Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skeiv hals!


ØysteinV

Anbefalte innlegg

Kjøpte en akustisk Tanglewood i fjor, og nå har den plutselig vridd seg.

Tok den med meg inn på sjappa der jeg kjøpte den og ble møtt med "Jammen.. Har du luftfukter da?"

Nå har gitarer stått på stua mi til alle tider i over 30 år, men akkurat den skal begynne å vri seg!

Det var tydeligvis ikke en garantisak i følge betjeningen på den butikken, og det kan godt hende, men er dette et vanlig fenomen?

Endret av TheGibsonMan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si det ikke er noe vanlig.

Jeg mener at gitarer burde kunne tåle forskjellig luftfuktighet, de er nødvendigvis laget for å kunne spilles i forskjellige temperatur og fuktighetsgrader. (med måte da, tar de ikke på spillejobb ut i frost eller midt i regnet og forventer at de garantert skal tåle det)

Greit nok at tre er levende materiale, men bør tåle litt varierende fuktighetsgrad som man nødvendigvis får i f.eks stuen.

Burde være reklamasjonssak etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo selvfølgelig et tvilstilfelle, og hvorvidt du har et reelt krav på garanti vil nok være avgjort av om du enten ble fortalt, eller om det fulgte med dokumentasjon der det ble opplyst om at luftfukter er nødvendig. Strengt tatt krever norsk klima at du bruker luftfukter, og fuktighet helt ned i 1/3 av anbefalt fuktighetsnivå (som det er i stua mi) kan fint drepe en gitar på en vinter.

Nå skal det jo sies at butikken bør ha gjort det klinkende klart at du tar knekken på gitaren din hvis du ikke fukter den, for hvis ikke har du jo ingen forutsetning for å vite hvordan du skal vedlikeholde den.

Jeg har ikke opplevd å få en gitar tilbake som butikken vår ikke har enten erstattet eller reparerert på vår regning, men det er desverre ingen automatikk i at det er sånn for deg, og hvis butikken mener du ikke har retten på din side er det en vanskelig og tung vei for å få bevist noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei.

Det mangler en del detaljer her. På hvilken måte har den "vridd seg"? Erfaringsmessig er det svært sjelden halsen som "får det" når det er snakk om ekstrem luft-tørrhet. Som oftest ser jeg skader i sammenføyninger i topplokk (bookmatched topp i hel ved), stol/kropp-kontakt og hals/kropp-kontakt. Er du sikker på at halsen har endret seg, eller kan det være endringer som nevnt over?

Forsøk å beskriv så godt du kan hva som har skjedd. Uansett er det en smule far fetched av butikken å legge skylden på manglende luftfukter så lenge de (eller instruksjoner vedlagt gitaren) ikke har poengtert dette.

Ellers: det skal særdeles semmert materiale til for at en gitarhals skal "vri" seg, jeg tør vedde på at problemet sitter et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSCI0008-1.jpg

Nå er det mest innstillingen på butikken jeg har et problem med, men nå skulle den visst være i orden.

Strengene tar borti halsen på 12 bånd der det har blitt en synlig knekk bakover i samme vinkel fra gitarkassa som den røde streken på bildet viser. I tillegg har hele halsen fått en stor bue i seg.

Endret av TheGibsonMan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kjøpte en akustisk Tanglewood i fjor, og nå har den plutselig vridd seg.

Tok den med meg inn på sjappa der jeg kjøpte den og ble møtt med "Jammen.. Har du luftfukter da?"

Nå har gitarer stått på stua mi til alle tider i over 30 år, men akkurat den skal begynne å vri seg!

Det var tydeligvis ikke en garantisak i følge betjeningen på den butikken, og det kan godt hende, men er dette et vanlig fenomen?

Nei, det er ikke ett vanlig fenomen...

Jeg har vel hatt ca. 10 gitarer hvorpå den eldste er 42 år gammel som jeg fikk av min far da han ikke brukte den lengre...

Alle har/hadde lagringsplass på stuen og ingen halser har vridd seg pga. litt tørr luft. Ikke kjenner jeg til at noen av mine kompisers gitarer har gjort dette heller. Far har en gammel kassagitar som har bare fått hengt på stua nå i 20år uten vedligehold... ingen hals er vridd, men halsen viser tegn til å ha sprukket litt nedover båndene...

Vil dog likevel anbefale at du har litt luftfuktighet der du har gitarene... og du trengre ikke luftfukter. Planter er kanskje en penere løsning.

Dette er jo selvfølgelig et tvilstilfelle, og hvorvidt du har et reelt krav på garanti vil nok være avgjort av om du enten ble fortalt, eller om det fulgte med dokumentasjon der det ble opplyst om at luftfukter er nødvendig. Strengt tatt krever norsk klima at du bruker luftfukter, og fuktighet helt ned i 1/3 av anbefalt fuktighetsnivå (som det er i stua mi) kan fint drepe en gitar på en vinter.

