden fra nut til 12te bånd og gange med to. Vanligvis er en Gibson 24,75 tommer, men det varierer faktisk noe. Vær nøye når du måler. Det er essensielt å få dette riktig om intonasjonen skal bli bra.

Ellers er jo en neck through et godt valg for en stiv og stabil kontruksjon med god tone og sustain. Og om du har beholdt neck through-treet gjennomgående gjennom gitaren (noe man bør), så bør vinkelen bli riktig, den.

Nøtta har jeg planer om å sette på når jeg skal sette strenger på.

Har ferdig nøtt i en slags plast, og den må vell tilpasses. så jeg tror kanskje det er lurest å tilpasse den når strengene er på(?)

Når jeg målte opp avstanden mellom bro og nøtt, så to jeg et tau, og strakk det fra nøtta til 12. bånd.

så trakk jeg den lengden fra 12. bånd, og merket på kroppen der enden traff.

Kan nok inrømme at det ikke er den beste måten å gjøre det på.

Skal bruke tommestokk eller noe slikt neste gang.

Forresten så er ikke delene festet ennå. jeg bare la delene oppå for å se sånn ca åssen det kommer til å se ut.

Takk for tilbakemelding! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Når jeg målte opp avstanden mellom bro og nøtt, så to jeg et tau, og strakk det fra nøtta til 12. bånd.

så trakk jeg den lengden fra 12. bånd, og merket på kroppen der enden traff.

Kan nok inrømme at det ikke er den beste måten å gjøre det på.

Skal bruke tommestokk eller noe slikt neste gang.

Du har jo ideen rett, men dessverre er det slik at broen skal noen få mm lenger unna 12. bånd ift. nut. Ikke spør meg om hvorfor, men det har noe å gjøre med at den aktive vibrasjonen på strengen starter bittelitt innenfor "festepunktene" i hver ende. Det er grunnen til at jeg anbefalte kalkulatoren fra stewmac.

Jeg bruker litt tykkere strenger enn normalt på de dypeste strengene, og da har jeg faktisk fått litt lite å intonere på på A og dyp E-streng, noe som tyder på at jeg nok burde montert broen enda litt lenger bak på den dype siden, sammenlignet med anbefalt fra stewmac. Men dette er av akademisk interesse, tror ikke det er spesielt hørbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo ideen rett, men dessverre er det slik at broen skal noen få mm lenger unna 12. bånd ift. nut. Ikke spør meg om hvorfor, men det har noe å gjøre med at den aktive vibrasjonen på strengen starter bittelitt innenfor "festepunktene" i hver ende. Det er grunnen til at jeg anbefalte kalkulatoren fra stewmac.

Jeg bruker litt tykkere strenger enn normalt på de dypeste strengene, og da har jeg faktisk fått litt lite å intonere på på A og dyp E-streng, noe som tyder på at jeg nok burde montert broen enda litt lenger bak på den dype siden, sammenlignet med anbefalt fra stewmac. Men dette er av akademisk interesse, tror ikke det er spesielt hørbart.

Vell....da har jeg i hvertfall lært noe nytt:)

Dette blir nok ikke den siste gitaren jeg bygger.

Skal nok være litt mer nøye på mål osv neste gang.

takker for tipsene!

Endret av Esp-en
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.