Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

2 volumknotter eller 1 volum + 1 tone


Anbefalte innlegg

Hei

Driver og bygger en gitar med en ganske kompakt kropp, men har støtt på et problem.

Planen var:

Pickuper og elektronikk som på en LP, men med forskjell at jeg skulle flytte switchen ned og bruke to koaksielle potmetre, en for de to volumkontrollene og en for tonekontrollene.

Nå viser det seg at det (litt for) kompakte designet mitt gir plass for kun en av de koaksiale potmeterne, hvis ikke kommer en av dem i konflikt med plekterhånda.

Det jeg nå sitter igjen med er plass til følgende: 1 stk koaksialt potmeter (altså 2 potmetre) og 1 stk 3-veis Gibson switch, samt jackpluggen.

Derfor følgende spørsmål:

1. Går det an å koble en standard 3-veis Gibson-switch slik at man får pickupvalgene som før, men med kun en felles volumkontroll og en tonekontroll?

2. Er det bedre å gå for to separate volumkontroller og ingen tonekontroll? Den måten å koble opp på er jo meget enkel.

Takk for oppmerksomheten. Håper på svar.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seymour Duncan har masse diagrammer på http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/

1. http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=2h_1v_1t_3w

2. flere kontroller gir flere muligheter, som er bra. for mange muligheter blir rot.

hvis du bruker "sporende" effekter (for eksempel oktav opp/ned) eller effekter som legger til overharmonisk innhold (alle typer vreng, men særlig fuzz) er det greit å ha tonekontroll. sporende effekter bruker et lavpassfilter for å sile ut fundamentaler, og tonekontrollen er et ekstra lavpassfilter i gitaren som hjelper til.

noen fuzzbokser kan gi en fin oktav-opp-effekt som blir ekstra tydelig ved å rulle av litt tone på gitaren og spille rundt 12. bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, folkens. :)

Da blir det nok 1 master volum og 1 master tone. Får se om jeg finner ut av hvordan jeg kobler det.

Så til spm 3 (siden dere har svart så bra på de to forrige):

Jeg mener å ha fått med meg at man bør bruke logaritmiske potmetre til volum og lineære til tonekontroller. Dessverre er mine koaksiale potmetre enten 2 stk logaritmiske eller 2 stk lineære.

Om man skal ha 1 master volumkontroll og 1 master tonekontroll og altså må ha samme type potmeter til begge, bør man da gå for logaritmiske potmetre eller lineære?

Dette er jo uansett ikke et stort problem, begge deler vil jo virke, men jeg kunne godt tenkt meg innspill her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seymour Duncan har masse diagrammer på http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/

1. http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=2h_1v_1t_3w

Et oppfølgingsspørsmål til ovenstående diagram. Jeg tittet på pickupene, og oppdaget "plutselig" at neck-pickupen er dreid 180 grader i forhold til bridge-pickupen, slik at kabelen kommer ut i motstående hjørne. Er det essensielt? Og i så fall hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pickup orientering er viktig fordi det vil avgjøre om pickupene er i fase med hverandre eller ikke. Ute av fase vil de låte tynt og uten bass når de kombineres, men dette kan du løse ved å bytte om på ledningene på den ene pickupen også noen ganger.

Tror jeg nok, uten at jeg har tenkt veldig mye på saken.. Skal fundere litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

neck-pickupen er dreid 180 grader i forhold til bridge-pickupen, slik at kabelen kommer ut i motstående hjørne

kanskje det er fordi mange/alle? SD-humbuckere har kabel ut av halvdelen med skruer for høydejustering.

SH-PG1_TB-PG1b.jpg

SH11_TB11.jpg

dermed vil hals-p.u. ha ledning i motsatt hjørne av bro-p.u.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.