Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Finne takt, etc til postgirobygget


Bdbeatfish

Anbefalte innlegg

Jeg er vel det man kan si en nybegynner. Har spilt gitar i en uke, men har 7 års erfaring med piano i ryggraden. Utrolig nok har jeg på denne uken klart og lært meg en hel del sanger, blant annet Oasis - Wonderwall. Jeg klarte dette ettersom jeg fant en video på nettet om hvordan man skulle spille den, enkelt og greit. Noter og lignende er ikke noe jeg sliter med. Det jeg synes er verre, er for eksempel å vite når man skal spille bare nedover og oppover. Derfor lurte jeg på om noen som hadde peiling kunne hjelpe meg litt. Har prøvd lenge med en del Postgirobygget melodier nå, men føler liksom ikke at det stemmer helt. Noen som er gode på Idyll - Postgirobygget, som kan hjelpe meg til å komme i gang hvertfall? Har hørt enormt mye på sangen selv, så har en viss peiling, men i mine ører klinger det ikke helt riktig, og jeg er perfeksjonist :).

Nedover eller oppover og hvor og hva? Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå prøver jeg å unngå postgirobygget så godt jeg kan, så jeg har ingen tips angående den låta, men utrykket du leter etter er "strumming" og "strumming pattern" - gjør et google søk og finn noen ok leksjoner (lesson) om emnet. Når alt kommer til alt er rytme ca 50% av det å spille akustisk.

Hvis du ikke har oppdaget denne siden ennå, så er det en av de beste på nettet, dessuten er den gratis : http://www.justinguitar.com/index.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen bare har det, de fleste må lære..

Støtter den. For min del gir det bare mening å slenge inn en ekstra strum her og der (spesielt rett før akkordbytte), selv om jeg bare har spilt gitar noen måneder (har dog spilt bass en god del lengre), mens kompiser av meg som har spilt gitar i noen år kan godt slite med å holde rytmen.

Et godt tips er å begynne å tappe med fingrene til sanger du hører, det du som regel tapper til da er rytmegitaristen / bassisten (jeg gjør hvertfall det).

Lytt og lær. Lær deg akkordene til sanger du vil lære, og lytt masse til de (gjerne på bussen, f.eks), og tapp med fingrene. Det er sånn jeg lærte basslinjer i starten, hvertfall.

Nå er det lite problem for meg å kjapt skjønne hvordan sanger skal spilles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si jeg er imponert. Første uken jeg spilte gitar slet jeg fortsatt med grepskiftene mellom D og A7 og fikk såre fingertupper etter bare en halvtime. "Strumming" (noen som har et godt, norsk ord?) ble gjort med stiv tommel.

Med god bakgrunn fra piano er jo ikke "finger independence" noe stort problem, og det er jo det de fleste sliter med i starten når de begynner på strengeinstrument :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel det man kan si en nybegynner. Har spilt gitar i en uke, men har 7 års erfaring med piano i ryggraden. Utrolig nok har jeg på denne uken klart og lært meg en hel del sanger, blant annet Oasis - Wonderwall. Jeg klarte dette ettersom jeg fant en video på nettet om hvordan man skulle spille den, enkelt og greit. Noter og lignende er ikke noe jeg sliter med. Det jeg synes er verre, er for eksempel å vite når man skal spille bare nedover og oppover. Derfor lurte jeg på om noen som hadde peiling kunne hjelpe meg litt. Har prøvd lenge med en del Postgirobygget melodier nå, men føler liksom ikke at det stemmer helt. Noen som er gode på Idyll - Postgirobygget, som kan hjelpe meg til å komme i gang hvertfall? Har hørt enormt mye på sangen selv, så har en viss peiling, men i mine ører klinger det ikke helt riktig, og jeg er perfeksjonist :).

Nedover eller oppover og hvor og hva? Takk for svar :)

hmm..

er nok lettere å vise en å skrive ned hele låta.. Hvor i landet befinner du deg??

Synes da egentlig dette er noe en hører.

Når du slår "oppe" er det selvfølgelig lavere toner en nedenfra.

Og du begynner ihvertfall "alltid" øverst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.