Nå skal det jo sies at butikken bør ha gjort det klinkende klart at du tar knekken på gitaren din hvis du ikke fukter den, for hvis ikke har du jo ingen forutsetning for å vite hvordan du skal vedlikeholde den.

Jeg har ikke opplevd å få en gitar tilbake som butikken vår ikke har enten erstattet eller reparerert på vår regning, men det er desverre ingen automatikk i at det er sånn for deg, og hvis butikken mener du ikke har retten på din side er det en vanskelig og tung vei for å få bevist noe annet.

Skulle betjeningen fortelle at luftfukter er obligatorisk hvis gitarene deres skal overleve vinteren, så vil jeg anbefale å ta med pengene til en annen butikk... I tillegg så av alle gitarbutikkene jeg har vært innom i dette land, så er det bare 4Sound i Moss som har luftfukter til sine gitarer i butikken. De andre har det stort sett kun i lukkede rom med de spesielt dyre gitarene... jeg ser ikke masse rader med vridde gitarer av den grunn.

Minner også om at det er opp til butikken å bevise at det er kundens skjødesløshet som har ført til evt. skade på gitaren... så selv om det kan være ubehagelig for evt. framtidige kundeforhold, så kan det meldes inn til forbrukerombudet.

Det du trenger er en truss-rod justering. En "skeiv hals" har en sideveis vridning. Det gitaren din sannsynligvis har er en feil justert hals.

Dette høres definitivt plausibelt ut... men dersom betjeningen ikke ser at det kan gå å prøve dette høres nesten merkelig ut... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne virker være en smart løsning. Og råvareprisen er så rimelig at en kan bytte

svamp så ofte at sopp og annen uhygge fra springvannet ikke bør bli et problem.

Samtidig kan man sikkert eksperimentere med antall hull i såpekoppen for mengde

tilført fukt til kasse/bag. Poseløsningen med hull virker nok like effektivt, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Det fikk meg til å tenke tilbake til guttedager da jeg jobbet på bensinstasjon. Det var den gang før dem pusha hurtigmat. Der ble vi ungguttene opplært til ulike måter å svare på spørsmål. F.eks når noen kom inn for å få litt vann til batteriet hadde vi en slik spesialflaske med egnet tut for å fylle på et bilbatteri. Kunden kom som regel inn på verkstedet, så flaska og spurte om det var renset vann. Siden flaska som regel var fylt med springvann fordi "renseanlegget" det meste av tiden var i ustand eller "oppbrukt" ble vi opplært til å svare: "Det er batterivann".

Lurer på om slik algedreper som man fylte på vannsengen kan ha en funksjon i denne type applikasjon?

...joda vet vet,,,, - selvsagt enig, renset vann er enklere, men bare tenker høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Söker rockprojekt att vara med i Norge, med fokus på live-gig. Jag är öppen för alla typer av rock/metal och ser fram emot att få spela med likasinnade musiker. Har erfarenhet av både studioarbete och liveframträdanden, och är redo att bidra med både energi och kreativitet.
    • Bildet er tatt i dag. Min Tele Deluxe
    • I fjor bygde jeg en Telecaster Deluxe. Det er den beste gitaren jeg noen gang har hatt, selv om jeg har kjøpt giterer til 6000kr i butikk før Gitaren består hovedsaklig av deler fra Guitarfetish, feks kropp og pickups, mens halsen, som måtte ha CBS hode, kommer fra en Squire Stratocaster Affinity. Kroppen er i Or, og halsen i lønn med rosentre gripebrett. Eletronikken har jeg bygget selv jeg kjøpte deler lokalt i nederland, og det er koblet på samme måte som på en moderene Les Paul. Gitaren har Push pull potmeterer for coilsplit og alle pots er som allitd på mine bygg - CTS. Gitaren har ikke antydning til pickupsus for jeg har skjermet den profesjonellt. Dette er alså ikke en Fender Telecaster så jeg gav den en egen logo på halsen der det står "Helge Tele Deluxe". Halsen hadde jo originalt en stratocaster logo. Jeg syntes gitaren har nydelig klang og jeg har aldri hatt noen bedre gitar. Hvis dere vil se byggeprosessen så klikk på denne linken: https://www.youtube.com/watch?v=HtBjxB9VAYk&t=42s  
    • Har en slik miksepult som jeg vurderer å selge. Ser at andre selger selger pre amp stripene, og kompressorene separat. Noen som har tanker om pris evt? Selges med alt utstyr, kabler, strømforsyning osv. Har tidligere vært eid av NRK.
    • Prøver å finne igjen en gitar jeg solgte i oslo for ca 5 år siden! Noen med tips til hvordan jeg kan få den tilbake?
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.