Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kabinett


Paul W

Anbefalte innlegg

Er i ferd med å slå til på en knall rørtopp, og innser at kabinettet jeg har (Marshall 8412) nok ikke er helt ideelt. Trenger litt forslag til noen okei kabinetter, jeg vet for lite om kabinetter til å kunne gjøre en god beslutning. Har blitt tipset om å gå for enten standard Marshall 1960 kabinett (som er mye brukt som backline rundt om på klubber osv, så om man spiller på lånt kjenner man igjen lyden) eller et Marshall med Vintage 30 elementer, som "de aller fleste" mener spiller en varmere tone. Toppen er 50W om det har noe å si for kabinettvalget. Spiller en type rock hvor det blandes clean og crunch, men liker å kunne dra på litt hardere over i metal også.

Takker for alle innspill!

EDIT: Er snakk om en Laney TT50 :-)

Endret av Paul W
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et 212 med v30 blir da sjelden feil til rock og hardere musikk.

Har et slikt Thomannkabinett med v30, og det låter veldig bra på JVMen min! Anbefales ;)

EDIT: Skriveleif og;

Enig med tomsti her

Endret av lille-hl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en Laney topp, TT50H heter den.

Har prøvespilt den på et standard 1960 vinklet kabinett og det låter fint syns jeg, enormt fin bluesy tone fra gitaren min, og hissig når jeg spiller gjennom humbuckeren i broen. Kanskje ikke den _mest_ ekstreme vrengen, men jeg syns det låt veldig definert, man hørte på en måte instrumentet gjennom lyden, og det syns jeg er fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som gunnar sier, v30 er rockeelementet. Jeg bruker det sammen med toppen min, og jeg spiller metal, og det låter ikke så fett med noe anna syns jeg. Tror nok at 1960 er et godt alternativ. Er jo tross alt ett av de mest populære kabinettene ;) fin bruktpris og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke så vanlig, derfor folk ikke snakker om det. :P

Mer vanlig til bassforsterkere, har jeg forstått.

Var en gang jeg spilte på et 1960 kabinett, så trodde jeg at det var 4x10 fordi det så en del mindre ut enn min 4x12 kabb :lol:

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke anbefale noe spesielt kabinett,annet enn at du kan se på flere alternativer 4x10,2x12 og 4x12.Spørs hvor "mye" lyd du vil ha.

Her er en grei guide om de forskjellige elementene og hva slags musikk de passer best til.Det blir vel ganske subjektivt,likevel kan det være greit å lese.Finnes jo masse andre elementer enn de som er nevnt her også...

Link

Dette var faktisk kjempeokei lesning, gav et godt inntrykk av lyden i de forskjellige elementene. Fint med den topp-5 lista fordelt på sjanger i slutten der også. Utifra dette tror jeg det kan være greit å prøvespille toppen med V30 og G12H elementer, så da er det vel bare å finne ut hvilke kabinetter som har de forskjellige :D

Er det forresten noen som har en formening om hvilken wattstyrke kabinettet bør ha i forhold til toppen? Eller har dette kun med ohm å gjøre, slik at 15 watts høyttalerelementer i riktig ohm kan funke sammen med en 50 eller 100 watts forsterker?

EDIT: totale høytalerwattstyrke bør vel overstige forsterkeren for å minimere risikoen for å bli spilt i stykker tenker jeg :blush:

Endret av Paul W
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: totale høytalerwattstyrke bør vel overstige forsterkeren for å minimere risikoen for å bli spilt i stykker tenker jeg :blush:

Noen går så langt som å si at høytalere bør tåle det dobbelte av watt styrken til forsterkeren, da forsterkere kan peak'e godt over oppgitt watt styrke. Men det spørs jo litt an på hvordan man bruker forsterkeren. Spiller du med alt på 11 er det nok et godt råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen går så langt som å si at høytalere bør tåle det dobbelte av watt styrken til forsterkeren, da forsterkere kan peak'e godt over oppgitt watt styrke. Men det spørs jo litt an på hvordan man bruker forsterkeren. Spiller du med alt på 11 er det nok et godt råd :)

Godt poeng. kjipern å få en utilsiktet feed som river elementene i filler på andre låta :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen går så langt som å si at høytalere bør tåle det dobbelte av watt styrken til forsterkeren, da forsterkere kan peak'e godt over oppgitt watt styrke. Men det spørs jo litt an på hvordan man bruker forsterkeren. Spiller du med alt på 11 er det nok et godt råd :)

Igjen et tips, som er riktig i noen tilfeller, men ikke i andre.

Mange av de klassiske ampene hadde høytalerwatt, som knapt var mer en output fra ampen.

Det er da breakup fra høytalerne blir en viktig del av gitarlyden.

En Vox AC30 har to 15w høytalere, mens forsterkeren faktisk har en clean output på 36w.

Det samme gjelder de fleste av comboene til Marshall som ble lager før 1979.

Engelske forsterkere yter ofte nesten dobbelt så mye på full output, i forhold til oppgitt watt ved 3% forvrengning.

Skal det spilles metall er det nok et godt tips med mer watt på høytalerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså. En 50w rørtopp kan spille minst like høyt som en 100w rørtopp.

Betyr den volumen som kommer ut noe på effekten, eller er det fortsatt slik at effekten blir regnet ut fra det teoretiske? Altså at en 50w topp kan spille på et kabinett på 100w full styrke, men at en topp på 100w ikke kan det, selv om volumet er ganske like høyt eller? Grovt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.