Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Country improvisasjon


orsvend

Anbefalte innlegg

Er det noen som har noen nyttige linker til videoer eller artikler på dette? Slik jeg har forstått det improviserer man over akkordene når man spiller country. Jeg som kun er et selvlært pentaton-troll har jo aldri vært borti noe slik. Selve teknikken og "sounden" tror jeg begynner å komme, men det låter ikke køntri av notevalget akkurat.

Tips? Må ikke være gratis. Om noen vet om ei konge lærebok eller en dvd så fyr løs :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, dårlig teori dette. Men noe som kan fungere, med stort trykk på kan, er å spille pentaton + løsstreng uansett posisjon. Du finner kjapt ut hvilke tonearter det fungerer i. Jeg synes det fungerer i stort sett alle, men om det låter country er en annen sak. :) Albert Lee har noen videoer ute som kan være verdt å sjekke ut. Garantert mange flere også, men bare Albert Lee jeg har sett. Steve Morse har litt chickenpickin' i sine, men ikke stort om improvisasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du lærer deg nok "licks" og prøver å bli bevisst det som skjer over de ulike akkordene, vil du klare å høre og identifisere trekk som er typiske for den musikalske stilen du jobber med. Det kommer faktisk delvis av seg selv, såklart, lær deg teorien og, men plukking er det viktigste du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært borti en DVD som heter noe sånt som CAGED system cracked for guitar. Den er ikke spesiellt retta mot country, men mot det å improvisere over akkorder. Konseptet er relativt enklet, da det går ut på å ta utganspunkt i de åpne dur-akkordene C, A, G, E og D, og knytte de opp til pentaton-skalaen (og tilsvarende for moll etterpå). På den måten blir det enkelt å se hvilke toner som hører med til hvilken akkord, og det blir lett å orientere seg på gitarhalsen, og lett å komme i gang med å improvisere over akkorder. Du får ihvertfall noen håndfaste retningslinjer i forhold til improviseringa, men det krever jo litt øving likevel.

Er det noen som har noen nyttige linker til videoer eller artikler på dette? Slik jeg har forstått det improviserer man over akkordene når man spiller country. Jeg som kun er et selvlært pentaton-troll har jo aldri vært borti noe slik. Selve teknikken og "sounden" tror jeg begynner å komme, men det låter ikke køntri av notevalget akkurat.

Tips? Må ikke være gratis. Om noen vet om ei konge lærebok eller en dvd så fyr løs :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albert Lee har mye bra ja. Sjekk også ut Brent Mason, og Danny Gatton. De har gjort noen bra videoer. Chet Atkins er joe også absolutt verdt å sjekke ut. En kul låt å lære seg som ikke er så alt for vanskelig er "the claw".

Sjekk ut denne versjonen med the Hellecasters (Jerry Donahue, Will Ray og John Jorgensen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en DVD som heter Masters of the Telecaster, med Arlen Roth, men som også introduserer andre kjente folk.

Der finner du mye godt stoff i flere sjangere, ikke bare country, er også innom blues, rock osv. Masse licks, forskjellige stilarter og spilleteknikker. B)

Kjøpte min hos Gitarhuset, kr. 249,-. Jeg syntes den er bra ;

http://www.gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=412

B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kul låt å lære seg som ikke er så alt for vanskelig er "the claw".

Sjekk ut denne versjonen med the Hellecasters (Jerry Donahue, Will Ray og John Jorgensen)

Med respekt å melde, så syntes jeg vel ikke at Jerry Reeds "The Claw" kommer i kategorien "piece of cake".....

Og jeg har vel ikke hørt så mange andre enn Lars Håvard Haugen i Hellbillies som leverer den på en troverdig måte i Noreg...

http://www.youtube.com/watch?v=Pmmx-Vs5C0Q

B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med respekt å melde, så syntes jeg vel ikke at Jerry Reeds "The Claw" kommer i kategorien "piece of cake".....

Og jeg har vel ikke hørt så mange andre enn Lars Håvard Haugen i Hellbillies som leverer den på en troverdig måte i Noreg...

http://www.youtube.com/watch?v=Pmmx-Vs5C0Q

B)

Har ikke ment at den er piece of cake. Men selve hovedtemaet er ikke så vanskelig å lære seg, i tillegg til at det er en kjempeøving i doublestops. Når det gjelder soloene til f.eks herr Haugen, så blir det en helt annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P

Har ikke ment at den er piece of cake. Men selve hovedtemaet er ikke så vanskelig å lære seg, i tillegg til at det er en kjempeøving i doublestops. Når det gjelder soloene til f.eks herr Haugen, så blir det en helt annen sak.

:D Jeg var vel kanskje litt spissfindig der... B) Skjer jo ikke såå mye her da ... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.